نشست علنی امروز مجلس همچنان تحت تاثیر ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، زنگ آغاز دومین نشست علنی هفته جاری بهارستانی‌ها امروز ساعت ۸ و ۹ دقیقه با اعلام ۱۰ دستور کار خورد. چراغ اول را کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و با قرائت گزارشی درباره عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ روشن کرد.  

این گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹، عملکرد شش ماهه سال جاری و پیشنهادی سال ۱۴۰۱ برای بودجه شرکت‌های دولتی بود که حدودا ۲ ساعت از وقت مجلس را به خود اختصاص داد.

موضوعی که در جریان قرائت این گزارش مشخص شد که درآمد‌ها و هزینه‌های دولت، شرکت‌های دولتی که بیشترین درآمد‌ها را داشته مثل شرکت پالایش نفت آبادان و شرکت‌های ملی نفت و ملی گاز ایران، شرکت‌هایی که بیشترین هزینه‌ها را داشته اند همچون شرکت پالایش نفت آبادان، بازرگانی دولتی ایران، ملی گاز ایران و ... و شرکت‌هایی که بیشترین خسارات را به بار آورده اند مثل بانک سپه، بانک ملی و شرکت هواپیمایی و ... اشاره شد.  

در ادامه و بعد از قرائت این گزارش تنی چند از نمایندگان به شفاف سازی بودجه شرکت‌های دولتی پرداختند، به عنوان مثال قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بودجه شرکت‌های دولتی معتقد بود که شرکت‌های دولتی مسیر جدیدی از دولت طی کرده اند و پرداخت و پاداش‌های آن‌ها در کشور بحران ساز شده است، امروز بسیاری از این اعتراضاتی که در جامعه وجود دارد ناشی از بی در و پیکری شرکت‌های دولتی است.

موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان هم در این باره گفت که  امسال هم در بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی علی رغم اینکه این شرکت‌ها زیان ده بوده اند، ۳۵ درصد بودجه اضافه شده است.  

دناپلاس های اهدایی به مجلس، هفته ای 3 بار خراب می شود/ با هر خبرنگاری مصاحبه نکنید

در ادامه برخی از نمایندگان به نحوه تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ انتقاد کردند، به عنوان مثال حسینی کیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اعمال فشار جدید به مردم در سال آینده خبر داده و معتقد بود حذف ۱۴۰ هزار میلیارد تومان مبتنی بر ارز ۴۲۰۰ تومانی فشار جدیدی به مردم وارد می‌کند و البته یادی از رئیس جمهور سابق کرد و گفت که آن چیزی که ما در لایحه بودجه می‌بینیم بر اساس بودجه ۱۴۰۰ تدوینی در دولت روحانی است و این توهین به مجلس است.

لارگانی نماینده اصفهان هم به در نظر گرفته نشدن بودجه برای احیای زاینده رود اشاره کرد، زیرا معتقد است زاینده رود در حال خشک شدن است و بودجه‌ای برای آن تخصیص نیافته، در واقع لارگانی گفت که زاینده رود خشک شد.  

سپس سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به پشت تریبون مجلس رفت و درباره همین بودجه شرکت‌های دولتی گفت که تصویب بودجه شرکت‌های دولتی توسط مجلس و دولت به لحاظ تخصصی نادرست است. به جهت افزایش محاسبات نرخ ارز، بودجه شرکت‌های ذیل وزارت نفت بزرگ تر نشان داده می‌شود، اما در نهایت موجب تحلیل اشتباه برخی افراد شده که عنوان می‌کنند تصدی‌های دولت در بخش شرکت‌های دولتی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. این یکی از اشتباهات رایج است که اگر دولت و مجلس پایه و اساس شرکت‌های دولتی را در این پیوست اصلاح نکنند، تا ثریا دیوار کج می‌رود.  

در پایان بررسی گزارش عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز از ایجاد کمیته‌ای در این کمیسیون جهت شفاف‌سازی بودجه شرکت‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و قالیباف هم به تاکید کرد که نباید بودجه‌ای برای شرکت‌های زیان ده دولتی در نظر گرفته شود  و تاکید کرد: دولت بودجه ۲ هزار هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی را که بیشتر از بودجه عمومی کشور است، به مجلس ارائه کرد. اشکالات ساختاری مربوط به شرکت‌های دولتی در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ هم باقی است و اگر بخواهیم با همین منوال بودجه را بررسی کنیم، شرکت‌های دولتی همین مسیر چند دهه اخیر خود را طی می‌کنند.

دناپلاس های اهدایی به مجلس، هفته ای 3 بار خراب می شود/ با هر خبرنگاری مصاحبه نکنید

مجلس از طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان تفحص می‌کند

بعد از بسته شدن پرونده بودجه شرکت های دولتی، کمیسیون کشاورزی گزارش خود برای نحوه هزینه کرد آب رسانی به دشت سیستان را ارائه کرد که در آن آمده بود از سال ۱۳۹۴ با اجازه رهبری و از محل صندوق توسعه ملی، در یک مرحله ۵۰۰ میلیون دلار و در مرحله دوم ۳۵۰ میلیون دلار برای اجرای طرح انتقال آب از چاه نیمه ها به مزارع کشاورزی سیستان اختصاص داده شد تا ظرف ۳ سال این طرح به پایان برسد. متقاضیان تحقیق و تفحص از طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان گفته اند تاکنون این طرح به نتیجه نرسیده و نبود نظام بهره برداری، سازمان بهره بردار، واگذاری نامناسب اجرای طرح شرکت ها از دلایل درخواستشان برای تحقیق و تفحص است که در نهایت هم تقاضای تحقیق و تفحص به تصویب رسید. 

مجلس دو شوری شدن بررسی لایحه بودجه را با فوریت بررسی می‌کند

بعد از این امر مجلس اقدام به رای گیری برای تعیین سازوکار بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس کرد که نمایندگان با تقاضای دو فوریتی بررسی طرح اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی موافقت کردند.

در صورت تغییر آیین نامه و دو شوری بررسی شدن لایحه بودجه، اگر کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه رأی موافق دهد، آن را به صحن علنی ارائه می‌کند و در صورت موافقت نمایندگان با کلیات، کمیسیون تلفیق به بند‌ها و تبصره‌های جزئیات بودجه مانند سال‌های گذشته رسیدگی می‌کند. سپس با ارائه مجدد لایحه بودجه به نشست علنی، نمایندگان مجلس به جای کلیات در مورد بندها، تبصره‌ها و جداول اظهار نظر خواهند کرد.

با دو شوری شدن بررسی لایحه، اگر کلیات لایحه بودجه رد شود، این لایحه به دولت باز می‌گردد و باید در مهلت مقرر قانونی دوباره به مجلس ارائه شود.

دناپلاس های اهدایی به مجلس، هفته ای 3 بار خراب می شود/ با هر خبرنگاری مصاحبه نکنید

استقرار دو تعمیرگار ثابت در مجلس برای تعمیر دناپلاس نمایندگان

اما نمایندگان به همین موضوعات بسنده نکردند و به برخی از مشکلات روز مردم هم گریزی زدند، به عنوان مثال نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: امکان استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه شازند و خروج روزانه صد‌ها تن گوگرد از دودکش‌های آن، یکی از مهم ترین عوامل آلودگی شهر اراک است.

یا نماینده مردم اورامانات به کمبود شدید آب شرب در حوزه انتخابیه خود اشاره کرده و در حال حاضر شهر پاوه به شدت با کمبود آب مواجه بوده و شرایط در حال بحرانی شدن است.  

ضباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس با انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو گفته آیا کیفیت خودرو‌ها بهتر شده که قیمت آن‌ها اینگونه افزایش پیدا کرده است؟ دناپلاسی که به مجلس دادند و کار رفت و آمد نمایندگان با آن‌ها انجام می‌شود ظرف یک هفته سه بار دچار مشکل شده و دو نفر در مجلس مستقر شدند صرفا برای تعمیر این دناپلاس‌ها لذا باید پرسید ایران خودرو چه می‌کند و چرا کیفیت محصولات آن تا این حد پایین بوده و در عین حال قیمت آن‌ها بالا است.

دناپلاس های اهدایی به مجلس، هفته ای 3 بار خراب می شود/ با هر خبرنگاری مصاحبه نکنید

 البته چند روز قبل هم  مصاحبه‌ای از سیدکاظم موسوی نایب رئیس مجلس منتشر شد که در آن گفته کسی که به دنبال آلات موسیقی و امیال شخصی است از ایران برود، ورود آلات موسیقی به صلاح نیست، چون کشور ما کشوری اسلامی می‌باشد، موسوی امروز در مجلس این مسئله را تکذیب کرد و گفت: چند روز پیش مصاحبه‌ای با من شد که در آن خبرنگار از من سوال کرد چرا ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات آلات موسیقی تعلق نمی‌گیرد که پاسخ دادم آیا نان مردم، کالا‌های اساسی و معیشت مردم اولویت دارد یا واردات کالا‌های این چنینی؟ و تاکید کرد که نمایندگان با هر خبرنگاری مصاحبه نکنند.

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس هم گفته قیمت بلیط سفر به عتبات قابل توجیه نیست، افرادی که به عتبات سفر می‌کنند باید برای تست PCR یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرداخت و در گاهی اوقات به دلیل عدم اتخاذ تدابیر مناسب اسیر برخی از افراد سوءاستفاده گر می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
وقتی دنا پلاس که 500 میلیون قیمتشه اینجوری خراب میشه وای به حال ما مردم که پراید باید بخریم ... نمایندگان انقلابی مردم فردای قیامت همه تون باید جوابگوی مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
به مجلس اهدا شده یا شخص یا قبلا مجلس نداشتیم دوره اول با دنا پلاس شروم میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خوب بیچاره نماینده ها دومات پلاس هفته ای طه مرتبه تو پارکینگ چه بلایی سرش میاد حالا مردم که دونا سوار نمیشن ماشینهاشون اصلا خراب نمیشه هر چی ملت سوار میشن سوار بشین تا هفته ای هفت روز
آخرین اخبار