وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: گفتمان پایه‌های کشور باید گفتمان پیشرفت علم و فناوری باشد و وزارت علوم روی این مسئله در جهت فرهنگ سازی حوزه فناوری تاکید دارد.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان یکی از بهترین مفاخر و موثر‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

خیرالدین تصریح کرد: ایجاد معاونت فناوری و نوآوری از برنامه‌های پیشنهادی وزیر علوم در مجلس بود و توانستیم در کوتاه مدت این معاونت را ایجاد کنیم تا بتوانیم باعث ارتقای شاخص‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری شویم.

او اضافه کرد: با ایجاد معاونت باید بتوانیم بستری مناسب برای نخبگان علمی ایجاد کنیم و به گسترش آن‌ها بپردازیم، این موضوع باید تکمیل اکوسیستم فناوری را به همراه داشته باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این معاونت، بحث تمرکز و سطوح آماری نوآوری میانی و افزایش متقاضیان ورود به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که باید در اولویت قرار گیرد.

خیرالدین اضافه کرد: بحث کارآفرینی دانش بنیان هم از اولویت‌های برنامه وزارت علوم است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان بحث اشتغال را به درجه خوبی برسانیم.

ایران رتبه ۷۱ نوآوری و فناوری جهان را دارد

خیرالدین بیان کرد: رتبه ۱۶ تولید علم در جهان و رتبه یک تولید علم در منطقه را داریم که نشان دهنده سرمایه گذاری خوب کشور در تحقیقات بنیادی است و باید به صیانت و حفظ و ارتقای آن‌ها بپردازیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم بیان کرد: در بحث نوآوری و فناوری رتبه ۹۵ را داشته ایم که اکنون به رتبه ۷۱ دست یافته ایم.

خیرالدین ادامه داد: در شاخص نوآوری رتبه ۶۰ام را داریم که در سال ۲۰۱۴ شاخص جهانی نوآوری ایران عدد ۱۲۰ بوده است؛ در این زمینه ابتدای کار هستیم و باید رتبه‌ها را ارتقا دهیم.

او گفت: بحث فناوری برای وزارت علوم بسیار مهم است چرا که نشان می‌دهد در چه زمینه‌ای باید کار کنیم تا مانند ستاد نانو در جهان شاخص شویم. بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند در مقابل، دانشجویانی که مهارت آموزی کردند مانند دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، اکثرا جذب کار شده اند.

خیرالدین بیان کرد: حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد شرکت‌های دانش بنیان شده اند که باید در شغل و حرفه مرز جدیدی را خلق کنند و استاندارد‌های موجود در حرفه خود را ارتقا دهند. کارآفرینی برای وزارت علوم به ویژه در حوزه فرهنگ سازی و هدایت شغلی، بسیار مهم است.

او اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف «مدرسه اشتغال» را پیشنهاد داده بود که آن را به مرحله اجرایی رساند و با برآوردهای وزارت علوم الگوی بسیار موفقی است. پیگیر هستیم تا با شکل گیری «مدرسه اشتغال» در تمام دانشگاه های کشور خودشناسی و هدایت فارغ التحصیلان دانشگاهی را متناسب با رشته خود به بازارکار ایجاد کنیم.

خیرالدین یادآوری کرد: بیش از ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۱۱ عدد از آن دانشگاهی هستند. با پیگیری های انجام شده بجای ۴ منطقه هیئت امنا، ۶ منطقه هیئت امنا شکل گرفته است.

بی‌توجهی به نخبگان علمی، کفر نعمت است

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: نقش پارک‌های علم و فناوری در ارتباط دانشگاه با صنعت، کلیدی است اما تاکنون پیشرفت چشمگیری در این زمینه رخ نداده است تا بتوانیم آن را به عنوان موفقیت عرضه کنیم.

او افزود: بحث مرجعیت علمی و فناوری هم از مطالبات مقام معظم رهبری است که تاکنون نه تنها شاهد هیچ واکنشی از مراجع ذی‌ربط نبوده‌ایم بلکه سیاست و برنامه‌ای هم در این زمینه از سوی نهاد‌های مربوطه تدوین نشده است.

سرکار تصریح کرد: نیرو‌های انسانی متخصص و جوانان، بزرگترین ثروت ملی هستند و باید از آنها نگهداری کنیم، اما ما فکر می‌کنیم که ثروت ملی فقط در عمق زمین است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: بزرگترین کفران نعمت در این مملکت، بی‌توجهی به نخبگان علمی است اگر از فرآوری نخبگان ایران استفاده شود، صد‌ها برابر ثروت ملی تولید خواهد شد.

سرکار بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی منشا اقتدار ملی است و باید برای شکل‌گیری آن برنامه داشته باشیم و به آن بپردازیم. مهمترین مسئله ما در دانشگاه‌ها تغییر نگرش و رفتار است. هنوز دانشگاه‌های ما مبتنی بر آموزش و سنتی محور فعالیت می‌کنند و پژوهش هم در همین راستا کار می‌کند.

او اضافه کرد: برای رفع این معضل باید در ابتدا تغییر نگرش ایجاد کنیم که بخشی به کار فرهنگی و بخشی به تبیین مطالبات بستگی دارد. وقتی شاخص‌های ارتقا مبتنی بر آموزش و مقاله شکل می‌گیرد، همه افراد به همان جهت هدایت می‌شوند. 

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو تاکید کرد: باید دانشجویان ایرانی را دانا تربیت کنیم و زیرساخت های لازم را در پارک های علم و فناوری ایجاد کنیم تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی تنها مدرک به دست نباشند، بلکه فناوری جدیدی را ایجاد کنند تا نه تنها برای خود بلکه برای سایرین هم اشتغال ایجاد کنند.

سرکار گفت: پارک های علم و فناوری ۱۰ درصد در تمام شرکت ها سهام دارند و باید این موارد را برای رشد و پیشرفتشان تسهیل کنیم . مقاله بنیه شاخص علمی کشور است که بدون آن نمی توانیم در فناوری پیشرفت کنیم.

او افزود: پتنت، شاخص توسعه و فناوری کشور است و باید دید که کشور تا چه میزان پتنت بین المللی دارد. باید فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان را به ماموریت های عادلانه و فناورانه تبدیل کنیم تا پیشرفت و رشد همه جانبه کشور رقم بخورد.

ثبت‌نام متقاضیان امریه سربازی در وزارت علوم آغاز شد

مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضی امریه سربازی می‌رساند، این مرکز بر اساس مجوزهای اخذ شده، در نظر دارد در راستای تکمیل سهمیه نیروی امریه خود، از بین داوطلبان دارای شرایط زیر، به صورت امریه خدمت سربازی در تهران و مراکز تابع استان‌ها در رشته‌های مورد نیاز دعوت به همکاری نماید.

متقاضیان واجد شرایط زیر می‌توانند تا پنجم دیماه ۱۴۰۰ نسبت به ثبت درخواست و مدارک مورد نیاز اقدام کنند، شرایط به شرح زیر است:

الف- خانواده ایثارگران (فرزند یا برادر شهدا، جاویدالاثرها، جانبازان، آزادگان، و فرزند رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه جبهه)
ب- ایتام
ج- افراد متاهل
د- افراد معاف از رزم
ه- افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی
و- نخبگان، استعدادهای برتر، حافظان قرآن و قاریان برتر
ز- دارای حداقل ۶ ماه سابقه بسیجی فعال
۲- اعزامی اسفند ماه ۱۴۰۰
۳- دارای شرایط مورد اشاره در فراخوان (قسمت قوانین مورد نیاز)

فراخوان جذب امریه، اعزام ۱۴۰۰/۰۱۲/۰۱ در سایت http://amriye.msrt.ir/ قابل مشاهده است.

دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهار نظرات مجلس در زمینه ناقص بودن مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور گفت: دو مرحله‌ای شدن برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی اجرایی خواهد شد.

او افزود: هرگونه آئین نامه و کمبودی در مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود دارد باید از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام شود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی کنند چرا که نقش ما نوشتن ریز آئین نامه نیست.

کبگانیان تصریح کرد: شورای سنجش و پذیرش این اختیار را دارد که اگر مشکلی در زمینه دو مرحله‌ای شدن کنکور وجود داشته باشد برخی از آن را مصوب کند و اگر هم ما در این زمینه وظیفه‌ای داشته باشیم بلافاصله برای اصلاح در دستور کار قرار خواهیم داد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است و باید اجرایی شود و افراد نباید کاری کنند که دستگاه‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کنند؛ چرا که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.