نشست علنی امروز مجلس تحت تأثیر ارائه بودجه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۸ و ۳ دقیقه صبح امروز نخستین نشست علنی این هفته نمایندگان با ۱۱ دستور کار و با ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

خبرنگاران و عکاسان خبری بیش از نشست‌ های گذشته در جایگاه خبرنگاران صحن مجلس منتظر ورود رئیس جمهور بودند تا بودجه اول دولت سیزدهم به دست مجلس یازدهم برسد. با این وجود دستور کار اول، ادامه بررسی طرح ۱۵۲ ماده‌ای حمایت از مالکیت صنعتی بود که از چند روز گذشته در صدر دستور نشست‌های علنی قرار گرفته است و امروز، نمایندگان پرونده آن را بستند.

ادامه بررسی یک طرح ۱۵۲ ماده‌ای؛ از راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر علائم تجاری تا تعیین مصادیق رقابت غیرمنصفانه‌‌ 

نمایندگان در جریان بررسی طرح مالکیت صنعتی موافقت کردند مدت اعتبار گواهینامه‌ طرح صنعتی، پنج سال پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه باشد و درباره حقوق انحصاری ناشی از بهره‌برداری از طرح‌ صنعتی و شرایط ثبت کردن علامت تجارتی تعیین تکلیف کردند. 

مصوبه دیگر امروز مجلس، راه اندازی موتور جست‌وجوگر علائم تجاری حداکثر ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون بود. این موتور جست‌وجوگر که در متن طرح جویشگر نامیده شده، باید گزارش میزان مشابهت علائم تجاری تقاضا شده و ثبت شده را ارائه دهد. در طرح حمایت از مالکیت صنعتی شرایط استفاده از نام و علامت‌های تجاری و استثناهای قانونی درباره نقض اسرار تجارتی تعیین شد. 

مجلس در ماده ۱۳۱ طرح یاد شده رقابت غیرمنصفانه‌‌ صنعتی و تجاری را تشریح کرد و برای برخی اقدامات جرم تعیین شد. در طرح حمایت از مالکیت صنعتی کارگروهی با نام پیشتیبانی و مانع‌زدایی تجاری‌سازی اختراعات را با حضور نماینده یا رئیس ۱۷ نهاد از جمله وزیر صمت، دادستان کل کشور،  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان صدا و سیما برای تدوین آیین اجرائی پیشتیبانی و مانع‌زدایی تجاری‌سازی اختراعات در مدت ۳ ماه تشکیل دهد تا در نهایت هیئت وزیران تصویب کند و عملیاتی شود. هزینه‌های مرتبط با ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجارتی هم مشخص شد.

بودجه ۱۴۰۱ آمد/ اندر حکایت خودروهای ملی با تکنولوژی دهه ۸۰!

وقتی آموزش و پرورش «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد»!

زمان بررسی‌ ماده‌ به ماده طرح حمایت از مالکیت صنعتی، حجت‌الاسلام پژمانفر میان بیان پیشنهادش درباره شرایط کاری معلمان خرید خدمتی تذکر داد. او گفت که «هرچند وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده حداقل حقوق کارگری به خرید خدمتی‌ها پرداخت و بیمه‌شان واریز شود، اما دستگاه‌های نظارتی ایراد گرفتند و مطرح کرده‌اند که اگر منظور حقوق کارگری برای این دسته تعیین شده، پس آنها باید ۴۴ ساعت در هفته خدمت کنند. دریافتی معلمان خرید خدمت به همین دلیل حدود دو میلیون تومان یا کمتر از این عدد شده است.»

این نماینده اضافه کرد که «این کار وزارت آموزش و پرورش به مثابه این مَثَل است که «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد»! معلمان دیگر در هفته ۲۴ ساعت خدمت می‌کنند و باید شرایطی فراهم شود تا این گروه هم مانند دیگر معلمان فعالیت داشته باشند. به علاوه پرداخت حقوق معلمان خرید خدمتی با تأخیر ۳ تا ۴ ماهه رخ می‌دهد.»

قالیباف هم در پاسخ به این تذکر گفت که موضوع را با دستگاه‌های نظارتی در میان خواهند گذاشت. او توضیح داد که «هر چند بر اساس قانون کار افراد باید ۴۴ ساعت فعالیت داشته باشند، اما مدت خدمت معلم در طول هفته ۲۴ ساعت است، زیرا آنها فرصت مطالعاتی دارند.»

بودجه ۱۴۰۱ آمد/ اندر حکایت خودروهای ملی با تکنولوژی دهه ۸۰/ اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد

یک نماینده مجلس: با اضافه کردن کلمه «پلاس» به انتهای نام خودرو می‌توان گفت خودروی جدید تولید کرده‌ایم؟

همچنان که نمایندگان و خبرنگاران منتظر حضور رئیس جمهور در مجلس بودند، نوبت به ناطقان رسید. جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان با توپ پری از خودروسازها و مافیای خودرو در سخنگاه آمد. او گفت که مافیای خودرو ملت ایران را با انحصار و حمایت بی‌پایان دولت‌ها استثمار کرده‌اند و حالا، این خودروسازها هستند که دولت را کنترل می‌کنند!

رشیدی کوچی اضافه کرد: سؤال اصلی بعد از ۵۰ سال این است؛ حمایت بی قید و شرط از صنعت خودروسازی چه جایگاهی دارد؟ آیا می‌توان خودرویی که طراحی و تکنولوژی آن متعلق دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و اکثر قطعات آن امروزه از چین تأمین می‌شود، به عنوان خودروی ملی نامگذاری کرد؟ آیا با تغییر جلوی پنجره، چراغ‌ها، صندوق عقب یا پاشیدن یک قوطی رنگ قرمز بر روی نقاطی از خودرو و اضافه کردن کلمه «پلاس» به انتهای نام خودرو می‌توانیم بگوییم خودروی جدید تولید کرده‌ایم؟

این نماینده به همین‌ها بسنده نکرد و گفت که «ماکسیمای مدل ۱۳۹۰ امروز در بازار ما قیمتی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان دارد؛ یعنی معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار، جالب است بدانید همین خودرو در کشور‌های همسایه ما قیمتی بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ دلار دارد!»

بودجه ۱۴۰۱ آمد/ اندر حکایت خودروهای ملی با تکنولوژی دهه ۸۰/ اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد و اشترینان که فیلمی از او در روزهای گذشته خبرساز شده بود، از فرصت نطقش استفاده کرد و درباره کارگران خودروسازی بروجرد گفت که آنها ۱۱ ماه حقوقی نگرفته‌اند. این نماینده درباره برخوردش با کارگران توضیح داد زمانی که کارگران وزیر صمت را محاصره کرده بودند، توانسته با گفت‌وگو حل مشکلات را پیش ببرد اما، فیلم برخورد او با کارگران حاضر در تجمع برای ترک محل، تقطیع شده است.

همزمان با چهارمین نطق، رئیسی وارد صحن سبز مجلس شد و نمایندگان اطراف او را گرفتند. سید مرتضی حسینی نماینده میانه گفت که بیش از ۷۰ روستا در حوزه انتخابیه‌اش از دسترسی به اینترنت محروم هستند، بیشتر از ۱۰۰ روستا راه مناسب و حدود ۸۵ روستا هم آب آشامیدنی سالم و کافی ندارند.

بودجه ۱۴۰۱ آمد/ اندر حکایت خودروهای ملی با تکنولوژی دهه ۸۰!

بودجه آمد

همهمه نمایندگان با آغاز شدن سخنرانی رئیسی کم تر شد تا رئیس جمهور درباره محتوای اولین تجربه‌اش در ارائه بودجه سالانه توضیح دهد. او ثبات اقتصادی، انضباط بانکی در نظام پولی و مالی، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی را از موضوعات مورد توجه دولت سیزدهم عنوان کرد.

رئیسی گفت: کاهش تورم را با بودجه ای که ارائه شده دور از نظر نمی‌دانیم. رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف گیری شده و هدف دوم تضمین رشد اقتصادی است.

افزایش نسبت مالیات از ۵ و ۴ دهم درصد تا ۶ و ۹ دهم درصد، تبدیل صندوق کارآفرینی به صندوق عدالت و پیشرفت و فروش اموال مازاد دولتی و بهره مالکانه از معادن در برنامه‌های عنوان شده رئیسی در بودجه سال آینده است.

رئیس جمهور درباره منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱  توضیح داد که این منابع نسبت به قانون بودجه امسال ۷ درصد و درآمدهای عمومی هم ۴۶ درصد رشد داشته است. او البته به رتبه‌بندی معلمان هم اشاره کرد و یادآور شد که برای این بخش هم برنامه‌ریزی شده تا رسیدگی شود. رئیسی گفت که در چند ماه پایانی دولت گذشته برای دولت جدید هزینه تراشیدند و تعهداتی را تحمیل کردند که کارشناسانه نبود و مجلس را هم به زحمت انداخت.

بودجه ۱۴۰۱ آمد/ اندر حکایت خودروهای ملی با تکنولوژی دهه ۸۰/ اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد

با ارائه لایحه بودجه سال آینده، نمایندگان پس از چاپ و توزیع لایحه و پیوست‌هایش تا ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادهایشان را به کمیسیون‌های تخصصی دارند. کمیسیون‏‌هاى تخصصى هم باید حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش‌هایشان را به کمیسیون تلفیق ارسال کنند.

پس از تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه سالانه، این کمیسیون حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان مهلت ارائه گزارش کمیسیون‌های تخصصی، باید علاوه بر رسیدگى به آن گزارش‌ها، گزارش نهایى‌اش را به مجلس شوراى اسلامى بدهد که البته، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق بودجه سالانه این کمیسیون حداکثر تا ۱۵ روز با موافقت هیئت رئیسه قابل تمدید شدن است.

ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
آقای رشیدی کوچی نماینده محترم مرودشت و... حرف دل ما را زدی خدا پدر و مادرت را بیامرزد چه خوبست قیمت ماشین های ایرانی برحسب دلار باشد. و ورود ماشین های خارجی هم آزاد شود. با توجه به اینکه ماشینهای خارجی در 100 کیلومتر 4 لیتر بنزین مصرف می کنند و ماشینهای ایرانی 10 لیتر، اگر بنزین صادر شود و با پول مابه التفات بنزین ماشین خارجی وارد شود. هم به مردم ایران ظلم نشده، هم آلودگی کم می شود، هم در تصادفات کمتر کشته می شوند و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۷:۴۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ُآدم یاد داروغه ناتینگهام میفته
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا
۰۶:۲۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
دارید مردم را بازی می دهید از اول ریاست جمهوری مهلت 45 روزه دادید برای مشخص شدن و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اما حالا بعد از گذشت 110 روز از دولت شما خبری از آن هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ملت رو بازی میدن دولت انقلابی رو هم دیدیم باشگاه خبرنگاران باز سانسور کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خودرو ملی = کلاهبرداری ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از حدود شصت هفتاد نفر تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
بودجه 1401 نشون داد که دولت محرومان هم یک شعار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
دقیقا" همون بلائی که منتظرش بودن سر مردم میاد !!! مافیای قدرت و ثروت اینبار با هم اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
بودیجه را بگیر چکارش کنم بره بقلی بقلی بگیر چکارش کنم وده وقلی بفلی بگیر بوجه بگیر جوجه را بده
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۳:۳۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
فزایش نسبت مالیات از ۵ و ۴ دهم درصد تا ۶ و ۹ دهم درصد.
بازم دست تو جیب مردم دارین می کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
ظلم که شاخ ودم ندارد ظلم ظلم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مرگ بر اسرائیل، ما باید اسرائیل را با خاک یکساااااااااااااااااااااااااااااان کنیم. انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
یک بودجه کاملا انقباضی از افزایش سن بازنشستگی بگیر تا حذف ارز ترجیحی تا حذف یارانه بگیران تا.....فقط یک نفر بگه این سفرهای استانی دیگه برای چیه ؟! مردم با آب و نان سیر میشوند نه حرف و دستور!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
آقای قالیباف چرا جلوی قانون شفافیت را میگیرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
پیکان پلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
حقوق کارمندان 10 درصد ولی تورم 1000 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
ریسی‌در‌سه‌ماه‌همه‌چیز‌سی‌درصد‌گران‌شده‌او‌هنوز‌حرف‌کاهش‌تورم‌می‌زند‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
چه تیتر مسخره ی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
آقای رئیسی افزایش سن بازنشستگی آنهم بمدت ۲ سال از برکات بودجه بندی شماست مردم همیشه چوب اعتمادشان را خورده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
همین الانشم بازنشسته ها دارن کار می کنند برای مثال شما هر مدرسه ایی بری 1و2تایی معلم بازنشسته اونجا هستن
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
کارها اینطوری که پیش میره انگار مجلس ،دولت ،رئیس مجلس، رئیس جمهور اصلا همگی فقط دارن نقش بازی میکنن قدرت دسته کسایه دیگس
کسی برای حرف اینا تره هم خورد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مگ اروپا از خودش اختیار داره اونا هم از یکی دیگه خط می گیرن
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۰:۲۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
بودجه ثروتمندان صد برابر بودجه فقیران صفر
آخرین اخبار