فدایی با اشاره به کشف یکی از کتیبه‌های مهم فارسی میانه که بیش از یک دهه قبل مفقود شده بود، این سنگ نوشته را بخشی از کتیبه‌های چهارگانه شهر استخر و یک میراث مهم تاریخی و معنوی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید گفت: کتیبه‌ای که بیش از یک دهه قبل در محدوده محوطه شهر تاریخی استخر مفقود شده بود، به دنبال بررسی همکاران پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و در یک واحد مرغداری پیدا شده است.

او افزود: این کتیبه، یکی از مجموعه کتیبه‌های چهارگانه محسوب می‌شود که به کتیبه‌های استخر یا تخت طاووس شهره است و برخلاف سه کتیبه دیگر که روی صخره حکاکی شده، بر روی یک ستون سنگی حک شده و در مجاورت سایر کتیبه‌ها قرار داشته است.

فدایی این کتیبه را همچون دیگر سنگ نبشته‌های منطقه علاوه بر یک میراث مادی به جهت مفاهیم زبانی یک میراث معنوی نیز قلمداد و اضافه کرد: در صورت تخریب کتیبه‌ها آن‌ها قابلیت بازسازی نخواهند داشت و در واقع بخشی از میراث فرهنگی و معنوی این سرزمین از میان خواهد رفت.

او ادامه داد: متاسفانه جهل و نادانی در بین سوداگران آثار تاریخی و متجاوزان به این آثار تا بدانجا رخنه نموده که با انگیزه‌های واهی گنج یابی در درون کتیبه‌ها و از جمله در درون این اثر تاریخی و فرهنگی اقدام به تخریب و انفجار بخشی از آن نموده اند.

فدایی گفت: اگر چه ستون سنگی حامل کتیبه شکسته و به چند قسمت تقسیم شده و بر تاج آن می‌توان حفره‌ها و کابل‌هایی که برای انفجار از آن استفاده شده است را مشاهده کرد، امّا خوشبختانه متن کتیبه از تخریب در امان مانده و انشاالله در آینده نزدیک به همت کارشناسان حفاظت و مرمت در تخت جمشید قطعات ستون سنگی وصالی و مرمت شده و به همراه کتیبه مجدد در جای اصلی خود جانمایی و مستقر خواهد شد.

مجتبی دورودی متخصص زبان‌های باستان و از اعضای مرکز کتیبه شناسی تخت جمشید در این باره توضیح داد: این کتیبه‌ها نخستین بار توسط هنینگ شناسایی و معرفی شده است و بعد از آن گروپ (۱۹۶۹) و فرای (۱۹۷۰) خوانش‌های خود را از آن ارائه داده‌اند.

او افزود: در دهه‌های اخیر پژوهشگران دیگری نیز با استناد به خوانش‌های قبلی به موضوع و محتوای این کتیبه پرداخته و به تحلیل آن‌ها پرداخته اند؛ اما گزارشات نشان می‌دهد که کتیبه مذکور در سال‌های گذشته مفقود می‌شود و برای مدت مدیدی گمان می‌رفت که کتیبه به سرقت رفته و یا تخریب شده باشد که خوشبختانه در روز‌های گذشته به همت کارشناسان مستقر در شهر استخر و مجموعه یگان حفاظت پایگاه مجدد کشف گردید.

عضو مرکز کتیبه شناسی تخت جمشید اضافه کرد: این کتیبه همچون سه کتیبه دیگر در شمار کتیبه‌های خصوصی قرار گرفته و حکم گورنوشته را دارد و متن آن به ساختن دخمه‌ای برای فردی به نام فرخزاد اشاره دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار