پیشرفت ۷۹ درصدی عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از پیشرفت ۷۹ درصدی عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین در منطقه مغان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین که بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی شمال غرب کشور است در قالب ۴ ناحیه عمرانی اجرا می‌شود.

به گفته او، عملیات اجرایی ناحیه عمرانی اول به وسعت ۵ هزار هکتار به اتمام رسیده و عملیات اجرایی بقیه نواحی نیز به تناسب اعتبار اجرا می‌گردد و پیش‌بینی بر این است عملیات اجرایی ناحیه عمرانی دوم نیز در سطح پنج هزار هکتار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: پروژه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می‌گردد و اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

حیدری ادامه داد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرنترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود.

او بیان کرد: در تلاش هستیم تکمیل اجرای سیفون دره رود و ۵۲ کیلومتر بخش انتهایی کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل انجام یافته و آب به نواحی عمرانی سوم و چهارم با سطح اراضی بیش از ۲۱ هزار هکتار در این ۲ ناحیه برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اناری ادامه داد: این پروژه که ۹۲ کیلومترآن در استان اردبیل واقع است، دارای ۴۳ ایستگاه پمپاژ، پنج پست برق، ۷۰خط ۱۳۲کیلوولت و ۲۶۶خط ۲۰کیلوولت است که طول کانال اصلی از سد قیزقلعه تا انتهای پروژه خداآفرین ۱۴۴ کیلومتر می‌باشد.

حیدری گفت: تاکنون برای پروژه خداآفرین یک هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پروژه پایاب سد خداآفرین یکی از بزرگترین پروژه آب و خاک کشور بوده که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخش دوم آن تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

با تکمیل و بهره‌برداری کامل این پروژه ۳۷ هزار هکتار اراضی دیم منطقه مغان زیر کشت آبی می‌رود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.