از تولید آبزیان تا کشت مکانیزه کاملینا در بیضاء

مدیر جهاد کشاورزی بیضاء گفت: از ابتدای امسال بالغ بر ۲۱۵ تن انواع ماهی قزل آلا و خاویار در استخر‌های تک منظوره و دو منظوره کشاورزی این شهرستان تولید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی بیضاء با بیان اینکه تولید آبزیان در این شهرستان به دو صورت گرم آبی و سرد آبی آنجام می‌شود، اظهار کرد: در هشت ماهه نخست امسال در حوزه ماهیان سردآبی چهار مزرعه با تولید ۱۵۰ تن، ۱۶ استخر دو منظوره گرمابی با تولید ۳۰ تن، و یک واحد تولید خاویار با ۳۵ تن گوشت سفید، تولید و روانه بازار‌های شهرستان و استان‌های همجوار شده است.

او با بیان اینکه انواع ماهی تولید شده شامل: انواع ماهی قزل آلا، سیبری و فیل ماهی است، اظهار کرد: با تولید آبزیان در این شهرستان زمینه اشتغال ۴۰ نفر در منطقه فراهم شده است.

امیریان به مشکلات پیش روی بخش شیلات استان اشاره کرد و گفت: خشکسالی و قطعی برق در سال جاری از مهمترین مشکلات بخش تولید ماهیان سردابی در شهرستان است.

کاملینا در بیضا توسعه می‌یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برای نخستین بار کشت مکانیزه کاملینا با دستگاه کودکار-بذرکار در استان فارس در سطح سه هکتار در بیضا انجام شد.

امیریان با بیان اینکه کاملینا دانه روغنی متحمل به تنش‌های محیطی و از خانواده براسیکاسه است، تصریح کرد: میزان بذر مصرفی ۱۸ کیلوگرم بوده است، این گیاه در نیمه اول آذر ماه کشت و قبل از جو برداشت می‌شود.

به گفته او؛ با توجه به کم توقع بودن این گیاه کشت آن در طیف متنوعی از اراضی امکان پذیر بوده، ولی بهترین اراضی برای کشت این گیاه خاک‌های "لومی - رسی" هستند.

امیریان با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

او افزود: از مزایای کشت این گیاه شامل نیاز آبی کمتر، مقاومت بیشتر نسبت به آفات دانه‌های روغنی، نیاز کمتر به کود و سم، تحمل بیشتر به دما‌های بالا در زمان گلدهی، دارای ویتامین E و امگا ۳ و خواص آنتی اکسیدانی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار