به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تابهحال پیش آمده که در سفر باشید و ناگهان وسط جادهای کوهستانی یا کویری، مشکلی برای خودرویتان به وجود بیاید و هیچ مکانیکی هم آن نزدیکی نباشد و مجبور شوید به تنهایی مشکلتان را حل کنید؟
به هرحال، تعطیلات آخر هفته، فرصت مناسبی برای سفر است و خیلیها به مسافرت میروند؛ البته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ولی آنهایی که پیش از رفتن به سفر، از چک کردن اجزای اتومبیلشان، حتی اگر صفرکیلومتر باشد، غفلت میکنند، ممکن است سفر تلخی را پیش رو داشته باشند. به همین خاطر، ما راههایی را به شما توصیه میکنیم تا مسافرتتان مطمئنتر شود.
بیشتربخوانید
نمیگوییم چطوری سرسیلندر را بازسازی کنید یا میللنگ را تعمیر کنید! ولی هشدارهایی ساده و نکتههایی مهم هست که اگر به کار ببندید، سفری لذتبخشتر در انتظارتان خواهد بود.
فهرست تهیه کنید
پیش از سفر، فهرستی از اجزای اتومبیلتان که نیاز به تعمیر دارند، تهیه کنید. به تکتک آنها سر بزنید و ببینید برای تعمیر آنها چه کاری از دستتان برمیآید.
مهمترین کارها تعویض روغن ترمز و روغن موتور، بازدید شلنگ رادیاتور، تسمهها، لاستیکها، ترمزها، برف پاککن، چراغهای راهنما، چراغ ترمز و چراغ جلوست.
خیلی از شما ممکن است بدانید چگونه تیغه برف پاککن، تسمه، اگزوز، لامپها، ترموستات و شمع موتور را تعویض کنید.
اگر نمیدانید یک کتاب راهنمای تعمیر خودرو تهیه کنید و پیش از آنکه با مشکلات اتومبیلتان درگیر شوید یکی یکی دستورات آن را دنبال کنید.
بیشتر افراد پس از خواندن راهنمای درجشده در راهنمای تعمیر خودرو میتوانند خودشان مشکل را حل کنند.
پیش از خرابی، تعمیرش کن!
اصل مراقبت پیشگیرانه همواره میگوید پیش از خرابی، تعمیرش کن! روغن موتورتان را پس از طی مسافت چهار تا پنج هزار کیلومتر باید عوض کنید. مگر آنکه از روغنهایی استفاده کنیدکه مشخصاً تا مسافت بیشتری میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
آخرین باری را که روغن عوض کردهاید، به یاد آورید و اگر کیلومترشمار اتومبیلتان به اعدادی که ذکر کردیم، نزدیک شده است یا فکر میکنید ممکن است در طول سفر نزدیک شود، در تعویض روغن اتومبیلتان درنگنکنید.
علاوه بر تعویض روغن موتور، روغن گیربکس و دیگر مایعات مربوط به موتور اتومبیل را فراموش نکنید.
محورهای اتومبیل هم نیاز به روغنهایی دارند تا روانتر کار کنند؛ بنابراین به راهنمای اتومبیلتان مراجعه کنید تا از میزان و اندازه روغنهای اتومبیل مطلع شوید.
شلنگها را ببینید
وقتی برای بازدید شلنگ رادیاتور، در کاپوت را بالا میزنید، با دیدن آن گمان نکنید همه چیز روبهراه است. بسته به دمای رادیاتور، شلنگهای لاستیکی آن معمولاً ۱۰ سال دوام میآورند. نخست به نقاط اتصال شلنگ به موتور و رادیاتور در هر دو طرف نگاهی بیندازید.
تسمهها را چک کنید
تسمههای اتومبیلتان را هم چک کنید. با دستانتان آنها را برگردانید و میزان صافبودنشان را چک کنید. اگر خیلی ناهموارند یا پاره یا صاف شدهاند، زمان تعویض آنها فرا رسیده است.
اتومبیلهای صفر کیلومتر معمولاً یک تسمه بزرگ دارند؛ اگر شما کمتر از ۴۵۰۰ کیلومتر با اتومبیلتان حرکت کردهاید، نیازی به تعویض آن تسمه نیست؛ اما اتومبیلهای قدیمیتر بیشتر از یک تسمه دارند و باید از درست کارکردنشان مطمئن شوید.
لاستیکها مهم هستند
لاستیکها نقطه تماس اتومبیل با زمین هستند و از آنجایی که اگر روبهراه نباشند، یکهو دیدید ماشینتان چپ شده، عاقلانه است که نگاه دقیقی به آنها بیندازید و مطمئن شوید بیش از حد باد نشدهاند.
از سوی دیگر اگر بادشان کم باشد مصرف سوخت اتومبیل زیاد میشود و همچنین در سرعت بالا ممکن است دمای آنها بالا برود و بترکند.
برف پاککن، چراغهای راهنما، چراغ ترمز و چراغ جلو (نوربالا و نور پایین) را هم بازدیدکنید.
منبع: فارس
انتهای پیام/