مسعود دهنوی که با مستند «پرواز بی بازگشت» در بخش فیلمهای نیمه بلند پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت حضور دارد، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این فیلم گفت: زمستان سال ۹۸ خبر رسید که در میانکاله، پرندههای مهاجر فراوانی در حال مرگاند. آن سال حدود ۵۰ هزار قطعه پرنده که اکثرا هم فلامینگو و چنگر بودند در میانکاله به طرز مشکوکی از بین رفتند که اتفاق خیلی عجیبی بود.
این مستندساز ادامه داد: از همان زمان، بسیاری از رسانههای داخلی و خارجی به این موضوع پرداختند، اما علت ماجرا مشخص نشد. شایعاتی از این دست هم وجود داشت که شکارچیان، در آب آشامیدنی پرندهها سم ریختهاند که چندان علمی نبود.
دهنوی با اشاره به اینکه پس از فیلمبرداری برای این مستند او و گروهش به کرونا مبتلا شدند، یادآور شد: این اتفاق مصادف با روزهای آغازین شیوع کرونا بود و ما مجبور بودیم به صورت میدانی وارد عمل شویم. به همین منظور، همراه گروه وارد میانکاله شدیم و تمام زوایا را بررسی و با اهالی و محلیها و حتی شکارچیان گفتگو کردیم و بعد از آن به تهران آمدیم و نتایج آزمایشگاههای سمشناسی را دنبال کردیم.
او خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این بود که آن سال این هشدار را به فعالان محیطزیستی دادیم که احتمال دارد دوباره این اتفاق رخ دهد و متاسفانه سال بعد با کشته شدن ۱۸ هزار پرنده این اتفاق تکرار شد.
این مستندساز و پژوهشگر با تاکید بر اینکه مرگ هزاران پرنده مساله مهمنی بود که به اعتقاد او باید در یک مستند ثبت و ضبط میشد، گفت: برایم مساله بود که این میزان پرنده ارزشمند که هر ساله به میانکاله مهاجرت میکنند به این راحتی از بین بروند. امیدوارم که کارشناسان و متخصصان محیطزیستی این فیلم را ببینند، چون این مستند از نظر من مقدمه و گامی کوچک است که شاید بتواند مانع تکرار این حادثه تلخ شود.
دهنوی همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره سینماحقیقت، تصریح کرد: سومین سالی است که به صورت متوالی در جشنواره سینماحقیقت حضور دارم و هر سال اثرگذاری آن را به چشم دیدهام؛ جشنواره مخاطبان خاص دارد که به صورت حضوری فیلمها را در ایام برگزاری آن دنبال میکنند و در کنارش، سال گذشته که جشنواره آنلاین برگزار شد تعداد مخاطبان بیشتر و عامتری از سراسر کشور و حتی خارج از کشور هم بودند که آثار جشنواره را برخط تماشا کردند.
کارگردان مستند «پرواز بی بازگشت» یادآور شد: به نظر من، یک بستر مهم نشر و پخش مستند در ایران، جشنواره سینماحقیقت است که میتواند مبدا بسیار خوبی برای پخش این آثار در تلویزیون و سایر مدیومها باشد.
دهنوی در پایان با اشاره به اینکه او و گروهش در این مستند یک کار بسیار جدی پژوهشی و حتی از نظر میدانی، خطرناک انجام دادهاند که میتواند در بخش پژوهش یا کارگردانی پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت دیده شود، گفت: در نهایت جایزهها برایم مهم نیستند؛ اتفاق مهم از نظر من، دیده شدن هرچه بیشتر فیلم به منظور اثرگذاری آن است که امیدوارم با تمهیداتی که در جشنواره اندیشیده شده این اتفاق رخ دهد.
انتهای پیام/