باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

کشتار دام‌های مولد با برخورد قهری متوقف می‌شود؟

برخی از مسئولان بر این باورند که با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، دامداران چاره‌ای به غیر از کشتار دام‌های خود ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به هشدارهای مکرر، کشتار دام‌های مولد و آبستن در فضای مجازی، مسئولان سازمان دامپزشکی و دادستانی پای کار آمدند که با تشدید نظارت در کشتارگاه‌ها و اعمال ضوابط پیشگیرانه از ذبح دام های آبستن در کشتارگاه‌ها جلوگیری کنند.

این در حالی است که مسئولان تشکل‌ها و اتحادیه‌ها ورود دستگاه‌های مسئول، اعمال نظارت و جلوگیری از کشتار در کشتارگاه‌ها را راه حل اساسی نمی‌دانند و معتقدند که اگر نهاده مورد نیاز دامدار تامین نشود، دام‌ها در واحدهای دامداری تلف می‌شوند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، دامدار به سبب افزایش هزینه‌ها چاره ای جز کشتار دام‌های خود ندارد که با برخورد قهری هم‌نمی‌توان موضوع را حل کرد.

آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای سال قیمت نهاده‌های دامی چند بار به بهانه‌های مختلف تغییر قیمت داشته است و از آنجاکه بسیاری از دامداران توان خرید با نرخ‌های فعلی را ندارند، ناچار به ارسال بره های خود به کشتارگاه شدند، در حالی که دام‌مولد سرمایه دامدار محسوب می‌شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا درباره آخرین وضعیت کشتار دام‌های مولد و تاثیر ورود دادستانی و سازمان دامپزشکی بر کنترل کشتار دام های مولد و آبستن با خبر شویم:

جلوگیری از کشتار دام‌های مولد در چند کشتارگاه راه حل نیست

افشین صدردادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ورود دادستانی و دامپزشکی در کاهش کشتار دام‌های تاثیری ندارد؛ چرا که صرفا حضور در کشتارگاه و منع کشتار راه حل نیست.

او گفت: با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، دامدار چاره‌ای جز کشتار ندارد چرا که به دلیل هزینه‌های بالا توان نگه داری دام خود را ندارد.

صدر دادرس گفت: زمانی که نهاده دامدار تامین نمی شود، موضوع جلوگیری از کشتار دام‌های مولد به سهولت حل نمی‌شود و صرفا امتناع از کشتار در کشتارگاه راه حل نیست؛ چرا که براثر کمبود نهاده و عدم توان خرید هر کیلو جو با نرخ ۷ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار و ۶۰۰ تومان از سوی دامدار، دام از شدت گرسنگی تلف می شود‌.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: سازمان دامپزشکی، معاونت امور دام و وزارت جهاد کشاورزی باید تمهیداتی برای حل بحران کشتار دام‌های مولد و تامین نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب بیندیشد.

به گفته این مقام مسئول، با وجود آنکه آماری از کشتار دام‌های مولد نداریم، از این رو تا پایان فصل زمستان باید منتظر آمار اعلامی کشتار دام در کشتارگاه ها از سوی مرکز آمار باشیم تا ببینیم چه میزان تعداد دام کاهش و کشتار افزایش پیدا کرده است.

او گفت: برخی افراد با بیان اظهاراتی مبنی بر خروج دام‌های مولد از طریق صادرات به دنبال ایجاد اخلال در روند صادرات هستند؛ چرا که صادرات منجر به تنفس دامدار، خروج مازاد دام‌ پروار و افزایش قیمت می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: با صادرات دام‌ مازاد، امکان خروج دام مولد به سبب نظارت دامپزشکی در زمان قرنطینه و خروج از گمرکات وجود ندارد.

به گفته او، تجار بازارهای عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان بره های نر با رنج وزنی مشخص هستند.

صدر دادرس گفت: با وجود آنکه دام مولد سرمایه دامدار است و پس از یک سال زحمت بره از این دام مولد به دست می‌آورد، لذا کشتار آن تنها از روی ناچاری است؛ چرا که توان نگه داری آن را ندارد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: تامین نهاده‌های مورد نیاز دام موجب شده تا خود به خود دام به کشتارگاه نرود.

کمبود و گرانی نهاده های دامی علت اصلی کشتار دام های مولد

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته با مطرح شدن توزیع عادلانه ارز، کارخانه‌های سبوس، تخم پنبه و کلزا از فروش امتناع کردند که در نهایت دامدار مجبور به خرید با نرخ های بالاتر شد.

او گفت: قیمت هر کیلو سبوس در بازار آزاد از ۳ هزار و ۷۰۰ به ۵ هزار تا ۵ هزار و ۳۰۰ تومان و کلزا از ۶ هزار به ۹ هزار تومان رسید که سود اختلاف قیمت تنها به جیب دلال و واسطه می‌رود.

عالی ادامه داد: با کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، کشتار دام‌های مولد همچنان در حال انجام است. با مجوز صادرات دام حدود ۱۰ درصد دام های مولد به صورت خطا صادر می‌شود.

به گفته او، با وجود کمبود نهاده با نرخ مصوب دامدار چاره‌ای جز ارسال دام به کشتارگاه ندارد.

این مقام مسئول گفت: گرچه آمار دقیقی از کشتار دام‌های مولد وجود ندارد، اما استمرار این روند منجر به نابودی تولید می‌شود.

به گفته عالی، با توجه به کشتار دام‌های مولد و آبستن، آینده روشنی پیش روی تولید نیست و به طور قطع استمرار این روند بر تولید سال آینده اثر گذار است.

کشتار بی رویه دام‌های مولد، تولید سال آینده را به چالش می کشاند

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال کشتار بی رویه دام‌های مولد ماده ذبح شده که با این وجود از نظر بره مولد برای سال آینده دچار مشکل هستیم که در صادرات باز هم دام‌های مولد می‌تواند بحث بازار داخل را به چالش بکشد؛ چرا که در این بین احتمال صادرات دام‌های مولد وجود دارد.

او افزود: صادرات دام یقینا بر بازار اثر گذار است، چرا که با مطرح شدن بحث صادرات، دامداران از ارسال دام به استان‌ها خودداری می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: با مطرح شدن بحث صادرات، دامداران چشم انتظار صادرات هستند تا بتوانند درآمد بالایی داشته باشند که این امر در کنار شرایط کرونا و باز شدن رستوران و تالارهای پذیرایی می‌تواند بر قیمت‌های بازار اثر بگذارد.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
مسئولین از ما دامداران ضیعف تر ندیدن که این قد بهمون ظلم می کنن یک ساله ما داریم داد هوار می کنیم که به دادمون برسن تازه از خواب بیدار شدن هنوز دارن نظر میدن کل عشایر نابود کردن هنوز از خواب بیدار نشدن الان تو روستای ما نصف عشایر دام شون حراج کردن رفت بیچارها شدن سر گرددون مسئولین کک شون نمیگزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
ای خدا ترو قران بدادمون برسید بابا شما مسعولین آخه چجور آدمی هستید یعنی شما چیزی بنام وجدان ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
از وقتی که کشتار دام مولد در کشتارگاه ممنوع شد قیمت آن در بازار تا ۴۰ درصد کاهش یافت ،حال تصور کنید دامداری که جهت خرید علوفه هیچ راهی جز فروش تعدادی از دامهای مولد ندارد ،اگر فرضا با فروش دو راس دام نیازش برطرف میشد حال با توجه به کاهش قیمت باید سه راس دام بفروشد ،و قاتل این یک راس دام اضافه مسئولین کشتارگاهها ودادستانی و همه تصمیم گیرانی هستند که کاملا مشخص است که بدون هیچ تخصصی بر جایگاه خود تکیه زده اند و با تصمیمات اشتباه روز به روز عرصه را بر دامدار بیچاره تنگ تر کرده اند و معیشت آنها را بازیچه سیاست قرار داده و به نابودی کشانده اند،دامپزشکی و کشتارگاهها که رسالتشان نظارت بر بهداشت تولید گوشت و متعاقب آن حفاظت از سلامتی مردم می باشد،نباید بازیچه سیاست گذاری اقتصادی شوند ،دامهایی که در کشتارگاهها پذیرش نمیشوند صددرصد در کشتارگاههای خانگی با قیمت پایین تر کشتار میشوند و نتیجه این بگیر و ببند و ممنوعیت فقط ضرر بیشتر دامدار می باشد ،منتظر باشید و ببینید که این جنایت بی پاسخ نمی ماند
United States of America
محمد
۰۱:۵۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
باسلام خدمت همه دامداران من خودم ی جوانه ۲۹ ساله با ۳۰راس گاو شیری هستم خودمو خانوادم با خاک سیاه یکی شدیم میدونین بی ع ضه گی از منو شمای دوست عزیز دامدار من ب چی وایستم از جون زن بچهم خونوادم ک بالاتر نیس بقران قسم میخورم تا اخر امسال همینجور ادامه پیدا کنه دامدار جماعت ایننارو بیچاره میکنن ایقدر گوشم از وعده پره ک دیگ نمیخوام چیزی بشنوم حیاطم رفت ماشینم رفت بدهکار عالمو ادم شدم جون خانوادمم کم کم داره میره متنفرم از تموم مسولین فقط ی ساعت بیایین داخل گلوداری ک وقتی گاوم گوساله کور زایمان میکنه از کمبود میفهمی ینی چی وقتی تو جهارماهگی ابستن گوساله میندازه میفهمی ینی چی لنت ب همهتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
یک مشت آدم خیانت کار امدن نابود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
خدایا این دعا میدونم بزرگترین گناه ولی بزرگتر از این خیانتی نیست که این مملکت سر دامدارو قشرضعیف آوردهً زلزله‌ای بفرست همه رو راحت کن خدااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۲۲:۳۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
چرا کسی نیس ب داد دامدار برسه؟
بهار گفتیم دام ارزون بگذر تابستان خوب میشه ،تابستون بدتر شد،گفتیم پاییز بیاد بهتر میشه ،پاییز از اونم بدتر شد
الان ما موندیم با گوسفندای پوست و استخوان ،با نهادهای نجومی که زمستان داره شروع میشه.
یعنی باید زحمت چندین ساله ک واسه دام و دامداری کشیدیم جوانی مونو گذاشتیم
یکی یکی جلو چشممون بمیرن ما هم حسرت ب باد رفته سرمایه و جوانیمونو ببینیم
واقعا کسی نیس ب داد ما دامدار برسه؟؟؟؟؟؟
کجاست حمایت از تولید؟
فقط خود خدا میتون ب داد دامدار برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
باسلام اگه دولت مسوولان محترم جهادکشاورزی ومسئولان محترم سازمان بورس را مسئول قیمت گذاری اجناس بگذارد هیچ گونه تورمی در کل کشور بوجود نمیاید
Iran (Islamic Republic of)
خداداد
۲۱:۴۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
چطور هر روز مجوز افزایش قیمت خودرو میدین ولی مجوز افزایش قیمت گوشت و دام زنده نمیدهید دولت عامل اصلی نابودی دامدار است وقتی نمیزار ید قیمت دام افزایش یابد پس چرا نهاده کافی دولتی به دامدار نمیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مردم عادی که پول خرید گوشت ندارن انشالله به زودی که دامدار ها ورشکست شدن باید برن گوشت از خارج وارد کنن که اونم دلار ندارن چون انگل ها گوشت میخوردن حالا دیگه نیست بخورن اذیت میشن پدرشون در میاد مردم که عادت به گوشت خوردن ندارن پس اگهگوشت نباشه هیچ اذیت نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
ای دامدار بدبخت .هیچکس متوجه نیست چرا دام مولد ک سرمایه دامدار هست کشتار میشه ؟کل سرمایه دامدار یهوی صفر شد .با چ بدبختی تو صحرا و کوه با گوسفند شب و روز مثل خوده گوسفند راه رفتیم .اخر نتیجه این شد.حق با اقایون هست ما برا خودمون ارزش قائل نشدیم عمر و جوانی رو گذاشتیم برا دامداری .کسی دیگ هم برامون ارزش قائل نمیشه .ما که دیروز دامداری رو جارو کشیدیم .کل سرمایه ما ک امیدی بهش داشتیم الان یه پراید نمیشه .بفروش بفروش .خلاص شو
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۰۸:۲۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مسولین محترم کشتار دام های مولد ازروی ناچاریه نه سودجویی هیچ دامداری بخاطر سود حاظر نمیشه دام مولد را بکشه چون هیچ سودی دراینکار نیست بلکه ضرر مطلقه سود دام مولد تو تولید مثله ولی امروز با جوکیلو7500تومان هیچ دامداری قادر نیست دامهاشو نگه داره ازروی ناچاری کسب وکار خودشو نابود میکنه ونمیتونه ادامه بده رانت خواراها سود ارزدولتی نهاده را دارن میدزدن بجای شکستن دست آنها رفتید توچندتا کشتارگاه منع کشتار اعلام کردید یعنی قابلیت وفهمتون از موضوع انقدر پایینه؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۰۴:۱۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دولت داره با دامدار میجنگه .دامداری ک دست و دلی نداره برای ادامه تولید .تا گوساله گاو شود دل صاحبش اب شود .با قیمت گذاری دستوری دامداری بصرفه نیست باید گاو چاق رو گشت پولش علوفه شود برای گاو لاغر ..جلو ضرر هر وقت گرفت منفعته
Iran (Islamic Republic of)
نورالله مهدی پور
۰۰:۲۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
من خودم دامدار هستم از روستا های اطراف درگز اگر بخواهم دامم را نگه دارم توان خرید نهاده دامی را ندارم چون یک کیلو جو شده هشت هزار تومان چطور بخرم اگر بخواهم بفروشم هر راس یک میلیون تومان می خرن اگر بخواهم نسیه بدم یک ساله هر راس دو میلیون تومان تازه اگر بعد یکسال به پولم برسم .واقعا هم خودم هم خانواده ام بد بخت شدم ‌کل سرمایه من شصت تا گوسفند بود که اینجوری شد نمدونم چکار کنم کل خانوادهام نابود شده کسی نیست به دادمان برسه
Iran (Islamic Republic of)
مولا
۰۰:۲۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
شرف داشته باشید و ماشین حساب دستتون بگیرید بببنید دامدار تو چه مکافاتی گیر کرده‌.لعنت بر شرف عامل اصلی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
برادر من گیرم که تو شما نگذاشتی کشتار بشه خب لامصب باید کسی باشه که به ضرر راضی باشه نگهداره اقا ی محترم میخایی بزور به دامدار تحمیل کنی
شما لطف کن علوفه اروزن به دامدار برسون دامدار راضی باشه بعد بهش بگید حالا بیار دام مولد تو کشتار کن شما بگید هم دامدار دام مولدشو نمیکشه ......
Iran (Islamic Republic of)
دامدار بد بخت
۲۳:۲۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خون دلی می خوریم که نگو و نپرس دامدار های ورشکسته و بدبختیم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۳:۱۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
قیمت دام زنده باید حداقل ۱۸ برابر قیمت یونجه خشک باشد تا پروار بندی سود داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
توحید
۲۳:۰۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
اونایی که ناراحت هستن از کشتار دام مولد بیان بخرن خودشون نگه دارن برای بقیه هم راه نشان ندهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
فقر و فلاکت همه را بیچاره کرده، خصوصاً دامداران که دستشون به هیچ جا نمی رسه!!!! این اقدامات هم نمایشیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
دیر خبر بشین دامدار و صنعت دامداری با هم نابود شدن دیگه کسی باقی نمونده دو ماه دیگه بازی وجود نخواهد داشت کاسه چکنم دست می گیریم اول می گیم تقصیر دلاله تقصیر استکبار
Canada
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
باید ریشه ای مشکل حل بشه
بهشون وام بدهید تا
از این دوران سخت عبور کنند
یا بهشون علافه با قیمت دولتی بدهید
با اگه امکانش است .علافه مجانی بدهید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
کاه کیلویی 5هزار تومان که خاصیتی هم نداره یونجه 7 هزار بدبخت دامدار چطور سود کنه ؟؟ دام زنده کیلویی 36تا 45 اصلا صرف نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
دولت مردان مخچه
واردات نهاد دامی را به حیف نون بسپارید و بروید انتالیا صفا بعد از برگشت خروجی را ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مثلا میخوان چی کار کنن برخورد قهری! دامداری که دام مولدشو برده کشتار آب از سرش گذشته یعنی میخوان بدبخت ترش کنن! جای این کارا برن خوراک دامشو بدن که نبره کشتار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
هیچ غلطی نمیتونن بکنن از دم میگما از دم روزانه کلی گاو تو محلمون بخاطر نداشتن غذا میمیره بعد میگم غذا میگه برو دلالی کن بفروش نگه ندارغذا نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خدا از سر چه کسی نگذره ؟!
دامدار بد بخت چون علوفه نداره مجبوره دامش را به کشتارگاه بفرسته !!!!
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
من دامدارم به خداوندی که جانم دست اوست نهاده گرونه نمیشه خرید پارسال میش ۳میلیون بود کاه ۱۲۰۰کیلیویی جو ۲۵۰۰و یونجه ۱۸۰۰تومن الان میش ۲ تومن شده کاه ۴تومن یونجه ۵۵۰۰جو ۶۵۰۰ یعنی هم ارزش میش دامدار پایین اومده هم نهاده گرون شده مثل این می مونه که پارسال که پراید۷۰تومن بود الان شده ۵۰تومن اما بنزین شده ۱۰تومن دامدار دیگر نمی تونه ادامه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مشکل باید از ریشه حل بشه که متاسفانه به علت سودجویی افرادی با نفوذ ،این گونه مشکلات تا زمانی که به بحران تبدیل نشه توجهی بهش نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
کجای کاری کشتار دام مولد از تابستان شروع شده آن هم با شدت زیاد شما حالا به فکر افتادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چلو گشنیز را بگیرد تا کشاوزی نکارت که خوارک دام کم میا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چلو گشنیز را بگیرد تا کشاوزی نکارت که خوارک دام کم میا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چلو گشنیز را بگیرد تا کشاوزی نکارت که خوارک دام کم میا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
دامداری هیچ وقت سود خوبی نداشته.یا زیان بوده یا سود کم.دولت هم توی این دو سال تا تونست رو سر دام و دامدار زد.وقعا متاسفم برای کسانی ک یک روز کار تولید نداشتن و هیچ چیزی از تولید نمیدونن ولی بازم پست بزرگ دولتی میگیرن و تولید کننده ها رو با سیاست های غلط بدبخت میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۱۷:۴۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
چهار سال پیش بره سه ماهه رو خرید کیلویی پنجاه هزار تومان الان همونو که میش شده آبستن قیمت یک میلیون و سیصد هزار تومان بزور می‌خرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
یه فکری برای بندرعباس کنید،دام هامون بر اثر خشک سالی پوست واستخون شدن،به جهاد کشاورزی یه دستوری بدین علوفه ارزان برای روستاهای هرمزگان خصوصا جاهایی که امسال اصلن بارون نیومده بدن،یه راه حلی پیش پای ما بزارین ،یا چاه بکنین همه رو بکشین راحت شیم....
Iran (Islamic Republic of)
م ر
۰۳:۱۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بیا ببین محصولاتی نظیر خودرو که تو پایتخت تولید میشه روز به روز گران می کنن
آخرین اخبار