مدیر جهاد کشاورزی بیجار گفت: طرح کاداستر از سال ۱۳۹۵ تا کنون در ۲۶ هزار هکتار از اراضی بیجار اجرا شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، پیمان قمری مدیر جهاد کشاورزی بیجار اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید ۲۶ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به تعداد ۱۳ پلاک و مزرعه در قالب طرح کاداستر رفع تداخل شده است.

قمری افزود: در راستای اجرای این طرح، ۱۷ پلاک به مساحت ۶۷ هزار و ۸۳۲ هکتار در دست انجام است، ۲۴ پلاک به مساحت ۵۰ هزار هکتار در مرحله نقشه برداری اولیه به صورت پهپادی و آماده قرارداد تحویل به مشاور است و هفت پلاک به مساحت ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار هم برای قرارگیری در نقشه برداری جهت اجرای کاداستر به شرکت مشاور برای اجرای عملیات معرفی شد.

او اضافه کرد: اجرای طرح کاداستر در واقع تهیه دقیق مشخصات زمین و ثبت کامل مشخصات مالکان در سند‌هایی موسوم به سند تک برگ است که می‌تواند در کاهش جرائم مربوط به امور ملکی مانند سند سازی، تصرفات غیر مجاز و فروش مال غیر موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار  ادامه داد: کارگروه رفع تداخل اراضی زراعی شهرستان متشکل از ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، ثبت اسناد و دارایی است که وظیفه رفع همپوشانی قوانین و مقررات موازی، اصلاح سوابق، نقشه ها، اسناد از جمله سند مالکیت، تعیین تکلیف اراضی زراعی و تبادل اطلاعات در مورد نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی و نقشه‌های اراضی رفع تداخل که در نهایت منجر به صدور اسناد تک برگی اراضی کشاورزی می‌شود را برعهده دارند.

قمری با اشاره به اینکه کاداستر در آینده نزدیک تمامی روستا‌های شهرستان را تحت پوشش قرار خواهد داد افزود: تثبیت مالکیت زمین‌های کشاورزی، ایجاد اعتماد در نقل و انتقالات، مدیریت و استفاده بهینه از زمین، کاهش مناقشات مربوط به زمین، رفع تداخل اراضی کشاورزی با اراضی ملی، پاسخ سریع به استعلامات کشاورزان، سنددار کردن اراضی زراعی و حفظ و حراست از اراضی ملی از اهداف اصلی این طرح است.

او در پایان اظهار کرد: علاوه بر کارشناسان امور اراضی شهرستان، سامانه ارتباطات مردمی حفاظت از اراضی کشاورزی (۱۳۱) آماده مشاوره، پاسخگویی به سوالات و دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص تخلفات حوزه امور اراضی است.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار  افزود: در ۱۲ پلاک که عملیات رفع تداخل در آن‌ها به اتمام رسیده، بیش از ۹ هزار و ۲۱۰ هکتار به اراضی زراعی و انساق زارعانه کشاورزان اضافه شده است.

کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری و مشخصات رقومی، ثبتی و حقوقی را در اختیار است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.