بانک مرکزی لبنان:

برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد به ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار نیاز داریم

رئیس بانک مرکزی لبنان اعلام کرد برای اینکه بتوانند اقتصاد این کشور را مجددا راه بیندازند به چندین میلیارد دلار نیاز دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان امروز (سه شنبه) تاکید کرد که برای اینکه این کشور دوباره بتواند اقتصاد خود را به راه بیندازد احتمال دارد با صندوق بین‌المللی پول توافق کند و ۱۲ الی ۱۵ میلیارد دلار دریافت کند تا کاهش ذخایر مورد نیاز ارزی را ترمیم کند.

از سال ۲۰۱۹، لبنان شاهد فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه‌ای بوده که بانک جهانی آن را در زمره بدترین‌های جهان از اواسط قرن گذشته قرار داده است. این امر با بحران سیاسی نیز همراه است که از برداشتن گام‌های اصلاحی برای محدود کردن وخامت و بهبود کیفیت زندگی مردمی که بیش از هشتاد درصد آن‌ها زیر خط فقر هستند، جلوگیری می‌کند. جامعه بین‌المللی هم در ازای ارائه حمایت‌های مالی خواستار اجرای اصلاحات مدنظر خود در لبنان است.

سلامه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، در حالی که اعلام کرد لبنان در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دستیابی به برنامه جامع بهبود است، گفت: سهم ما در صندوق بین‌المللی پول چهار میلیارد دلار است، اما کشور‌های دیگر می‌توانند به مبلغ آن اضافه کنند. در آن حالت ما می‌توانیم به مبلغی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار دست یابیم.

در اثر بحران مالی در لبنان، ذخیره تکلیفی بانک مرکزی که درصدی است که توسط بانک‌های خصوصی در ازای برداشت‌های خود در بانک مرکزی سپرده می‌شود، بیش از این کاهش یافته است.

سلامه در این خصوص هم گفت: ذخیره اجباری امروز حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار است که قبل از شروع بحران اقتصادی دو سال پیش ۳۲ میلیارد دلار بود.

بانک مرکزی لبنان طی ماه‌های اخیر به تدریج یارانه واردات کالا‌های عمده به‌ ویژه سوخت‌ها را که اکنون بر اساس نرخ ارز در بازار سیاه قیمت‌گذاری می‌شود و همچنین بخشی از یارانه واردات دارو را برداشته است.

پیش از این هم در سفر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به لبنان که به نظر برای کمک به این کشور صورت گرفت، او خواستار کمک به دولت لبنان شده و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان نیز در دیدار با دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد لبنان با بحران مالی و اقتصادی روبروست که از زمان تاسیسش بی سابقه است.

این کشور بعد از انفجار بندر بیروت با بحران سیاسی نیز مواجه است، اما در مقابل کشور‌هایی مانند آمریکا، عربستان و فرانسه که ادعا می‌کنند نگران مردم این کشور هستند با انواع تحریم‌ها و ایجاد محاصره بر این کشور، وضعیت لبنان را بیش از پیش بحرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار