مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال بیش از ۶۰ هزار دانش آموز در خراسان رضوی از تحصیل بازماندند و ترک تحصیل کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال در خراسان رضوی ۲۳ هزار کمبود معلم داشتیم که البته برای تامین این نیاز حدود ۶۰۰۰ معلم از طریق خرید خدمات آموزشی تامین شد.

او گفت: بخشی دیگر از این کمبود را هم با به کارگیری سرباز معلم، طلبه وظیفه و اعمال سیاست‌های انقباضی در حوزه نیروی انسانی و همچنین کاهش عوامل اجرایی و نیروهای مدارس برطرف شد.

خدابنده گفت: براساس همین سیاست انقباضی به برخی عوامل اجرایی مدارس، کلاس درس محول شد و معاونان مدارس علاوه بر اجرای وظایف معاونت، به تدریس هم پرداخته‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدیران مدارس نیز در قالب مدیر آموزگار فعالیت می‌کنند. نیروهای حق‌التدریس هم اضافه کار گرفته‌اند. در کنار همه این‌ها از نیروهای پیشکسوت و بازنشسته هم برای جبران کمبود معلم‌ها استفاده شده است.

او گفت: مدیریت این شرایط  کار سخت و دشواری بود اما به زحمت توانستیم کلاس‌ها را پر کنیم. با درصدی اغماض می‌توان گفت اکنون تقریبا تمام کلاس‌های درس در استان دارای معلم است.

خدابنده گفت: زمانی که مجبور باشیم هر نیرو با هر شرایطی به کلاس درس بفرستیم، قطعا کیفیت تدریس آسیب می‌بیند چرا که این نیروها، کیفیت یک نیرو و معلم رسمی آموزش و پرورش را ندارند. اگر ادعا کنیم با استفاده از این روش‌های جایگزین کیفیت تدریس آسیب نمی‌بیند، ادعای اشتباهی است. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال در خراسان رضوی بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز  از تحصیل بازماندند. برای تمام مقاطع تحصیلی کمیته‌ای در استان تشکیل شده که برای حل این مساله در آن راهکارهایی پیشنهاد شد.

او گفت: این راهکارها به ادارات سطح استان ابلاغ شده تا با همکاری مدیران مدارس، خانه‌های بهداشت، دهیاران، شوراهای اسلامی و مشارکت خانواده‌ها این دانش‌آموزان شناسایی شوند تا بتوانیم هر تعدادی که میسر است را به کلاس درس باز گردانیم.

خدابنده گفت: فرایند این شناسایی در محیط‌ها و شهرهای کوچک‌تر بهتر می‌افتد چون شناخت افراد از خانواده‌ها بیشتر است اما در محیط‌های بزرگی مانند حاشیه شهر مشهد کار دشوارتر است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با این حال لیست ترک تحصیلی‌های هر منطقه را بر اساس دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته در سیستم آموزشی در حال تحصیل بوده‌اند و اکنون ثبت‌نام نشده‌اند، اعلام کرده‌ایم تا به تفکیک مدارس شناسایی آنان پیگیری شود.

او گفت: بعضی از دانش‌آموزان مشکلات اقتصادی دارند و نمی‌توانند وسایلی مانند موبایل و لپ تاپ را تهیه کنند و بر همین اساس از ورود به مدارس امتناع می‌کنند. همچنین ممکن است برخی از این دانش‌آموزان برای کمک به معیشت خانواده سر کار بروند. 

منبع: ایسنا

 انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.