رشد صنعت لوازم خانگی از مسیر ممنوعیت واردات

سیاست ممنوعیت واردات لوازم خانگی در صورت کنترل مناسب می‌تواند ابزاری برای بهبود وضعیت تولید داخل باشد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از ۲ ماه از اعلام خبر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای گذشته و راه‌های ورود قاچاقی این محصولات هم در حال بسته شدن است. حتی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی هفتم آذر اعلام کرد: پس از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور، دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد طی ابلاغیه‌ای مناطق آزاد کشور را مشمول اجرای این دستور کرده است.

ممنوعیت واردات جزئی از مراحل رشد برندهای معروف لوازم خانگی  بوده است و این اولین باری نیست که واردات لوازم خانگی در کشوری ممنوع می‌شود. خود کشور کره از جمله اولین کشور‌هایی بود که واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد. سند رسمی وزارت برنامه‌ریزی و مالی این کشور نشان می‌دهد دولت در نقطه آغاز توسعه صنعت الکترونیک و لوازم خانگی، با مشکلاتی شبیه وضعیت ایران روبه‌رو بوده است.

بنگاه‌های داخلی این کشور به‌طور همزمان از واردات گسترده رادیو و محصولات برقی رنج می‌بردند و معمولا واردات این اقلام آزاد بود؛ واردات آزاد در کنار قاچاق باعث شده بود علی رغم وجود تقاضای گسترده برای رادیو و سایر محصولات و روند افزایشی مصرف آن، افزایش تولید در کارخانه‌های کره‌ای ایجاد نشود.

این روند ادامه داشت تا یکی از برند‌های مطرح امروز کره به نام گلدستار در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد، نخستین محصولات خود را با قطعاتی از آلمان و برمبنای برند سانیو (SANYO) ژاپن تولید کرد. ابتدا حدود ۳۰ درصد از قطعات رادیو‌های ساخت گلدستار در خود شرکت تولید می‌شد و مابقی قطعات آن وارداتی بود.

نکته جالب توجه اینجاست که قیمت محصول گلدستار از عمده رقبای خارجی ۳۰ درصد ارزان‌تر بود و همان کارکرد را داشت، اما شبکه فروشندگان داخلی کره جنوبی روایتی منفی درباره تولیدات داخلی این محصولات ارائه کردند و این روند باعث شد در سال ۱۹۶۰ طبق برنامه توسعه اقتصادی پنج‌ساله، صنعت الکترونیک از طریق ممنوعیت واردات مورد حمایت قرار بگیرد. این سیاست به افزایش فروش رادیو‌های گلدستار و کسب ۴۰ درصد کل سهم بازار رادیو منجر شد.

در سال ۱۹۶۶، گلدستار اولین مدل تلویزیون سیاه‌وسفید داخلی خود را تولید کرد. قبل از عرضه تلویزیون، درخواست این شرکت از دولت این بود که تعرفه واردات قطعات و مالیات را برایش کاهش دهد. این درخواست به این دلیل مطرح شد که با وجود این موارد، تلویزیون‌های گلدستار در رقابت قیمتی بازی را به تلویزیون‌های وارداتی می‌باختند و وزارت بازرگانی و صنعت کره‌جنوبی درخواست این شرکت برای کاهش بار تعرفه‌ای قطعات وارداتی را پذیرفت و  توانست محصولاتش را با قیمت کمتری نسبت به تلویزیون‌های وارداتی تولید کند.


بیشتر بخوانید:


صنایع لوازم برقی و الکترونیک به‌عنوان یکی از ۱۳ بخش صادرات محور توسط وزارت صنعت و بازرگانی کره‌جنوبی انتخاب شد. در آن سال صادرات محصولات برقی تنها ۷۹.۱ میلیون دلار بود؛ اما توجه کره‌جنوبی به این صنعت باعث شد امروز غول‌های بزرگ لوازم خانگی در این کشور شکل بگیرد. کره هنوز هم در واردات لوازم خانگی و خودرو تعرفه‌های سنگینی وضع می‌کند تا واردات این اقلام برای این کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد.

تمام دستاورد‌های امروز صنعت لوازم خانگی کره نتیجه حمایت دولت این کشور از تولیدکنندگان لوازم خانگی و اعمال محدودیت‌های وارداتی بود. ممنوعیت واردات یکی از ابزار‌های قدیمی و اثر بخش در حوزه تولید و تجارت مورد استفاده دولت‌ها قرار می‌گرفت، اما این ابزار نباید بدون محدودیت باشد یا به ایجاد بازاری انحصاری تبدیل شود.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید چارچوب مشخصی داشته باشد

آرمان خالقی قائم مقام خانه صمت ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: برخی از شرکت‌های کره‌ای در تلاش بودند تا با نفوذ به بازار لوازم خانگی ایران و دامپینگ یا همان نرخ شکنی صنعت لوازم خانگی نوپای ایران را زمین گیر کنند.

او افزود: همواره بازار ایران در اختیار برند‌های کره‌ای بود که با نبود رقبای خارجی شرکت‌های ما رشد کردند. امروز در شرایط رقابتی با دامپینگ و بازار شکنی شرکت‌های داخلی را نابود می‌کنند. سیاست اعمال محدودیت واردات سیاست درستی است، اما باید چارچوب مشخصی داشته باشد.

قائم مقام خانه صمت ایران بیان کرد: این ممنوعیت واردات باید دارای محدودیت زمانی و هوشمندانه باشد تا به افزایش کیفیت و کاهش قیمت منجر شود؛ در غیر این صورت باعث تخریب تولید خواهد شد.

او ادامه داد: اگر کاری که با خودروساز‌ها کردیم با صنعت لوازم خانگی انجام دهیم خدمتی نکرده‌ایم و صنعت هم رشد نخواهد کرد. حمایت بی‌دریغ و شرایط بازار انحصاری تا حدی می‌تواند ادامه داشته باشد.

محمدحسین اسلامیان نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هم با اشاره به اثر بخش بودن ممنوعیت واردات لوازم خانگی اظهار کرد: با ممنوعیت واردات کالا‌های برند کره‌ای حتی به صورت ته لنجی، قیمت این کالا‌ها افزایش یافته است. محدودیت و ممنوعیت باعث شده که هر کسی که این کالا‌ها را دارد با قیمت بیشتری بفروشد.

وی افزود: در تولیدات ایرانی افزایش قیمت نداشتیم یا اگر اتفاق افتاده در حد ۲ تا ۳ درصد بوده که آن هم ناشی از افزایش قیمت حمل و نقل و نوسانات نرخ ارز است. چراکه بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده به صورت وارداتی هستند و به طور مستقیم با نرخ ارز در ارتباط هستند. قیمت جهانی برخی از مواد اولیه و قطعات افزایش پیدا کرده است برای مثال برد‌های الکترونیکی، آهن و دیگر مواد اولیه افزایش نرخ داشته‌اند. با این حال تقاضا در بازار نیست و به همین دلیل افزایش قیمت محسوسی در کالا‌های ایرانی را شاهد نبودیم.

اسلامیان در مورد افزایش قیمت برند‌های کره‌ای بیان کرد: برند کره‌ای به صورت قاچاق یا ته‌لنجی وارد کشور می‌شد، با بخشنامه جدیدی که مقرر می‌کرد حتی به صورت ته‌لنجی هم نباید برند کره‌ای وارد کشور شود، باعث افزایش قیمت ۲۰ درصدی این برند‌ها در سه ماه اخیر شده است. بخواهیم یا نخواهیم یک قشر از مصرف‌کنندگان همچنان به خرید کالای خارجی تمایل دارند.

سیاست محدودیت واردات در صورت کنترل مناسب می‌تواند ابزاری معقول برای بهبود وضعیت تولید باشد. کشورمان راهکار خود کره‌ای‌ها را علیه آن‌ها به کار گرفته و اگر به درستی با آن برخورد شود سکویی برای جهش تولید خواهد شد.

گزارش از مصطفی محبی کاوان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
واردات قانون مند و محدود باید باشه و جلوی قاچاق کلان گرفته شه اگر واردات صفر باشد دیر یا زود بلای خودروسازی سر لوازم خانگی خواهد آمد رقابت لازمه اما در حد معقول ...نه اونقدر شور که همه جا جنس خارجی باشه نه انقد بی نمک که ورود جنس خارجی باکیفیت که باعث ایجاد رقابت میشه کاملا گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
یخچال ایرانی خریدم
خراب شده زنگ میزنم اصلا شرکت جواب نمیده
زنگ میزنم به نمایندگی میگه یخچال رو بردار بیا اینجا
آخرشم رفتم یه تعمیرکار از بیرون پیداکردم آوردم نیم ساعت نشد درستش کرد
وقتی پشتیبانی ندارند لوازم خانگی ایرانی به چه دردی میخوره خرید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۲۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
این حرکت زمانی جوابگوئه که کشور ما تحریم نباشه.الان شرکت های تولیدی به خاطر تحریم نمی تونن از شرکت های درجه یک قطعه بگیرن و از شرکت های درجه دو و سه چینی میگیرن پس کیفیتشون به فنا رفتست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
اگر بخوااااان بسازن از خارجیش باکیفیت ترش رو میسازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
مشوق مردم در خرید لوازم خانگی داخلی کیفیت کالا آنهم با ضمانت نامه قاطع و مطمعا کارخانه است تا گارانتی جرعت خرید به خریدار بدهد هم فروشنده اطمینان از ضمانت کالایش را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
با فروحتن مسولیت رو از سرشون وا نکنن و پشت مشتری وایستن مهمه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
برای رشد و خود کفایی واقعی نکنترول بر بازار قاچاق ، نه واردات قانون مند و نظارت بر تولید داخلی لازم و ضروری است و چنان که کارخانه و شرکتی جنس نا مرغوب تولید کرد باید تمامی تولدات آن کاخانه از بازار جمع شود و پول مردم باز پس داده شود و تا زمان تغییر اساسی اجازه پخش کالا نداشته باشد و البته باید حقوق کارگران خود را در هر حال پرداخت کند در این صورت یا تحول اصولی ایجاد می شود یا آشغالسازان نقره داغ می شوند چنانکه در سایر بلاد معمول است خود تولید کننده در صورت مشاهده نقص تولید کل تولیدش را از بازار جهانی جمع می کند امید که بازار ها پر از اجناس مرغوب باشد یعنی هم کیفیت هم کمیت اما با مارک و اثر انگشت کارگر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
کیفیت محصولات ایرانی خوبه ولی قیمتش با محصولات وارداتی برابری میکنه
حلیم و شیشلیک هر دو غذاست شما وقتی هم قیمت باشن یا اختلاف جزئی داشته باشن قطعا شیشلیک میخوری این دقیقا لوازم خانگی ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
کدام ممنوعیت واردات ؟ پس چرا هنوز بازار کلی جس خارجی ( کره ای ، المانی، ترک ، چین و . . . دارد ؟ پس چرا هنوز تبلیغ لوازم کره ای در سایت های ایرانی موج می زند ؟ یعنی این همه دستگاه و سازمان اداری و نظامی و اطلاعاتی و . . . نمی توانند سرچشمه قاچاق را بخشکانند ؟ پس جمع کنید این همه مرگ بر مرگ بر ها را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
ساعت ۳.۳۰بامداده الان ک این مطلب رو می‌نویسم در خانه مثلاً در حال خواب هستم یخچال لوکس ایرانی گرفتم اوایل کارم ب خدمات پس فروش کشیده شد ب علت بد مونتاژ شدن بخاطر صدای زیادی تق تق کردن ک بعضی از شبها داره نمیتونم بخوابم واقعا نمی‌دونم باید کجا برم دردمو بگم ک ۱۴ملیون پول یخچال معمولی رو دادم اما هربار ک زنگ زدم گفتم این صدا ها طبیعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
خاک بر سر صنعتی که بخواد اینجوری رشد کنه بگه همه ببندید فقط ما هستیم مردم مجبور اینا بخرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
امریکا قابل اعتماد نیست الان ی حرف می زنه چهار سال دیگه ی حرف دیگه بازی امریکا برای همه رووو شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
خیلی گرونه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۰۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بالاخره هرچقد هم که ورودش را ممنوع کنید // باز هم قاچاقچیان به اندازه ایی که مردم بتونن جنس با کیفیت بخرن موجود هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
پیداست که جنس شما که همش دنبال مرغ همسایه هستید بی کیفیت است
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۰۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
با ممنوعیت ورود خودرو هر چقد در صنعت خوردرو سازی پیشرفت کردید // با ممنوعیت ورود لوازم خانگی در صنعت لوازم خانگی هم پیشرفت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
این مثل یک زندانیه که هر غذایی که بهش میدن رو باید بخوره وحق هیچ گونه اعتراضی رو هم نداره اگه غذا هم بد بود باید هیچی نگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
ممنوعیت واردات باعث گرانی لوازم خانگی تولید داخل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
این رشدنیست وقتی میشه اسمش روگذاشت رشدکه مردم صاحب حق انتخاب باشن وبین کالای خارجی وایرانی.کالای ایرانی روانتخاب کنن.این اسمش زورگویی به مردم ،ظلم به مردمه..مردم مجبورن بخرن کالایی که هم گرونتره هم بی کیفیت..متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۹:۲۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
چند وقت دیگه مثل خودرو ساز ها هرچیزی با هر قیمتی که ساختند باید بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مگه صنعت خودرو پیشرفت کرد که لوازم خونگی پیشرفت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
فراموش نکنیم که همین کره ای ها ما رو تحریم کردن و صنعت لوازم خانگی داخلی بود که ظرف چند سال خلأ بازار رو پر کرد
در ضمن ما صنایع پیشرفته هم داریم که غربی ها هم به اون معترفند.پس امکان پیشرفت در این زمین رو هم داریم و باید پیشرفت کنیم والا دوباره تحریم میشیم و این تنها راه هست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی با کیفیت شرکت های تولیدی داخلی در مسیر خودروسازان داخلی قرار میگیرن و هر جنس آشغالی رو میدن به مردم
و چون ممنوعیت واردات داریم این وسط فقط مردم ضربه میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
کلا توی کار نابود کردن مردم هستین.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۸:۳۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
#رباتیک شدن صنایع
کمک بزرگی به
#جنس با کیفیت و تولید انبوه
است.
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۸:۳۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
برای آینده نگری و رشد و بالندگی در لوازم خانگی میبایست زمان بندی برای رسیدن به هدف داشت.
هدف تولید در کشورما می‌باید از همکنون برای ساخت گسترده و تولید انبوه نیم میلیارد جمعیت هدف گزاری و آینده نگری شود و بر فرض مثال تا سال 1404باید صادر کننده به کشورهای بزرگ شوییم.
حداقل بازار نیم میلیارد جمعیت اطراف را برای هر نوع تولید و ساخت و سازی ، باید نشانه گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اگر انحصارگرایی به رشد صنعت خودرو کمک کرده به رشد صنعت لوازم خانگی هم کمک خواهد کرد
اگر دنبال پر کردن جیب خودتون و چندتا دلال و اقازاده هستید که دارید راه و درست میرید وگرنه برای مردم چیزی جز دردسر نخواهد داشت
هرکار میکنید فقط خواهشا ادای دلسوزی برای مردم درنیارید و سنگ حمایت از تولید ملی رو به سینه نزنید که اصلا به شما نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
امیدوارم رشدشون از جنس رشد خودروسازی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
ببخشید با انحصارگرایی هر کس مجبور میشه هر چی که هست رو بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
دو زار بدید آش ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
تا قاچاق چیان عزیز در صحنه حضور موش واره ای داشته باشند ، آش همان آش و کاسه همان کاسه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
یه سری به قیمت ها بزنید متوجه می شوید چه خبر است
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۵:۵۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
البته به لطف این دستور دزدان وطنی باخیال راحت به چپاول ملت بدبخت ایران می کنند چرا که فقط دستور واردات ممنوع صادرشده ولی دیگه کسی به بی کیفیتی وقیمت بیخودی اجناس اهمیتی نمیده .خودحضرات هم که ازباب زحمت هم که شده لوازم خانگیشان رادرسفرهای مجبوری خارج ازکشورباپول ملت بدبخت برای استفاده اهل منزلشان تحت عنوان هدیه تهیه می کنند واساسا هدیه هم که جایی برای اعتراض نمی گذارد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۳ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
سلام
قرار نیست که همه چیز را خودمون تولید کنیم وقتی جنس با کیفیت خارجی هست چرا جنس آشغال ایرانی رابخریم . بجای این کار باید در زمینه تولید فرش و زعفران و پسته دنبال بازارهای جدید و صادرات باشیم و خودمان را قوی کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
Amoo
۱۴:۵۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
ما اونقدر پولدار نیستیم که جنس ایرانی بخریم.ما ی جنس خارجی میخریم که عمری استفاده کنیم.....۱۷ سال مایکروفر ژاپنی داشتیم که سر اشتباه خودمون خراب شد. رفتیم ایرانی خریدیم خدا شاهده یک هفته هم کار نکرد و خراب شد....مادرم سی و چند سال پیش مولینکس فرانسوی خرید بود که اونم به واسطه اشتباه خودمون سوخت....ایرانی شو خریدیم ک اونم بعد از صد بار تعمیر تو سه سال ی گوشه خونه افتاده... متأسفانه حمایت از تولید داخلی مساوی شده با ضایع کردن حقوق مصرف کننده....پیشنهاد منم اینه که نهم اسفند روز حمایت از حقوق مصرف کننده رو از تقویم حذف کنید چون همچنین چیزی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
درود بر شما ما هم این تجربه رو سر یخچال های بنجل سینجر داشتیم که هر هفته باید عوض می کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
ما یخچال اسنوا خریدیم که خدا رو شکر تا الان ازش راضی هستیم و مشکلی نداشته
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۱۴:۴۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
همون روش اشتباهی که در صنعت خودرو در پیش گرفته شد و دودش تو چشم مردم رفت که حالا مجبورند اجناس بی کیفیت رو چندین برابر قیمت جهانیشون بخرند داره تو زمینه لوازم خانگی اجرا میشه جالبیش اینه که در عرض فقط دو ماه قیمتها کلی بالا رفته و کیفیتها افت کرده وای به حال دو سال دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
عنوان رو به «رشد قیمت لوازم خانگی از مسیر ممنوعیت واردات»
تغییر بدید بهتر هست..

اگر صنعت خودرو با انحصار پیشرفت کرد بقیه موارد هم پیشرفت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
قیمت تولیدات عمدتا درجه ۳ داخلی با امکانات کمتر نسبت به وارداتی ها با قیمت کالاهای وارداتی درجه 1 با فول امکانات از بانه و... خیلی بهم نزدیک است پس موضوع نفع مردم نیست انحصار و منافع گروهی خاص است .تازه همه داخلی ها فقط واردات ‌CKD و مونتاژ کارند آن هم با قطعات درجه 3 با گرید A+++++++++++++++++++++++++A تازه اگر فردا موردی پیش بیاد که همین قطعات هم نتونه وارد بشه باز برمی گردیم سر خط ! تا زمانی که نتوانیم در داخل کشور پنل ال ای دی تلویزیون و پردازنده و برد انواع مخلف و موتور های مختلف لباسشویی و ظرفشویی و یخچال و ...را تولید کنیم هنوز سر خطیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تو کمیت رشد کرده ولی کیفیت زیر صفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
رشد این نیست که قطعات از چین بیاد اینجا مونتاژ بشه! من خودم کارگر خط تولیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
این حرفت اصل ماجراست ولی کو گوش شنوا. دوباره منم منم و میتونم و خودکفایی و هنر نزد ایرانیان است و بس. بیخود مینویسیم.
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۱۱:۵۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
سلام
بنده بعنوان یک هموطن و یک ایرانی از شما باشگاه خبرنگاران جوان خواهش میکنم این موضوع رو بصورت جدی و پررنگ مطرح کنید که چه کسی و چگونه تضمین میده که صنعت لوازم خانگی با ممنوع کردن واردات و حذف رقیب های مطرح دچار سرنوشت خودرو نشه ؟ متاسفانه الان که هنوز تازه ممنوع شده رفتم تو بازار میبینم ماشین لباسشویی اسنووا رو زده 22 میلیون تومان و ...
در ایران حمایت یعنی انحصار برای افرادی خاص و ایجاد رانتهای فوق عظیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
این قوانین ممنوعیت تنها تضمین برای اشخاص و گروه های خاص است تا منافع آنان تضمین بشه مردم چکاره اند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مردم ما خیلی دیگه زندگی رو بر خودشون سخت کردن با همینی که داری زندگی کن الان چند سال از عمرت رفته اگه بخاین درگیر این مسایل بشید تا چشم باز کنید عمرتون تلف شده یا باید با همینی که هستی زندگی کنی یا همیشه افسوس فردا را بخوری لطفا درگیر این مسایل و قضاوت ها نشین به اینده امید وار باشید توکل بر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
احسنت چه خوب گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
چی میگی یک بار به این دنیا میای خوب زندگی کنی خریدن یدونه لباس جدیدم روحیتو شاد میکنه همه مثل شما قانع نیستن میخوان یک بار هم که زندگی میکنن در رفاه واسایش باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اونایی که میگن دیگه بساط اینا باید جمع بشه اینا که رفتن کی بیاد بساطشو پهن کنه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اینقدر دیگه ناامید و فال بد نزنید ان شا الله وضعیت بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
من که به اینده امید دارم بقیه همش نفوس بد بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
ما شا الله دولت قبلی کاری کرده که تعصب ملی و غزت ملی به صفر برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
شما ها که اینقدر از جنس خارجی تعریف میکنین پس چرا نمیتونین بخرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مردم ما خیال میکنن کشور های دیگه دولت به مردم دسته دسته پول مفت میده که برن عشق و حال کنن و همه چیز ارزونه و مفته
یعنی واقعا این تبلیغات کاذب فضای مجازی از کشور های دیگر کار خودشو رو مردم انجام داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
یعنی جماعت مسخ شده اینا هستن همه نظر ها یکی یعنی دشمن به خواسته هاش رسیده ببین چقدر مردم ناشکر و پر توقعی داریم که همه از کشورشون متنفرن
حالا موقعیکه جومونگ رو برای تبلیغ محصولات سامسونگ رو اورده بودن و جوانان مارو بیکار و کارخانه های بزرگی مثل ارج رو درشو تخته کردن چرا اون موقع اعتراضی نکردین
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۱۴:۴۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
ارج هم نتیجه سیاست های اشتباه بود درست مثل همین . اینکه یه محصول بی کیفیت ایرانی در عرض دو ماه قیمتش سر به فلک برسه ناشکریه؟؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بدبخت ترین موجود روی زمینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
روایت خوبی از گلدستار بود ولی مشکل اینجاست اونا مثل ایرانی ها خون هم نوعشون رو برای ثروت تو شیشه نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اینکه هنوز ساده‌ترین اصول تجارت رو بلد نیستید و به مردم اطلاعات غلط میدید جای بسی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
+رشد قیمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
یعنی مردم بیان جنس آشغال تولید داخل بخرن با بدترین کیفیت وگران چقد ب مردم زور میگید از ی تخم مرغ گرفته تا لوازم برقی وخودرو وخونه و..... مردم چ گناهی کردن ک ایی دولتمردان و سرکار اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
کیفیت(00000000000) دریافت پول بسیار عالی عالی عالی عالی عالی(خریدار هیچگونه حق اعتراضی ندارد چون کالا ایرانی مورد حمایت مسئولین چون اکثریت کارخانه ها با مالکیت خودشان است ولی در خانه های خودشان یک کالا ایرانی در منزل ندارند حتی خودرو هایشان خارجی است ) ما مردم عادی باید به حال خود و همدیگر ناله کنیم چون آقایون سیرآوری دریافت پول را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
کیفیت(00000000000) دریافت پول بسیار عالی عالی عالی عالی عالی(خریدار هیچگونه حق اعتراضی ندارد چون کالا ایرانی مورد حمایت مسئولین چون اکثریت کارخانه ها با مالکیت خودشان است ولی در خانه های خودشان یک کالا ایرانی در منزل ندارند حتی خودرو هایشان خارجی است ) ما مردم عادی باید به حال خود و همدیگر ناله کنیم چون آقایون سیرآوری دریافت پول را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین جوادی
۱۰:۱۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
سلام. از خودرو سازیها همایت کردین دیدید چه کردن
با مردم حالا نوبت لوازم خانگی رسیده خدا به داد مردم
برسه تروبخدااز بزارید رقابت بشه نه اینکه مردم را مجبور
کنید که فقط از اونی که ما همایت میکنیم شما هم همایت کنید
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بیزحمت بعد رشد فضای غالب کامل محصولاتشان را با قرعه کشی همراه با کد ملی میشه یا بدون کد ملی قرعه کشی میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
با انحصار رشد و ترقی به هیچ وجه محقق نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
همان بلایی که ماشین سازها برسر مردم اوردند حالا کارخانه های لوازم خانگی میخواهند بیاورند چرا اینقدر مردم رو اذیت میکنین چه هدفی دارین ؟!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
هاهاهاها ملت خودتونو آماده ثبت نام یخچال هم بکنید
هر کد ملی یک عدد
خریدار تا ۴۸ ماه هیچ فاکتور فروشی باید به اسمش ثبت نشده. باشد
.
.
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
احسنت گل گفتی مردم واسه خرید مرغ باید کد ملی بدن تو اصفهان چن ماهه ایجوریه اینم تقصیر تحریمه
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۸:۲۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بجای رشد فقط گرانی نصیب مردم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
جنس آشغال داخلی بی کیفیت وگران یروز بعد انقضا یاگازشون میره یا موتورشون میسوزه خخخخخههه بس کنید جنس ایرانی یعنی آشغال بخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
کیفیت تولیدات داخلی افتضاحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مهم ترین نکته فرهنگ سازی درست هست متاسفانه سطح فرهنگی غالب مردم در قبال تولید ملی بسیار پایین هست جوری که حاضرند برند های خارجی و اروپایی بی کیفیت ساخت چین رو با اشتیاق بخرند اما جنس داخلی باکیفیت ارزان رو نخرند! صدا و سیما باید هر روز موشن گرافی و فرهنگ استفاده از تولید ملی رو تبلیغ کنه
حتی جنس منتاژ شده داخل کشور هم بهتر از جنس آماده خارجی است و موجب نون خوردن تعدادی کارگر ایرانی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اینجا ایرانِ داداش هرجاشو درست میکنی جای دیگش میلنگه جلوگیری از واردات یعنی پیش بسوی بی کیفت تر شدن و تورم نمونش خودروسازیمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
دولت خودش هم میداند این کار اشتباه هست. هم در خودرو وهم در لوازم خانگی اولا کیفیت زیر صفر هست و ثانیا قیمتها هزار برابرشده البته به بهانه تورم و تحریم!!!!!! ۴۰ ساله کسی جوابگو نیست و سرها همه زیر ( برف ) پنهانه!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۷:۲۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تولد خودرو سازی جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
فقط به نفع قرائتی شد با اون آشغال های چینی که تو کارخونه مونتاژ می شه
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۰۶:۵۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
خدا لعنتتون کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اگر ممنوعیت واردات به معنی ایجاد دو الی سه قدرت تولیدی لوازم خانگی مثل ایران خودرو و سایپا برای کندن پوست مردم باشه این تولید که البته ۸۰درصد آن مونتاژ کاری هست به درد لای جرز هم نمیخوره
France
ناشناس
۰۶:۲۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
من حتی یک کشور مهم پیشرفته ندیدم با ممنوعیت و دادان رانت انحصار به کارتلها و مافیایاها اقتصادی، موجب رشد شود. برخی موقتا با سیستم گمرکی و مالیات معقول (بیشتر برای ماقبله با دامپینگ شرکتهای خارجی) بوده/ در ضمن فقط وادرات محصولات لوازم خانگی کره ای ممنوع شدف حتی این ممنوعیت زماندار باشد و نه ادبی، اشتابهی دقیقا و عامدا سوءاتسافده میکند، محصولاتی ادعای تولید داخل دارند دایم گران میکنند، لوازوم خانگی یگی اقلامی است در ازدواج نقش مهمی دارد، اگر با ادامه این وضع گرانفروشی (دقیقا ناشی سواستافده ممنوعیت وادرات است)، تاثیر منفی در ازدواج خواهد گذاشت و متاسفانه زندگی امروزی دیگر امثال یخچال نمتواند حذف کند، اما من حدس قوی میزنم بالاخره این گرانفوشی حریصانه تجار و تولیدکندگان ب یانصاف و بعضا دروغگو، به تغییر الگو مصرف و سبک زندگی در ایران در بیش از نیم مردم میشود و اقلامی مثل جارو برقی و ماشین لباش شویی و خیلی وسایل برقی از سبد اکثریت مردم خارج خواهد شد، سزای گرانفروش نخریدن است! ممنوعیت وادرات یک سیاست اتباه است، باید تنظیم بازار رقباتی باشد، اگر این صنعت لوازم خانگی حقیقتا راتس میگیود با کیفیت و قیمت رقابتی با خارج ارائه کند، سرنوشت تمام این انحصار به فاجعه صنعت خودور خواهد کشید. نجاست و حرامخوری مافیا هر روز کشور خواهد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
باز هم حماقت باز هک سیاست بنجل سازی و گران فروشی !!!!!!!!

جرا مسئولان کشور و صدا و سیما از اندک عقل و درایتی برخوردار نیستند؟؟؟؟؟؟!!!!!!

آقایان کودن اگر بازار انحصاری و مافیایی سبب پیشرفت صنعت می شد اکنون می بایست صنعت خودرو سازی ایران پیشرفته ترین صنعت دنیا می بود نه عقب افتاده ترین صنعت دنیا

چرا شما بعد از چهل سال تجربه کردن بازار انحصاری و مافیایی و مجبور کردن ملت به خریدن خودروهای بنجل و بی کیفیت ایران بنجل و سایپا لگن با قیمت ها چندین ده برابر قیمت واقعی باز هم بر ایجاد بازار انحصاری و بنجل سازی و گران فروشی تاکید دارید ؟؟؟؟؟!!!!!!

آیا واقعا حماقت دارید یا نان خود و ده ها نسل آینده خود را در این سیاست کثیف و نابود کنند صنعت و ملت می دانید و به همین خاطر از این سیاست شکست خورده و کثیف و تحمیلی به ملت پشتیبانی می کنید ؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه صنعت لوازم خانگی نداریم فقط مونتاژ لوازم خانگی هست. قطعات زیادی از چین وارد سپس مونتاژ میشود.
ضمنا برخی سازندگان در دستگاه دست برده و به اصطلاح فیک سازی سیستمی انجام میدهند. مثلا تلویزیون 4k نیست ولی به صورت فیک این گزینه در سیستم عامل بالا می آید. وقتی فیلم 4k پخش میشود میتوان با اندازه گیره بیت ریت پخش خود تلویزیون فهمید که فول اچ دی هست نه 4k.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مونتاژ هم می تواند در مسیر خودکفایی و اشتغال باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
این سیاست اشتباه است. هر جا انحصار ایجاد کردیم، پیشرفت کند شد و رانت و فساد به بار آمد. دلیل ان کم نیست. مقایسه ایران با کره از اساس اشتباه است زیرا ما تحریم هستیم و انها خیر. زیرا انها نظام‌مند هستند و ما سنتی، زیرا برای انها منافع ملی و مردمی یعنی قانون ولی برای ما ابن نیست و قانون مشمولیت کامل ندارد و همیشه برای یک عده قابل رد شدن و شکستن است. مردم به قوانین ما اعتماد ندارند چون ضمانت اجرایی آن فقط برای مردم عادی است. مردم دوست دارند جنس خوب بخرند ، چرا مانع میشویم؟ کالای داخلی اگه مثل خودرو باشد که واویلاست
United States of America
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
کالای خارجی پر است و حتما از ان استفاده میکنیم انهم نه از چین بلکه اروپا و وابستگانش زیرا انقدر پولدار نشده ام که کالای حقه باز ی ایرانی را بخرم قابلمه تفلون ایرانی با مارک مشهور خریدم 840 هزار تومان بعد از 3 بار استفاده هنگامی که درونش اش داغ بود و انرا برداشتند یکی از دسته هایش که از جنس پلاستیک خشک بود کنده شد و اش بر زمین ما دیگر به حرف کسانیکه از روی تعصب سخن بگویند گوش نمیکنیم از همه نظر پدرمان درامده شما راه خود بروید و ما راه خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تا زمانی ما این مردم غرب دوست رو داریم به هیچ جا نمی رسیم دیگه حالم از ملت بهم می خوره
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
رشد قیمت و فساد ...کدام کارتون درست بوده که این درست باشه
آخرین اخبار