دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از تمدید ثبت نام آزمون ارشد تا لزوم افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در مناطق محروم

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «دانشگاه فرهنگیان در راستای ماموریت گرایی حرکت می‌کند»، «کشور با بودجه پژوهشی اختصاص یافته دولت فاصله زیادی دارد»، «سوم بهمن؛ فرصتی مجدد برای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱»، «پذیرش دانشجوی پزشکی در مناطق محروم افزایش می یابد»، «حفظ حقوق کودکان نیازمند ساختار علمی منسجم است» همراه بودند. 

دانشگاه فرهنگیان در راستای ماموریت گرایی حرکت می‌کند

نبوی، مدیر ارتباط با جامعه و همکاری‌های علمی دانشگاه فرهنگیان  در  گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید دارند که دانشگاه‌ها باید به سمت ماموریت گرایی حرکت کنند.

او افزود: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و دانشگاه‌های نظامی و برخی از دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در راستای ماموریت گرایی فعالیت می‌کنند.

نبوی تصریح کرد: تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی در وزارت آموزش و پرورش اشتغال به کار خواهند داشت و متناسب با ماموریت‌های معلم در وزارت آموزش و پرورش به تربیت نیرو می‌پردازند.

مدیر ارتباط با جامعه و همکاری‌های علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در راستای ماموریت گرایی حرکت و فعالیت می‌کند؛ بنابراین با توجه به آموزش‌های حرفه‌ای و آموزش‌های پژوهش محور که در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود، دانشجو معلمان ما در آینده به عنوان پژوهشگر و پژوهنده فعال و توانمند در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار خواهند شد تا به تربیت نیرو‌های خلاق بپردازند.

نبوی گفت: در حال حاضر ارتباط دانشگاه با صنعت وجود دارد، منتهی در برخی دانشگاه‌ها پررنگ و در برخی دیگر کمرنگ است. ارتباط دانشگاه با صنعت باید در دل دانشگاه به عنوان یک ماموریت تعریف شود؛ بنابراین هرچه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها بیشتر باشد مسائل مشکلات هر دو بهتر حل خواهد شد.

او اضافه کرد: ارتباط دو نهاد دانشگاه و صنعت و دستگاه‌های اجرایی باید بیشتر شود، برای مثال اگر در یک شرکت دولتی نیروی مهندس جذب می‌شود باید دقیقا ماموریت خود را بداند تا متناسب با آن دانشگاه بتواند به تربیت نیروی انسانی اقدام کند و آن‌ها بتوانند در مشاغل گوناگون فعالیت کند.

مدیر ارتباط با جامعه و همکاری‌های علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند و در راس برنامه‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم وجود دارد؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید به سمت ماموریت گرایی حرکت کنند تا از همان ابتدای پذیرش دانشجو توانمندی‌ها را در جهت رفع مشکلات جامعه شناسایی کنند.

کشور با بودجه پژوهشی اختصاص یافته دولت فاصله زیادی دارد

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: ارتباطات دانشگاه با صنعت به نظر می‌رسد که دچار نگاه سیستمی شده است و باید آن را حذف کنیم.

او افزود: در شرایط فعلی معمولا یک پژوهشگر یا استاد دانشگاه بعد از بازاریابی اطلاعات لازم را از دستگاه مورد نظر دریافت می‌کند و آن را به داخل دانشگاه می‌آورد و بعد از طی کردن مراحل اداری ارتباط دانشگاه با صنعت آغاز می‌شود.

مقیمی تصریح کرد: طی کردن مراحل مذکور از نظر علمی و پژوهشی نتیجه مثبتی برای حل مسائل جامعه نخواهد داشت. گفتنی است که شگل گیری صندوق نوآوری و شکوفایی گام مثبت در جهت ایجاد ارتباطات جامعه با صنعت است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: دستگاه‌های اجرایی و صنعت باید نیاز‌های خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه دهند و از طرف دیگر دانشگاه‌ها هم ظرفیت‌های پژوهشی خود را اعلام کنند تا این صندوق بتواند اعتبارات را به صورت متمرکز تامین کند.

مقیمی ادامه داد: در شرایط فعلی سازمان ها، دستگاه‌ها و صنعت اعتبارات لازم برای فعالیت در امور پژوهشی ندارند و بودجه ناچیزی هم که موجود است به صورت نگاه سیستمی مدیریت نمی‌شود. در حال حاضر نتایجی هم که مورد نظر است از همین منابع مالی محدود پژوهشی هم حاصل نمی‌شود؛ بنابراین باید فضای پژوهشی را در صنعت کشور حاکم کنیم تا ارتباط دانشگاه با صنعت تقویت شود.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: ۵ درصد از بودجه کشور باید به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص داده شود، اما در حال حاضر در شرایط فعلی با این رقم فاصله زیادی داریم و منابع مالی بایستی در کانال مدیریت شده در جریان بیفتند تا محققان کشور تحقیقات خود را برای حل مسائل جامعه آغاز کنند.

سوم بهمن؛ فرصتی مجدد برای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی می‌رساند، اطلاعات ثبت‌نامی آن دسته از متقاضیانی که از تاریخ ۱۶ تا ۲۳ آذر در این آزمون ثبت‌نام کرده اند، از روز یکشنبه سوم بهمن تا چهارشنبه ششم بهمن به منظور مشاهده و ویرایش اطلاعات خود به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

او افزود: متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و اصلاحات مربوط به آن مندرج در اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ که از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در دسترس است، نسبت به مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

زرین آمیزی تصریح کرد: به منظور مساعدت و همراهی با متقاضیانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده اند، ترتیبی اتخاذ شده که در بازه زمانی سوم تا ششم بهمن بتوانند نسبت به ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد اقدام کنند.

پذیرش دانشجوی پزشکی در مناطق محروم افزایش می یابد

کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته یعنی مورخ ۲۳ آذر ۱۴۰۰ بحث مفصلی در حضور روسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم.

او افزود: عمده بحث‌ها به این شکل بود که طی آمار ارائه شده کمبود پزشک تقریبا در مجموعه جلسه شورای عالی متفق شدند و آن را قبول دارند. عزیزمان ما در وزارت بهداشت امکانات و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه مانعی می‌دانستند که بخواهند با این مصوبه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آن را اجرایی کنند.

کبگانیان تصریح کرد: در جلسه هفته پیش ستاد راهبری مصوبه‌ای داشتیم که دانشجویان ورودی رشته‌های پزشکی هر ساله سه هزار نفر باشد که روی این عدد در جلسه بحث شد، اینکه حتما باید افزایشی داشته باشیم مصوب شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: بحث در زمینه تعداد و افزایش در جلسه مطرح شد نتیجه به این نتیجه رسیدیم که این موضوع به جلسه ستاد جامع علمی کشور نقشه علمی کشور برگردد تا روی این موضوع تصمیم گیری دقیق‌تری انجام شود. ما امروز علاوه بر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صاحب نظرانی در حوزه‌های مختلف آموزش عالی و متخصصین آموزش پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی، ریاست سازمان نظام پزشکی، ریاست کمیسیون بهداشت
و... در جلسه داشتیم.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: کار‌های زیرساختی و بودجه‌ای مانعی برای افزایش ظرفیت پزشکی است که رئیس جمهور هفته گذشته گفتند که حمایت در این زمینه بر عهده دولت خواهد بود، بنابراین در این زمینه نگرانی نداریم و امت یک سری فعالیت‌های زیر ساختی مدنظر بود که در جلسه تصویب شد، یعنی وزارت بهداشت مکلف است ظرف دو ماه الزامات نظام ارجاع خانواده و مواردی از شبکه سلامت را به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

کبگانیان گفت: پزشک خانواده یکی از موارد بسیار مهمی است که قطعا به تعداد بسیار زیاد مد نظر خواهد بود، البته در حوزه پزشک متخصص هم به نسبت دو به یک باید انرژی بگذاریم. محور دوم این بود که افزایش در پذیرش دانشجوی پزشکی به مناطق محروم اختصاص یابد، چرا که در برخی از مناطق قوی‌تر تراکم داریم، ولی اکثریت از مناطق محروم مشکل دارد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: محوریت سومی که شاخص مهمی بود و اختلاف زیادی در آن وجود داشت به تصویب رسید و این بود که هدف ما در سال ۱۴۱۰ برای اینکه به استاندارد‌های منطقه و جهانی برسیم نسبت ۲۰ پزشک در ۱۰ هزار نفر جمعیت کشور باشد و این هدف با مقداری مذاکره به نتیجه رسید.

کبگانیان بیان کرد: در سال جاری پزشکان کشور ۱۲ هزار پزشک به ۱۰ هزار نفر جمعیت است که عدد بسیار پایینی است و با مقداری بحث به این نتیجه رسیدیم که روی عدد ۱۳ در ۱۰ هزار دست یابیم و در جلسه امروز مصوب شد که از عدد ۱۳ امسال به ۲۰ هزار تا سال ۲۰۱۰ برسیم.

او افزود: هر عددی که در افزایش ظرفیت پزشکی تصویب شود همه ساله آن را استخداج کنند و دیگر در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی نخواهیم داشت و آن را به اطلاع خواهیم رساند، بنابراین عدد تخصص دقیق را به علت همگرا شدن اعضای هم جلسه با یکدیگر و جلوگیری از هیجان و عدم دقت دو الی سه روز صبر می‌کنیم تا اعضای کمیته به ما اعلام کند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: این درصد به این صورت است که هر سال افراد محصل و وزیر آموزش و پرورش خواهند فهمید که سازمان سنجش چمد درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌دهد و گفتنی است که در حال حاضر ۵ تا ۱۰ درصد است و پیشنهاد ما ۳۰ درصد بود، اما در ابتدا برای جلوگیری از فشار به رقم ۵ تا ۱۰ راضی شدیم.

کبگانیان گفت: سال گذشته بیش از ۷۰ هزار معدل بالای ۱۹ داشتیم که آن‌ها نخبگان کشور هستند و مناسب نیست که به کشور‌های منطقه‌ای بروند که ما پزشکان آن‌ها را قبول نداریم. از تمام روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خواهشمندم که همکاری کنند تا نخبگان ما با آرامش بیشتر و نزدیک به خانواده‌های خود تحصیل کنند بجای اینکه در کشور‌هایی بروند که استاندارد پزشکی ندارند.

او افزود: تعداد تخت بیمارستان‌ها مشکلی بود که دیگر در این زمینه نگرانی هایمان کم شد، با مقداری اصلاح قوانین در حوزه استاد مشکلات را هم با همکاری هیئت عالی جذب حل خواهیم کرد. همچنین از همین الان می‌خواهیم که خانواده‌ها و دولت همکاری کنند تا مشکل خوابگاه‌ها حل شوند.

حفظ حقوق کودکان نیازمند ساختار علمی منسجم است

 فائزه عظیم زاده اردبیلی، رئیس شورای راهبردی مطالعات زنان و خانواده بسیج اساتید تهران بزرگ گفت: همه باید وارد یک عرصه جهاد اجتماعی، علمی و فناوری شویم، راهی جز این نداریم چرا که دشمن در خاکریز فناوری و جنگ نرم نشسته است.

او افزود: پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط به «مسئله زنان» است و گفتمان غربی مبتنی بر فلسفه و جامعه شناسی غربی بر اساس ایدئولوژیک‌هایی که مطرح می‌کنند زن یک موجود تبعی است و استقلال ندارد.

عظیم زاده اردبیلی تصریح کرد: افرادی مانند افلاطون، ارسطو و نیچه در ظاهر فمینیسم هستند اما در عقاید و شیوه رفتاری خود علیه زنان و خانواده عمل می‌کنند و در مباحثی مانند آشفتگی جنسی ایده‌هایی را ارائه می‌کنند که خیانت به مسائل زنان است.

رئیس شورای راهبردی مطالعات زنان و خانواده بسیج اساتید تهران ادامه داد: باید گفتمان اسلامی را از گفتمان غربی جدا کنیم و اهل پایش و مطالعه باید آن را به نسل جوان آینده منتقل کنند. بدیهی است در مسائلی مانند نظام نامه حوزه زنان و خانواده تا زمانیکه منظومه سازی نکنیم به یک نظام اساسی، دست پیدا نخواهیم کرد. اگر منظومه تربیتی و اقتصادی نداشته باشیم، نظام تربیتی و اقتصادی هم نخواهیم داشت.

عظیم زاده اردبیلی گفت: نظام سازی باید به وسیله یک منظومه سازی صورت بگیرد و این حرکت باید به وسیله جامعه علمی آغاز شود. ما ستاد عملیاتی و اجرایی نیستیم، ولی می‌توانیم با تهیه راهبرد‌ها و صنعت‌ها و مجموعه‌ای از نظام نامه اصلی به دعوت از مسئولان تراز اول کشور بپردازیم تا گفت و گوی علمی کنیم و به راهبرد‌های عملیاتی در حوزه مسائل زنان و خانواده دست یابیم.

رئیس شورای راهبردی مطالعات زنان و خانواده بسیج اساتید تهران گفت: وقتی حرف از زن و خانواده می‌شود، حقوق کودک مغفول می‌ماند. امروز نظام جمهوری اسلامی ایران حرف برای گفتن در حوزه حقوق کودک و تربیت کودک دارد و این موضوع باید در عرصه جهانی مطرح شود. اگر بتوانیم انسجام ساختار علمی را حفظ کنیم، در رسیدگی به حقوق کودک هم می‌توانیم حرفی را برای گفتن داشته باشیم.

زهره سادات لاجوردی، نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برای رفع مشکلات باید اولویت‌ها را شناسایی کنیم و مهم‌ترین آن را دریابیم.

او افزود: کمیته‌هایی که قرار است در امور زنان تشکیل شود باید خلا‌ءهای قانونی در امور زنان و خانواده را جبران کند. مجلس آماده است تا همکاری‌های لازم را  برای رفع مشکلات زنان و خانواده داشته باشد. 

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.