تجهیز ۳۰ درصد مزارع اردبیل به سامانه نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۳۰ درصد مزارع کشاورزی در استان اردبیل به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ما با خشکسالی شدید روبه‌رو هستیم به طوری که رصد و پایش هواشناسی نشان می‌دهد در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال در ۳ ماهه اول با ۴۰ درصد کاهش بارندگی روبه‌رو هستیم.

او تصریح کرد: این کاهش بارش‌ها نمود و نشانه‌ای از ورود به بحران و چالش جدی در حوزه کشاورزی است که با ادامه این روند و افزایش دمای هوا که به طور متوسط ۱.۵ درجه جهش یافته ما شرایط خاص و بحرانی را پیش رو داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در کنار کمبود بارش‌ها، ما با تبخیر زیاد آب و بروز عوامل خسارت‌زا نیز روبه‌رو هستیم که ضرورت مدیریت صحیح کاشت، داشت و برداشت و همچنین تأمین نهاده‌های دامی را بیش از گذشته ضروری می‌سازد.

نیکشاد افزود: ۷۷۵ هزار هکتار سطح اراضی و باغات استان اردبیل است که از این میزان ۴۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات، ۲۳۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۵۰۰ هزار هکتار نیز اراضی دیم است.

او کاشت ۴۵ محصول متنوع را در آب و خاک حاصلخیز این استان یادآور شد و گفت: در بحث غلات دانه‌ریز بیشترین کشت و زرع مربوط به گندم آبی و دیم با ظرفیت ۲۸۰ هزار هکتار، جو اعم از آبی و دیم ۸۰ هزار هکتار و تولید محصولات باغی بیش از ۴۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کشت محصولات متنوع دانه‌های روغنی و صنعتی را نظیر پنبه، کلزا، سویا و بادام زمینی یادآور شد و افزود: کشت حبوبات در اراضی دیم دشت اردبیل به سرعت افزایش یافته و توسعه این کشت را تا ۳۵ هزار هکتار شاهد هستیم.

او در ادامه بیان کرد: در کشت پاییزه ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی به زیر کشت محصولات متنوع رفته و قسمت محدودی از کشت و زرع پاییزه در اراضی آبی باقی مانده که به سرعت در حال انجام است.

نیکشاد گفت: در بخش دیم نیز از ۲۳۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۱۹۰ هزار هکتار تاکنون به زیر کشت رفته و تنها ۵۰ هزار هکتار اراضی در شمال استان به ویژه شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی باقی است که به دلیل نامناسب بودن شرایط برای خاک‌ورزی، کشاورزان در انتظار عملیات خاک‌ورزی و کاشت هستند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.