خرما، ۴۳ درصد خشکبار صادر شده از ایران را تشکیل می‌دهد

مدیرکل توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هفت ماه امسال ۳۱۸ هزار تن خشکبار صادر شده که حدود ۱۳۷ هزار تن آن خرما بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یکی از حاضران در سومین میز ملی خرما که در دشتستان برگزار شد، محمود بازاری مدیرکل توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران بود که اعلام کرد، پارسال صادرات خرما ۴۶ درصد بیشتر شد و در هفت ماه امسال هم ۳۱۸ هزار تن خشکبار صادر شده که حدود ۱۳۷ هزار تن آن خرما بوده است. صادرات خرما ۱۴ درصد از نظر وزن و ۱۰ درصد از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

به گفته او خرمای استان بوشهر در بین بازار ۱۰ کشور عمده خریدار خرما جایی ندارد.

مدیرکل توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است که باید حضور بیشتر در بازار‌های قدیم و یافتن بازار‌های جدید دنبال شود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران هم یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان خشکبار کشور را برگشت ارز دانست و گفت: باید واردات در مقابل صادرات برای خشکبار از جمله خرما مد نظر قرار گیرد.

صادرکنندگان خرما هنوز در مشکلات سال ۱۳۹۷ مانده‌اند

زین العابدین هاشمی عنوان کرد: صادرکنندگان خرما هنوز در مشکلات سال ۱۳۹۷ خود مانده‌اند و مشکلات آن‌ها حل نشده است.

او با اشاره به اینکه سود قیمت‌گذاری دستوری نصیب واسطه‌ها می‌شود، ورود وزارت جهاد کشاورزی به عرصه صادرات را موجب ایجاد مشکل برای صادرکنندگان عنوان کرد زیرا این وزارتخانه زیرساخت لازم برای صادرات را ندارد.

رئیس انجمن خرمای استان فارس هم از یک سو اشاره کرد که قیمت خرما در کشور در سه سال گذشته افزایش نداشته است که باعث شده قدرت تولیدکننده خرما کاهش یابد از سوی دیگر از مصوباتی گلایه کرد که بازار صادرات خرما را یک شبه نابود می‌کند.

نظر نمایندگان واقعی تولیدکنندگان خرما را بخواهند

محمد صادق حمیدیان گفت: بازار‌های پسته، خرما و پیاز و… را از دست داده‌ایم و وقتی کشوری جایگاه صادراتی ما را می‌گیرد نمی‌توانیم جایگاه خود را بازیابی کنیم.

او معتقد است برای تصمیم‌گیری باید از نمایندگان واقعی تولیدکنندگان خرما به ویژه انجمن ملی خرما نظرخواهی شود.


بیشتر بخوانید


همچنین نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ابتدا به این نکته اشاره کرد که نفت و گاز باعث شده از ظرفیت‌های کشاورزی در استان بوشهر غفلت شود و بخش کشاورزی سهم ۲ یا ۳ درصدی از تولید ناخالص استان دارد.

 بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای با رنگ و بوی کشاورزی

پرویز اوسطی افزود: بودجه ۱۴۰۱ برای اولین بار بودجه‌ای است که رنگ و بوی کشاورزی دارد که در آن اعتبارات حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد و یکی از اهداف ما این است که سهم تولیدکنندگان به دست آن‌ها برسد.

رئیس انجمن ملی خرما کشور هم در سومین میز ملی خرما گفت: این انجمن با حدود یک میلیون نفر ذی‌نفع، حدود نیمی از گردش مالی حوزه کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

معیشت ساکنان شش استان وابسته به خرما است

محسن رشیدفرخی، معیشت شش استان را وابسته به خرما عنوان کرد و خواست که مصوبات میز خرماضمانت اجرایی داشته باشد.

او معتقد است باید صادرات خرما جدی گرفته شود و روی ارقام بومی خرما بیشتر کار شود.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی عضو هیات‌ رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز خشکیدگی و آفات را مشکل خرمای کشور بیان کرد، گفت: باید به کشاورزان یاد دهیم که آب را به گیاه دهند نه به زمین و باید عملکرد تولید حوزه کشاورزی در واحد سطح افزایش یابد.

طرح تحول نخیلات در دشتستان و تنگستان اجرا می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر هم با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی، تصویب طرح تحول نخیلات برای اجرا در ۳۴ هزار هکتار از نخلستان‌های دشتستان و تنگستان را یکی از طرح‌های مهم کشاورزی در این استان خواند که شغل شش هزار و ۸۰۰ نفر را تثبیت و برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد.

علی باستین، ایجاد خوشه صنعتی خرما، توسعه سردخانه‌ها، بسته‌بندی و فرآوری خرما را از موضوعاتی دانست که دنبال می‌شود.

او گفت: توقع است همایش و میز ملی خرما فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد کند و مراودات تجاری را گسترش دهد.

سید حسین حسینی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش خرما نیز گفت: همه ذی‌نفعان خرما در این نشست حضور دارند و امیدواریم تصمیم‌هایی گرفته شود که سود آن به کشاورزان، فعالان خرما و صادرکنندگان برسد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.