خراسان‌جنوبی از استان‌هایی است که سالانه خسارت‌هایی به سبب گسترش عرصه‌های بیابانی به آن وارد می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیابان یکی از عرصه های طبیعی  بوده که با توجه به کاهش نزولات جوی هر روز شاهد افزایش آن هستیم.

بدون شک دخالت‌های بیش از حد عامل انسانی در طبیعت یکی دیگر از دلایل گسترش بیابان‌ها بوده و هست که هر چند مشکلات اساسی برای خود انسان‌ها به وجود آورده، اما باز هم نقش انسان در ایجاد این مشکلات پررنگ‌تر از گذشته می‌باشد.

به نظر کارشناسان، طبیعت به طور طبیعی اگر دخالت‌های انسانی وجود نداشته باشد می‌تواند کمبود‌های خود را جبران نماید، اما با رشد روزافزون جوامع انسانی عدم دست‌درازی انسان‌ها به منابع‌طبیعی امکان‌پذیر نیست بنابراین باید راهکار‌های عالمانه برای استفاده بهینه از منابع‌طبیعی و با آسیب دیدن کمتر آن ایجاد شود.

متأسفانه خراسان‌جنوبی جزو استان‌های گرم و خشک کشور بوده که بخش وسیعی از پهنه سرزمینی آن را کویر به خود اختصاص داده که پوشش گیاهی در آن بسیار فقیر است.

خشکسالی‌های پیاپی در استان نیز مزید بر علت شده و علاوه بر دخالت‌های انسانی عاملی برای از بین رفتن پوشش گیاهی و در نتیجه گسترش بیابان در این استان شده است.

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در خراسان‌جنوبی چگونه است؟

سالانه خسارات فراوانی به روستا‌ها و مناطقی که در حاشیه بیابان‌های استان قرار دارند وارد می‌شود از جمله این خسارت‌ها وزش باد‌های شدید و به زیر آمدن منازل مسکونی و برخی از زیرساخت‌ها در خاک و شن است.

به طور قطع با برخی از اقدامات می‌توان خسارت‌های ناشی از بیابان‌زایی را کاهش داد که یکی از راهکار‌های مؤثر کاشت گونه‌های گیاهی سازگار با کم‌آبی و خشکی در بیابان‌ها است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: یکی از اقدامات اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری بیابان‌زدایی است.

او به اهم فعالیت‌های انجام شده در راستای بیابان‌زدایی در سال ۹۸ در استان اشاره و یادآور شد: در سطح استان با توجه به مطالعات شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی سطحی برابر ۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۲۱۰ هکتار به عنوان مناطق تحت تأثیر شناسایی شده که از این سطح مساحتی برابر ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۱۰۹ هکتار در سیطره کانون‌های بحرانی فرسایش بادی قرار می‌گیرد.

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در خراسان‌جنوبی چگونه است؟

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: این مساحت از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی سالانه به منابع زیستی اقتصادی استان بالغ بر ۸۶۵ هزار و ۶۵ میلیون ریال خسارت وارد می‌کند.

نصرآبادی با بیان اینکه در مجموع در سطح استان بالغ بر ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از مناطق بیابانی استان تهیه طرح‌های بیابان‌زدایی و مدیریت مناطق بیابانی صورت گرفته، یادآور شد: تمامی فعالیت‌های این اداره کل در چهارچوب طرح‎های مصوب برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

او افزود: در راستای فعالیت‌های بیابان‌زدایی در سال ۹۸ در مجموع سطحی برابر ۷ هزار و ۹۴۰ هکتار نهال‌کاری، ۱۰ هزار و ۳۲۳ هکتار مدیریت رواناب‌های سطحی و ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری انجام شده است.

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در خراسان‌جنوبی چگونه است؟

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی به فعالیت‌های انجام شده در راستای بیابان‌زدایی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی صندوق توسعه ملی اجرای فعالیت‌های بیابان‌زدایی در سطح استان پیگیری شد که سطحی برابر ۳ هزار و ۱۶۸ هکتار مراقبت و آبیاری سنواتی، ۷۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۹۰ کیلومتر احداث تله رسوب‌گیر در طرح‌های مصوب بیابان‌زدایی و مدیریت مناطق بیابانی استان برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز از محل اعتبارات ملی بیابان‌زدایی برابر موافقت نامه‌های مربوطه سطحی برابر ۳۵۰ هکتار نها‌ل‌کاری، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار مدیریت رواناب‌های سطحی و ۸ هزار و ۸۵ هکتار مراقبت و آبیاری سنواتی، ۳۰۰ کیلومتر احداث بادشکن و ۱۳۰ کیلومتر تله رسوب‌گیر به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار مصوب و ابلاغ شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.