به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نسرین امینیان، مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سلامت در تعریف کلی سازمان جهانی بهداشت، به رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی گفته میشود. توجه به بهداشت روانی در بسیاری از جوامع امروز جزو مسائل اصلی اجتماعی قرار گرفته است.
او افزود: تبلیغات مثبت، آشنایی عمومی افراد از طریق برنامههای رادیویی و تلویزیونی و نشریات، آمادگی بیشتری برای پذیرش چنین مسائلی را به وجود آورده است به طوریکه بسیاری از افراد داوطلبانه اقدام به دریافت کمک به منظور رفع عوارض عصبی خود میکنند.
امینیان ادامه داد: رسانهها از نظر کارکرد آموزشی سهم بسزایی در ترفیع سواد اطلاعاتی دارند. اگرچه بررسی عملکرد رسانه بر سلامت روانی جامعه نیازمند واکاوی پیامدهای آن بر اعمال و رفتار اجتماعی قشرهای مختلف یک جامعه است.
مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری بیان کرد: رسانهها بدون تردید به دلیل در دسترس بودن، توانمندی و تاثیرگذاری بر جامعه، نقش مهمی در افزایش سواد سلامت مردم و آموزش خود مراقبتی ایفا میکنند.
او ادامه داد: حوزه سلامت، تمرکز خود را بر «نقش قدرتمندی» که ارتباطات انسانی و رسانهای در ارائه مراقبتهای بهداشتی و ارتقای سطح سلامت ایفا میکند، معطوف کرده است. رسانههای جمعی در حال حاضر مهمترین عامل تأثیرگذار در سلامت عمومی هستند.
امینیان افزود: هرچه اطلاعات افراد جامعه در عرصه سلامت بیشتر شود، رعایت موارد ایمنی به منظور حفظ سلامتیشان، بیشتر خواهد شد. بر این اساس، نقش رسانههای حوزه سلامت، پررنگتر خواهد شد تا ضمن آگاهی صحیح و علمی به مردم، هزینههای نظام سلامت کشور کاهش یابد.
مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: رسانه با توجه به قابلیتهای بی نظیری که دارد، میتواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، نقش مهمی را در زمینه سلامت ایفا کرده و همواره در معرفی تازهترین رویدادها و نوآوریها در حوزه سلامت و پزشکی، تولید اطلاعات سلامت، سبک زندگی، دارو و درمان نقش مهمی ایفا کند.
او ادامه داد: اطلاعاتی که رسانهها در حوزه سلامت به نمایش میگذارند، بر رفتار اجتماعی افراد تاثیرگذار است. به همین دلیل مباحث مرتبط با سلامت که در رسانه به نمایش گذاشته میشود باید با اطلاعات درست و دقیق منتشر شوند.
امینیان تصریح کرد: اولین گام جهت مدیریت سلامت، داشتن اطلاعات کافی است؛ رسانهها میتوانند نیاز اطلاعات سلامت افراد را پاسخگو باشند. علاوه بر این، افراد را از احتمال وجود اطلاعات سلامت نادرست در اینترنت نیز آگاه سازند و معیارهای ارزیابی اطلاعات را به آنها بیاموزند. براین اساس دست اندکاران حوزه سلامت باید از قابلیتهای رسانهها بویژه رسانههای نوین در امر گسترش اطلاعات سلامت بهره ببرند.
انتهای پیام/