عاملی گفت: تا زمانی که برای جایگزین کنکور گزینه مناسبی نداشته باشیم نباید به سمت حذف کامل کنکور حرکت کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری تأکید بر عدالت کردند و امروز باید با الگوریتم و هوش مصنوعی ایجاد کرد. ما مشکل طلاق و خانواده‌های تک سرپرست و اعتیاد و خشونت را داریم و باید راه حل‌های مناسب ایجاد کنیم، امروز خانواده تک سرپرست ٧ درصد خانوار‌های کشور را تشکیل می‌دهند و ٨٧ درصد سرپرست خانواده مادر هستند و در آمریکا ٣٠ درصد خانواده‌ها تک سرپرست هستند.

عاملی ادامه داد: تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با ٣ رویکرد صورت می‌گیرد، نگرشی، تحول ساختاری و نهادی حجم عظیم مسائل مردم مربوط به بروکراسی اداری است و مردم در سیستم اداری دچار مشکل می‌شوند و برخی فساد‌ها نتیجه فریاد‌های نظام اداری است و این بروکراسی‌ها را می‌توان با نظام الکترونیک کم کرد و باید امروز دولت به دولت الکترونیک تبدیل شود و خوشبختانه این اقدام در گزارش ١٠٠ روزه رئیس جمهور مطرح شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از ١٩ آذر سال گذشته ١٧ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است و در سال گذشته ماده واحده‌ای برای یکپارچه سازی مهدکودک‌ها داشتیم و سازمانی شکل گرفت و مسئولیت آموزش و پرورش و سند علم و فناوری دفاعی تدوین شد.

عاملی ادامه داد: سیاست‌های کنکور را تدوین کردیم نظام ما به گونه‌ای نیست که توانمندی‌های دانش آموزان در طول ١٢ تحصیل را بسنجد و با الگوی جدید ۶٠ درصد ارزیابی و سنجش توانایی از طریق عملکرد دوره دبیرستان دانش آموزان شکل می‌گیرد و اساسنامه ستاد نانو نهایی سازی شد و نظام نامگذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفت.

پیشنهاد افزایش سه هزار نفری ظرفیت پزشکی به صحن شورا می‌رود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره نتیجه جلسه دیروز بررسی میزان افزایش ظرفی آموزش پزشکی بیان کرد: جلسه دیروز به دستور رییس جمهور شکل گرفت تا نظرات مخالفان و موافقان افزایش ظرفیت پزشکی شنیده شود؛ تصمیم همان است که در ستاد نقشه جامع علمی کشور گرفته شده است و به دلیل اهمیت موضوع خواسته شد تا نظرات موافقان و مخالفان شنیده شود.

عاملی ادامه داد: آن چیزی که به توافق رسیدیم و همه از جمله وزیر بهداشت، ریاست نظام پزشکی، معاون آموزش پزشکی و نمایندگان مجلس همه توافق داشتند این بود که ما کمبود پزشک عمومی و کمبود نگران کننده در تخصص پزشکی داریم و نگرانی بسیار جدی از توزیع پزشک در کشور داریم، ما نگاهمان نباید به تهران باشد، نسبت پزشک به جمعیت ١٠ هزار نفر در تهران ٣۵ است و وضعیت مطلوبی است البته در برخی تخصص‌ها افراد باید نوبت طولانی داشته باشند و توزیع در پزشکی تخصصی حتی در تهران معضل وجود دارد و مردم از شهر‌های دور افتاده باید به تهران بیایند.

عاملی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد در ۵٠ درصد شهر‌های کشور نسبت پزشک به ١٠ هزار نفر جمعیت ٣.٨ است و این عدد ٠.١ نسبت پزشک به جمعیت در تهران است و دوستانی که نگرانی بابت افزایش ظرفیت دارند، نگران کیفیت، امکانات، زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی هستند و باید دانست که برای آن راهکار وجود دارد، آموزش پزشکی از آموزش عالی جدا شده است و بحث ادغام را نداریم و وضعیت مطلوب است، اما می‌توانیم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم.

او بیان کرد: دانشگاه تهران ۶٠٠ آزمایشگاه داریم و در علوم پایه و مهندسی و پزشکی ارتباط وجود دارد، ٢٧ تله سرجری، فارسی و مدیسین به معنای ارتباط پزشکی و مهندسی است، رادیولوژی مداخله‌ای که عمل جراحی را توسط سیستم انجام می‌دهد مهندسی و پزشکی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما می‌توانیم ظرفیت‌ها را به هم وصل کنیم و باید هم کاری و هم افزایی آموزش عالی و آموزش پزشکی را داشته باشیم و جمع بندی ما در جلسه سه شنبه هفته آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق خواهد شد و همان پیشنهاد افزایش سه تا ۵ هزار نفری ظرفیت آموزش پزشکی را که در ستاد جامع نقشه علمی کشور آماده شده بود، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌کنیم.

رتبه خروج نخبگان از ایران در جهان ٩٢ است

عاملی درباره بازگشت نخبگان به کشور در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سیاه نمایی که ظالمانه توسط دشمنان صورت گرفته است، شیعه هراسی، ایران هراسی و از همه مهم‌تر تحریم هراسی است و به گونه‌ای جلوه دادند که تحریم یعنی فلج شدن همه چیز و این باعث شده است افراد وقتی موقعیت شغلی در کشور دیگری پیدا می‌کنند به دلیل شرایط شغلی ترجیح می‌دهند در آن کشور ادامه فعالیت داشته باشد و ما باید شرایط شغلی مساوی ایجاد کنیم البته به نظر من کسی که دلش برای وطن می‌تپد و وظیفه خود را خدمت به مردم شریف می‌داند علی رغم سختی‌ها بر می‌گردد و به مرور که ظرفیت جذب نخبگان فراهم می‌شود نخبگان باز می‌گردند.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مقاطعی برگزیدگان و نخبگان باز می‌گردند و ممکن است در ابتدای اشتغال باز نگردند و ٢٠ سال بعد از اشتغال بازگردند؛ نباید محدود کنیم و باید قدر نخبگانی که در کشور مانده اند بدانیم و ظرفیت‌های حمایتی را افزایش دهیم، جامعه پزشکی بسیار افتخار آفرین است و از کشور‌های همسایه برای درمان و جراحی به ایران می‌آیند. دیده ام ایرانیان حتی از کشور‌های پیشرفته به ایران می‌آیند تا جراحی حساس را در ایران انجام دهند.

عاملی بیان کرد: جامعه نخبگان را قدر بدانیم قدر پزشکان عمومی را بدانیم چرا که از دوران پزشک عمومی تا تخصص و بازار کار زمان می‌برد و در این دوران باید حمایت و پرداختی‌ها به پزشکان عمومی را بهتر کنیم. واقعیت این است که شرایط خوبی ندارند و رضایتی نمی‌بینیم و تقویت نخبگان داخل اهمیت دارد، کمی در خروج نخبگان به کشور اغراق می‌شود جامعه تحصیلکرده همه نخبه نیستند و باید ظرفیت در حوزه ملی را قدر دان باشیم و استفاده بهینه کنیم و خوب است که در مشکلات کنار خانواده مان باشیم و کشور خانواده ماست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در بحث پزشکی ما ٧٣ هزار نفر در سال ٩٩ معدل ١٩ تا ٢٠ داریم و کسی که معدل این چنینی دارد فرد برجسته‌ای است، نخبگان ما در دانشگاه‌های اول جهان مانند کمبریج، آکسفورد و هاروارد پذیرفته می‌شوند چرا که نظام آموزشی ما سخت گیر است و این در شرایطی است که معدل دخالتی در سنجش نداشته است و از حالا معدل در سنجش نقش دارد و ما باید این جمعیت را به سمت رشته‌های قوی کشور ببریم تا نروند در کشور‌های همسایه با هزینه بالا پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بخوانند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره برخی انتقادهای که از سوی نمایندگان در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود، گفت: برخی نمایندگان تصور می کنند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست های مختلف تصویب کند و اجرای این سیاست‌ها نیازمند قانون است در صورتی که این دیدگاه خلاف مطالبات رهبری و امام است و نگاه آنها به شورا به عنوان قرارگاه فرهنگ و دانش کشور است. بنابراین قرارگاه دانش و کشور می تواند در جاهای نیز دست به اقدام و عمل کند براین اساس و براساس نظر رهبری مصوبات شورا حکم قانون را دارد.

بنای ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی را نداریم

وی درباره سیاست این شورا در مورد ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی گفت: سیاست کلان رهبری ناظر بر جدا بودن دو حوزه است اگر قرار باشد تصمیم گیری در این زمینه صورت بگیرد باید سیاست‌ها مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد به طور کلی نظر شورا این است که این دو قلمرو از هم جدا نشوند بلکه از توانمندی های یکدیگر استفاده کنند بنابراین بحث‌ها و جدال‌های نهادی در این زمینه مفید نیست که در حال حاضر هم استقرار جدی در آموزش پزشکی ایجاد شده که برهم زدن آن به مصلحت کشور نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آخرین وضعیت تشکیل کمیته مشترک بین شورای انقلاب فرهنگی و مجلس به منظور همکاری‌های مشترک برای تصمیم گیری برخی مسائل اعم از سهمیه ها اشاره کرد و گفت: اگرچه همکاری با کمیسیون‌های مشترک مجلس از گذشته وجود داشته، اما متاسفانه این همکاری به یک همکاری نظام مند تبدیل نشده است ضمن این که اخیرا رئیس مجلس دستور داده کارگروهی برای تقویت این همکاری تشکیل شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از این همکاری ها استقبال می کند.

عاملی ادامه داد: در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در مورد سیاست‌های حفظ سهمیه ها ۶ ماه فرصت به ستاد نقش جامع علمی داده شد تا این سیاست‌ها را تصویب کند و در برخی از موارد نظیر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران مجلس باید بتواند قوانین خود را اصلاح نمایند اما ما به طور کلی با انواعی از سهمیه ها که حدود ۱۹ نوع سهمیه بودند در کنکور مواجهیم که باید به وضعیت مطلوب برسیم.

وی درباره تایید حکم سرپرستان دانشگاه‌های کشور گفت: حکم انتصاب روسای دانشگاه‌ها در کارگروه ویژه در شورای انقلاب فرهنکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پس از تصویب از طریق شورا ابلاغ می شود که حدود دو هفته پیش حکم سه نفر از روسای دانشگاه ها تایید و ابلاغ کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبات کنکور نیز گفت: ۶ ماده از سیاست‌های کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوب شده برای سازمان سنجش آموزش کشور لازم اجرا است و اگر این سازمان از آن تخطی کند تخلف کرده است و از طریق سیستم حقوقی کشور پیگیری می‌شود.

به دنبال حذف کنکور نیستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حذف کنکور بیان کرد: فعلاً نسبت حذف کنکور را ۴۰ به ۶۰ گرفته‌ایم، که ۴۰ درصد آن کنکور در دروس تخصصی خواهد بود و ۶۰ درصد آموزش و پرورش است. اما برخی در این خصوص مقاومت می‌کنند. تا زمانی که ما اطمینان حاصل نکنیم وضعیت جایگزین، وضعیت کامل و توانمندی است نباید به سمت حذف کامل کنکور حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: ماموریت ما در حوزه دانش اقتضا می‌کند تا ما در سطح بین المللی از جایگاه بهتری برخورد باشیم از نظر رشد علمی ما رتبه ۴ در جهان و از نظر ایندیکس بین المللی رتبه 15 و 16مقاله علمی کشور را داریم .

عاملی ادامه داد: اساسنامه نزدیک ۸۰ سازمان مهم مصوبه صورای عالی انقلاب فرهنگی است. پدیده‌هایی مانند کوانتوم، الگوریتم و اینترنت ظرفیت‌هایی است که با الهام گرفتن از آن می‌توان کار کرد. باید به سمت مدیریت سیستمی حرکت کرد زیرا در سیستم‌ها خطا کمتر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگ هم شورای عالی مصوبات کلیدی و مهمی داشته است. شاید مورد اخیر این اقدامات سند مهندسی فرهنگی باشد ‌که ۳۰۰ راهبرد برای آن در حوزه موسیقی، هنر، معماری و... پیشنهاد و پیش بینی شده است.

عاملی گفت: اگر از من بپرسند از اقداماتی که به خصوص در زمینه فرهنگ شده راضی هستید. باید بگویم نه، به همین خاطر طبق حکمی که رهبری به اعضای شورا دادند، درخواست و ملاحظه ایشان یک نگاه نو بود. ایشان تاکید کردند ما نیازمند ارتقا نگاه هستیم.

وی ادامه داد: این تغییر در جامعه که نسبت به ابعاد آن نگران هستیم فقط در جامعه ما نبوده لذا شعار تحول ارزش خواهد یافت، از این رو ما دنبال تحول هستیم تا از وضع موجود به وضع مطلوب برویم. تحول باید هدف متعالی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا در دوره تحول به مسائل اساسی نگاه دارد و دنبال راهگشایی است. عدالت را نباید با نوشته و پیوست تامین کرد بلکه عدالت را باید با الگوریتم، سیستم و هوشمندی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما در جامعه مشکل فقر، ناهنجاری، طلاق، خشونت و... را داریم که حتما باید برای آنها راه حل مناسب ایجاد کنیم. لذا با نگاه عدالت گرایانه  در حوزه سلامت، درمان، مسکن، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی شورا نیاز به ورود جدی دارد. تحول در شورا با سه رویکرد نگرشی، تحول ساختاری، تحول فرایندی همراه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه فردوسی
۱۶:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
با عرص سلام .خیلی ببخشید اعتراض نه تنها من بلکه تمام کسانی که تمام عمرشون هدفدار است وبه دلیل داشتن اراده قوی واستعداد درخشان وداشتن ملاک هایی که تعداد محدودی برای به ثمر رساندن اهداف عالیه کشورمون نادیده گرفته شده اند چرا شما اعتراض می کنید؟چرا امثال من چون نمیتوانیم بنا به دلایل شخصی از کشور خارج شویم درحال که با این رزومه از خیلی از دانشگاه های خارجی راحت بورسیه می توانیم بگیریم وراز هم از کشور خارج کنیم درحالی که وقتی می بینیم درکشورهای دیگر چقدر راحت در رشته موردعلاقه خویش ثبت نام می کنند ولی حتی بنیاد نخبگان واستعدادهای درخشان درایران ارزش اینکه کارتی به انها مبنی بر این سمت هامرتب سنگ جلوی پای ما می اندازند یا در مصاحبات از اقازاده ها نامه دارند ولی من وامثال من که سلامتی جوانی وزندگی امان را که بهره ای از ان ندیدیم پارتی نداریم باید سرخورد وافسرده باشیم اخه جونمون درمیاد چون همیشه درحال درس خواندن باعلاقه هستیم واونقدر به اراده خود اطمینان داریم که دررشته موردنظرمان موفق میشویم زیر بار هزار مانع کمرمان خم میشودکه ایا موردپدیرش قرار گرفته ایم یانه؟کسی که بدون کنکور دررشته ای که دوست دارد فقط لقبش را به یدک بکشد ولی هدفش این نیست که مشکلی از جامعه را حل نمایدخب مگر اساتید متوجه نمیشوند که عذر انها خواسته شود اخه دکتر دکتر گفتنهم شده بازارمکاره واز بین بردن استعدادهایی که خشکیده میشوند چه کسی به این فکر میکند چه کسی اصلا درددانشجویان رامی پرسد که جو کلاسها را تبدیل به میدان مین کرده اند وراحت توهین می کنند ویاچون خوشش نمی اید از نمره دانشجو کم میکند این موصوع که دل همه دانشجویان راخون کرده واستدعا می کنیم چاره ای بیندیشید چرا دانشجو شان ندارد؟پس خودتون قصاوت کنید خانه از پای بست ویران است وقتی این عول بی شاخ ودم کنکور که حق راخفه کرده واصلا برحق نیست چطور توقع دارید دانشجویان با دلگرمی درس بخوانند چرا جوکلاسها انقدر دیکتارمابانه است که نمیشود حرف زد ؟انوقت دانشجوی باسواد هم می خواهید؟انگار پرنده ای درقفس است که اب ودانه اش بیرون از قفس است وبا این کرونا اگر اینقدرسختگیری شودسیستم اموزشی ما کاملا به فنا رفته استوقتی حتی معلم سه برابر یک استاد زحمت می کشد ولی چیزی عایدش نمی شود دانش اموز ودانشجوی باسواد چگونه می خواهید مگر گل بدون نور واب رشد میکند؟خواهش میکنیم فکری به حال این وضعیت بنمایید؟چرا دانشجوی نخبه اینقدر باید اذیت شود؟ودیدن این مسائل سطوح پایین اموزشی را دلسرد وفارع از ادامه تحصیل نموده است.تمام گفته های من حرف تمام جامعه است چیزی برای بررسی نیست به جز تصحیح روشهای قبلی وسختگیری روساواساتید البته که انها هم به ما نه اجازه حرف زدن میدهند ونه از سمتی که دارند برکنار می شوندچون نان به نرخ روز می خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
تنها راه حذف کنکور پولی کردن دانشگاه بجز در مورد دانشجویان ممتاز یا متعهد خدمت در مناطق محروم است . اینطور هم دانشجوها بهتر درس میخونن وهم بعد کار در رشته تحصیلی خود را رها نمیکنند و مناطق محروم هم متخصص خواهند داشت و دانشگاهها هم گسترش پیدا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
مشکل دانشگاه اینه که امکانات و کلاسهای کنکور برای دانش آموزان تهرانی زیاد هست و درصد قبولی شون هم بیشتر می شه پس یک دفعه ممکنه درصد قبولیا پزشکی در تهران بالا باشه و همون دانش آموزای تهرانی هم می خوان توی شهر خودشون کار کنند
اما دانش آموز شهرستانی اگر قبول بشه در همون شهری که زندگی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
رتبه خروج نخبگان از ایران در جهان ٩٢ است ؟ ! ! ! واقعا ؟ فکر نمی کنید اشتباهی شده باشد ؟ خدایی کم است ؟ چی ؟ کم نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
ما متاسفانه در بسیاری از ابعاد احساسی بر خلاف آموزه های اسلام داریم این در حالی هست که در اسلام کاهش غرور و افزایش افتادگی یک کرامت هست. در بحث نخبگی همینطور هستیم فکر می کنیم ما از همه دنیا نخبه تر هستیم و بقیه دنیا بی هوش هستند همین غرور بدون پشتوانه در بسیاری از ابعاد به ضرر ما تمام. شده است. شما اگر به جایگاه ما در ای کیو نگاه کنید خوب جایگاه کشور ما رتبه 119 در دنیا است خوب این رتبه هم بد نیست واقعیت نشان می دهد که یک کشور متوسطی از لحاظ ای کیو هستیم البته پیشرفت با ای کیو خالی هم ربطی ندارد. من می خواستم بگم که بعضی وقتها غرور بی جا مانع پیشرفت در بسیاری از ابعاد می شود خود اسلام هم غرور بی جا را نهی می کند چون مانع پیشرفت هست. پس موج مهاجرت بیشتر به این معنی نیست که ما نخبه بیشتری در دنیا داریم به این معنی هست که تمایل جامعه ما نسبت به مهاجرت بیشتر از کشورهای دیگر شده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اینکه از لحاظ نخبه ۱۱۹ هستیم یکم زیاده رویه ولی به نظرم نخبه های ایران برای ایران کمه تمام کشور های دنیا به دنبال جذب نخبن تو ایران برای خودشون هم فراری میدن اصلا اینکه ایران باهوشه کشور دیگه خنگن یا ایران خنگه همه کشور های دنیا با هوشن مسئله نیست نخبه وجود نداره با سیستم آموزشی و اراده اون فرد تشکیل میشه
آخرین اخبار