رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان:

استفاده نامناسب از ماشین‌های کشاورزی موجب افزایش فرسایش خاک شده است

رئیس توسعه فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استفاده نامناسب از ماشین‌های کشاورزی و تیمار نامناسب بقایای گیاهی موجب فرسایش و آسیب خاک شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهدی جهانگیری رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه  جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امروز در کشور بحران آب و فرسایش‌های بادی و آبی خاک به یک مسئله اساسی و مهم تبدیل شده است، تصریح کرد: بالغ بر ۷درصد از فرسایش خاک جهان در ایران اتفاق می‌افتد که در همین رابطه گرد غبار و ریزگرد‌ها گواه این امر هستند.

او همچنین با اشاره به اینکه در ایران بهروری آب بسیار پایین و تبخیر و تعرق بسیار بالاست، یاد آور شد: یکی از دلایل اصلی این بحران آن است که در اکثر مناطق کشور به دلیل استفاده نامناسب از ماشین‌های کشاورزی بویژه ادوات خاکریزی و نیز تیمار نامناسب بقایای گیاهی و حتی سوزاندن بقایا، خاک‌های ایران به شدت از مواد آلی فقیر شده اند و حتی در بسیاری از مزارع میزان ماده آلی خاک به زیر نیم درصد رسیده است.

رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه  جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از این بحران بهبود ساختمان خاک و افزایش ماده آلی آن به وسیله سیستم‌های کشاورزی حفاظتی اصولی است، تصریح کرد: واگذاری ادوات کشاورزی حفاظتی مانند کشت مستقیم به کشاورزان پیشرو استان همدان و ترویج کشت مستقیم، ایجاد مزارع با سیستم کشاورزی حفاظتی، آموزش کشاورزی حفاظتی اصولی به بهره برداران، ترویج محصولاتی، چون حبوبات دیم برای بهبود سیستم‌های تناوب کشت از عمده برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به منظور توسعه کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود.

جهانگیری با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی دارای سه اصل بنیادین شامل مدیریت تناوب زارعی، مدیریت بقایای گیاهی و نگه داشتن بقایای کشت سال قبل روی زمین و استفاده از ماشین‌های نوین کشاورزی حفاظتی است، افزود: در حال حاضر در استان همدان ۷۰ دستگاه انواع کشت مستقیم، ۸۳۹ دستگاه انواع گاو آهن مرکب،۹۷۱ دستگاه انواع چیزل پکر وجود دارد.

او با بیان اینکه استان همدان از استان‌های پیشرو در زمینه کشاورزی حفاظتی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده از ماشین‌های نوین یکی از موارد اصلی در کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود به همین منظور در طرح جهش تولید ۵۹۲ دستگاه انواع تجهیزات مورد نیاز برای کشاورزی حفاظتی و افزایش بهره وری در اراضی دیم در اختیار زارعین تحت قرارداد استان همدان قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه  جهاد کشاورزی استان همدان افزود: امسال در  ۱۰۶هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان همدان عملیات کشاورزی حفاظتی اجرا شده است.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.