کارشناس سیاست خارجی گفت: طرف غربی پس از مذاکرات اخیر در وین هنوز پاسخ حقوقی و رسمی خود را در قبال مطالبات ایران مطرح نکرده و میان طرف های مذاکره اختلاف نظر وجود دارد.

حنیف غفاری کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات وین مذاکرات اخیر وین را نقطه آشکارساز موفقیت نسبی ایران در بخش مطالبه گری  از طرف مقابل دانست و ادامه داد طرف غربی اصرار داشت که هیچ گونه تغییری در پیش نویسی که مربوط به مذاکرات دور ششم است، یعنی مذاکراتی که در دولت قبلی انجام شد به وجود نیاید.

او می گوید  اما در عمل شاهد بودیم که در نهایت ملاحظات ایران در پیش نویس‌های قبلی لحاظ شد. از این بابت شاهد موفقیت نسبی هستیم. همینطور شاهد بودیم که طرف‌های غربی سعی دارند فرامتن را بر متن برتری بدهند، به این معنا که فضای بیرونی مذاکرات را به گونه‌ای هدایت کنند که تاثیر این هدایت گری در مطالبات ایران یا به عبارت بهتر عقب نشینی ایران از برخی از خواسته‌های خود قابل مشاهده باشد.

نشست  اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست «علی باقری» مذاکره ارشد ایران و «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر جمعه بیست و پنجم آذرماه در هتل کوبورگ برگزار شد گفته می شود دور مجدد مذاکرات اوایل دی ماه از سر گرفته خواهد شد.

غفاری یادآور شد اینکه به عنوان مثال طرف غربی سیگنال منفی به مذاکرات می‌دهد یا به تناقض گویی در بحث مذاکرات وین می‌پردازد یا تروئیکای اروپایی مدام مطرح می‌کند که زمان مذاکرات رو به پایان است این‌ها مصداق بازی حقوقی نیست، بلکه مصداق یک بازی تبلیغاتی برای غلبه فرا متن هستند.

به بیان این کارشناس سیاست خارجی  آنچه که به میز مذاکرات و متن آن مربوط می‌شود این است که بالاخره طرف مقابل پذیرفته که ایران مطالبات جدیدی‌دارد و آن‌ها را در پیش نویس جدید لحاظ کرده است. اینکه در عمل طرف غربی با این مطالبات چطور برخورد خواهد کرد و میزان انعطاف پذیری آن‌ها در این موارد و میزان پذیرش آن‌ها در آینده میزان موفقیت ما را در مذاکرات آینده تعیین خواهد کرد.

او در تحلیل چشم انداز مذاکرات و در پاسخ به سوالی درباره اینکه می‌توان به مذاکرات وین هشت خوش بین بود پاسخ داد نمی‌توان از خوش بیینی یا بدبینی صحبت کرد، دلیل آن هم این است که طرف غربی هنوز پاسخ حقوقی، رسمی و نهایی خود را در قبال خواسته‌ها و مطالبات ایران مطرح نکرده و کماکان بین ما و طرف غربی اختلاف نظر وجود دارد.

غفاری می گوید تا زمانی که غرب تصمیم نهایی خود را در این خصوص نگیرد و وارد دستورالعمل مذاکره نشود نمی‌توانیم در این خصوص اظهار خوش بینی یا بدبینی کنیم.

کارشناس سیاست خارجی می گوید البته نباید این مسئله را فراموش کرد که وقتی که جمله «وارد مذاکره شود» را برای طرف غربی به کار می‌بریم، معتقدیم تروئیکای اروپایی که به نمایندگی از آمریکا در مذاکرات حضور دارد هنوز وارد فضای واقعی مذاکره نشده، به این معنا که کاملا بدون هیچ ابتکار، طرح و بسته پیشنهادی در مذاکرات وین حاضر شدند و فقط به اعلام موضع در مقابل طرح ایران در مذاکرات پرداختند.

او معتقد است موارد مهم باقی مانده در مذاکرات تصمیم نهایی غرب و اقدام حقوقی آن‌ها در قبال رفع تحریم‌های ایران است. روز‌های آینده و قبل از مذاکرات وین هشت مشخص خواهد شد که رویکرد اروپا نسبت به توافق چه خواهد بود تا قبل از آن هر موردی که مطرح شود در حد گمانه زنی مطلق نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
سی تا موشک بزنین میشن
-
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آنچه که غربی ها را پشت میز مذاکره وادار به پذیرش خواسته های ایران خواهد کرد توان دفاعی و تهاجمی ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
همه دیپلمات ها ناشی هستند باز هم راه قبلی ها را ادامه می دهند با این وضعیت به ریش ما خواهند خندید خیلی واضح است که آنها هیچ قصدی برای لغو تحریمها ندارند و شما را به بازی می دهند
آخرین اخبار