۹۵ درصد جامعه هدف کردستان باسواد است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر ۹۴.۵ درصد جامعه هدف (۱۰ تا ۴۹ سال) در سطح استان باسواد هستند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، رمضان یوسفی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: در میان جامعه هدف شاخص باسوادی مردان استان به ۹۶ درصد و باسوادی زنان به ۹۱.۹۲ درصد رسیده است، ضمن اینکه این آمار مربوط به محدوده زمانی تا پایان سال ۱۳۹۹ است.

یوسفی با بیان اینکه کل جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال که جامعه هدف ما را در بر می‌گیرند در استان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند ادامه داد: تلاش می‌شود تا افق ۱۴۰۴ حداقل ۹۸ تا ۹۹ درصد این افراد باسواد باشند.

او افزود: اختلاف باسوادی در مناطق شهری و روستایی در سال ۱۳۵۵ حدود ۳۷ درصد بوده که در سال ۱۳۹۹ این اختلاف به ۶.۶۹ درصد رسیده و ۳۱.۳۰ درصد کاهش اختلاف باسوادی بین شهر و روستا‌ها را شاهد بوده‌ایم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نرخ باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۱۹سال استان ۹۹.۲ درصد بوده و رتبه چهارم کشوری، ۱۰ تا ۲۹ سال با ۹۸.۴ درصد رتبه هشتم و در جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال ۹۸.۷ درصد رتبه ششم کشوری را داشته ایم.

یوسفی اظهار داشت: در سال ۱۳۵۵ از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری استان بیش از ۴۳۱ هزار نفر بیسواد مطلق بودند که در سال ۱۳۹۵ از جمعیت یک میلیون و ۴۳۴ هزار نفری، ۵۶۲ هزار و ۳۰۱ نفر بیسواد بودند، از این تعداد ۸۲ هزار و ۲۵۰ نفر جامعه هدف ما (۱۰ تا ۴۹ سال) بود.

او در ادامه به فعالیت۲۳مرکز یادگیری محلی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۶ مرکز در سنندج و مابقی در سایر شهرستان‌ها قرار دارند، ضمن اینکه یک مورد از این تعداد مخصوص آقایان و۲۲مرکز مخصوص بانوان است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان مهارت‌آموزی را یک خلا در آموزش دانست و افزود: امروز ۴۰ عنوان مهارت در مراکز یادگیری محلی استان برحسب نیاز سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

یوسفی یادآور شد: در حال حاضرحدود ۲هزار نفر در مراکز یادگیری محلی استان در سه حوزه سواد، مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی آموزش می‌بینند.

او اظهار داشت: در این مراکز حرفه‌های مختلف گیوه‌بافی، فرشبافی، سجاده بافی، بافتنی و قلاب بافی آموزش داده شده و سال گذشته ۶۸ نفر از حرفه آموزان به تولید رسیدند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به برنامه‌های هفته سوادآموزی اشاره کرد و اظهار داشت: انعکاس دستاورد‌های ۴۲ ساله سوادآموزی، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، جمع‌آوری و اهدای کمک‌های مومنانه به نیازمندان و توزیع اقلام بهداشتی در مراکز یادگیری محلی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته است.

یوسفی برگزاری برنامه آموزشی و فرهنگی با عنوان شعار سال در مراکز یادگیری محلی، تجلیل از پیشکسوتان و فعالان سوادآموزی با رعایت شرایط کرونایی، برگزاری مسابقه انشانویسی در بین سواد آموزان دوره انتقال و بازدید مسوولان از طرح‌ها و برنامه‌های سواد آموزی و مراکز یادگیری محلی را از دیگر برنامه‌های هفته سواد آموزی اعلام کرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار