رئیس انجمن سنگ استان اصفهان گفت: نیمی از تجهیزات ایرانی مورد استفاده در سنگبری‌های کشور تولید اصفهان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، استان اصفهان با پنج انجمن سنگ رضوانشهر، نجف آباد، خمینی شهر، دولت آباد و اصفهان (محمود آباد)، دو هزار و ۱۰۰ واحد سنگبری دارد. این استان رتبه نخست را در تولید سنگ‌های تزیینی در کشور دارد و می‌تواند به تنهایی تامین کننده کل نیاز کشور باشد. سهم اصفهان از سنگ‌های بریده شده صادراتی کشور هم ۷۰ درصد است.

با این حال واحد‌های تولیدی سنگ حال و روز خوشی ندارند؛ صد واحد تعطیل شده و بیشتر واحد‌ها فقط با ۷۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند. ریشه این کاهش بهره وری را باید در موانع تولید از جمله دستگاه‌های فرسوده و از حرکت افتاده، دید. البته اصفهانی‌ها برای این معضل چاره اندیشی کرده و با تکیه بر فناوری‌های نوین توانسته اند بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعت سنگ را نوسازی کنند.

 

تجهیزات سنگبری

تهدید تحریم ها، فرصت بومی سازی دستگاه‌های سنگبری‌ها

رضا احمدی رئیس انجمن سنگ استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: حدود ۳۰ درصد از سنگبری‌های کشور در استان اصفهان فعالیت می‌کند که نیمی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فرسودگی ماشین آلات سنگبری‌ها و هزینه زیاد واردات و جایگزینی این دستگاه‌ها گفت: تحریم‌ها فرصتی شد تا تولیدکنندگان ایرانی به بومی سازی دستگاه‌های مورد نیاز متناسب با فناوری روز روی بیاورند.

رئیس انجمن سنگ استان اصفهان گفت: مدرن کردن ماشین آلات مورد استفاده در صنعت سنگ از یک دهه پیش آغاز شد و در این بین تولیدکنندگان اصفهانی با تکیه بر دانش روز توانستند نیمی از نیاز سنگبری‌های کشور به تجهیزات جدید را تامین کنند.

احمدی گفت: برخلاف نگاه رایج که در صنایع نوین اشتغالزایی کاهش می‌یابد در صنعت سنگ اگر تجهیزات به روز شود، اشتغال افزایش پیدا می‌کند.

وی بومی سازی دستگاه‌ها را گامی در مسیر رونق صادرات دانست و گفت: به عنوان مثال اکنون دستگاه‌های ایرانی مولتی بایر و اره، زمینه افزایش تولید و به دنبال آن صادرات را فراهم کرده است.

رئیس انجمن سنگ استان اصفهان گفت: بکارگیری فناوری‌های جدید سبب شده ضایعات سنگ هم کاربردی و پس از فرآوری، حتی صادراتی شود.

احمدی گفت: درصورت حمایت بانکی از تولیدکنندگان برای نوسازی دستگاه‌های سنگبری زمینه افزایش تولید، صادرات و اشتغال فراهم می‌شود.

به گفته وی، سهم ایران، از بازار جهانی سنگ یک درصد است که این سهم به پنج تا ۱۰ درصد قابل افزایش است و این جهش تولید، جان دوباره‌ای به اقتصاد کشور می‌دهد.

فرآوری سنگ


ماشین آلات ایرانی، قابل رقابت با نمونه‌های خارجی

مصطفی شجره یکی از تولیدکنندگان سنگ‌های فرآوری شده به خبرنگار ما گفت: در این مجموعه انواع سنگ‌های تزیینی ساختمانی تولید و علاوه بر بازار داخلی به کشور‌هایی از جمله ایتالیا که مهد سنگ دنیاست، صادر می‌کنیم.

وی گفت: در کارخانه خود ماشین آلات ایرانی را نصب کرده ایم که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند.

این تولیدکننده اصفهانی به مشکل کیفیت نامرغوب مواد اولیه پرداخت و گفت: یک کارخانه با دو دستگاه اره ظرفیت تولید حدود ۵۰۰ هزار تن محصول را دارد، اما، چون مواد اولیه مرغوب را صادر می‌کنند و سنگ‌های درجه دوم را به تولیدکننده داخلی تحویل می‌دهند در هنگام فرآوری باید دقت و تلاش بیشتری شود.

شجره گفت: در واقع مشکل از دستگاه نیست و مربوط به کیفیت مواد اولیه است.

تجهیزات سنگبری


افزیش تولید و اشتغال، با بکارگیری تجهیزات ایرانی

علی اکبر ابراهیمی مدیر بازرگانی و فروش کارخانه تولید سنگ به خبرنگار ما گفت: در این مجموعه تمام تجهیزات و ماشین آلات، ایرانی است و با توان داخلی توانسته ایم با کشور‌های اروپایی به خوبی رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه در این مجموعه بیش از صد نفر مشغول به کار هستند گفت: کارخانه ما جزو بزرگترین مجموعه‌های تولید سنگ طبیعی مرمر و سنگ‌های طبیعی ایرانی در غرب آسیاست و با تجهیزات ساخت داخل توانسته ایم به این جایگاه برسیم.

مدیر بازرگانی و فروش کارخانه تولید سنگ گفت: سنگ تولیدی ما با توجه به تجهیزات نوین ایرانی کیفیت مطلوبی دارد و اگر برخی موانع نظیر مشکلات فروش و بازاریابی رفع شود می‌توانیم در ارزآوری موفق باشیم.

تولیدکنندگان استان‌های محتلف مشتری تجهیزات تولید اصفهان

فاتحی مدیر تحقیق و توسعه و واحد طراحی کارخانه تولید ماشین آلات سنگبری به خبرنگار ما گفت: در این کارخانه ماشین آلات و تجهیزات سنگین سنگ بری از صفر تا صد طراحی و تولید می‌شود.

وی گفت: در واحد تحقیق و توسعه جدیدترین دستگاه‌های سنگبری دنیا رصد می‌شود و دستگاه‌هایی را که در کشورمان بیشتر مورد استفاده است شناسایی و فناوری مورد نیاز برای طراحی و ساخت آن‌ها را کسب می‌کند.

مدیر تحقیق و توسعه کارخانه تولید ماشین آلات سنگبری گفت: این مجموعه محصولات خود را به استان‌های مختلف نظیر خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، فارس، چهارمحال و بختیاری و تهران عرضه کرده است.

فاتحی گفت: قیمت دستگاه‌های ما حدود یک چهارم ماشین آلات خارجی است و خدمات پس از فروش هم به مشتری‌ها ارائه می‌شود که سبب شده از خرید و نصب دستگاه‌های ایرانی راضی باشند.

وی مشکل عمده تولیدکنندگان تجهیزات سنگبری‌ها را واردات دانست .

تجربه واحد‌هایی که دستگاه‌های ایرانی را جایگزین ماشین آلات قدیمی و فرسوده خارجی کرده اند نشان می‌دهد این تجهیزات به لحاظ کیفیت از مشابه خارجی خود چیزی کم ندارد، ضمن اینکه قیمت تمام شده محصول ایرانی بسیار پایین‌تر است و خریدار از خدمات پس از فروش هم بهره مند می‌شود. در این بین اگر تولیدکنندگان از حمایت‌های بانکی با دریافت تسهیلات بهره‌مند شوند می‌توانند با قوت بیشتری در مسیر نوسازی تجهیزات مورد نیاز خود گام بردارند.


گزارش ازمعصومه اکبری
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه بدلیل کیفیت پایین دستگاه‌های ایرانی ،سنگ های ساب شده زیاد براق نمیشن و همان مقدار شفافیت هم زود کدر می‌شوند ،و ذات خوب سنگ ایرانی را زیر سوال می‌برند. کیفیت سنگ ایرانی حتی بالاتر از نمونه برزیلی است ولی به دلیل پرداخت با دستگاه‌های غیر استاندارد و غیر مدرن در پایان کیفیت مطلوب‌ بدست نمی‌آید. دستگاه هایی که برزیل استفاده می‌کند همزمان ۱۷ تیغه الماسی بر روی سطح سنگ اقدام به تراش و ساب میکنن که نمونه های ایرانی با دو یا سه تیغه و به صورت نا هماهنگ عملیات پرداخت بر روی سنگ رو انجام ميدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
شهرك صنعتي ميمه هم هست