مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۳۵ تا ۴۵ درصد خاک استان با مشکل شوری مواجه بوده و این وضعیت در حال افزایش است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جعفر جوادی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۳۵ تا ۴۵ درصد خاک استان با مشکل شوری مواجه بوده و این وضعیت در حال افزایش است؛ این وضعیت هر روز بدتر می‌شود و در حال حاضر با بحران جدی شوری خاک استان مواجهیم که در همه شهر‌های آن مشاهده می‌شود.

وی گفت: شوری خاک در تولید محصولات کشاورزی و تفاوت این اثرگذاری در هر یک از محصولات الثیر دارد؛ ۲ واحد شوری خاک در هر متر می‌تواند معادل ۱۰ درصد عملکرد محصول جو در واحد سطح را کاهش دهد.

رئیس اداره خاک مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: روند شور شدن زمین‌های کشاورزی در این استان رو به افزایش است و این در حالی است که کشت و زرع در زمین شور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و در صورت عدم مدیریت خاک شاهدکاهش سالانه تولید در این زمین‌ها خواهیم بود.

وی گفت: آب شوری، کشت نم کاری و اصلاح روش‌های کشت از مهمترین راه‌های مقابله با شوری خاک است.

جوادی گفت: برای حل این مشکل کشاورزان باید راهکار‌هایی مانند بازگرداندن بقایای گیاهان به خاک، کوددهی حیوانی به خاک، کشت گیاهان ویژه در زمین که با عنوان "کود سبز" شناخته می‌شود را در دستور کار خود قرار دهند.


انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.