دانشمندان بزرگترین گروه از سیارات سرگردان را در کهکشان راه شیری کشف کرده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از phys.org، ستاره شناسان با استفاده از مشاهدات و داده‌های آرشیوی چندین رصدخانه متعلق به بنیاد ملی علوم و با کمک مشاهدات تلسکوپ‌ها در سراسر جهان و در مدار زمین، تعداد زیادی سیاره بی ستاره یا سرگردان جدید در کهکشان راه شیری کشف کرده اند. سیاره‌های سرگردان، سیاره‌هایی هستند که بدون ستاره مادر در فضا سرگردان هستند. این بزرگترین نمونه از چنین سیاراتی است که در یک گروه یافت شده اند و تعداد سیاره‌های سرگردان کشف شده را تقریبا دو برابر می‌کند.

محققان این گروه از سیارات آزاد در فضا را در منطقه‌ای نزدیک کهکشان راه شیری به نام صورت فلکی OB Scorpius بالایی کشف کرده اند که تعداد زیادی از آن‌ها به اندازه سیاره مشتری هستند. اولین سیارات سرگردان در دهه ۱۹۹۰ کشف شدند، اما این کشف جدید تعداد کل سیارات شناخته شده را تقریبا دو برابر کرده است. این سیارات جدید که در حدود صد مورد هستند در فاصله ۴۲۰ سال نوری از زمین قرار دارند.

سیاره سرگردان

سیاره‌های شناور آزاد عمدتاً از طریق بررسی‌های میکرولنزینگ کشف شده‌اند که در آن ستاره‌ شناسان به دنبال هم‌ ترازی کوتاهی بین یک سیاره فرا خورشیدی و یک ستاره پس‌ زمینه هستند. با این حال، رویداد‌های میکرولنزینگ فقط یک بار اتفاق می‌افتد، به این معنی که مشاهدات بعدی غیرممکن است و به همین دلیل این سیارات جدید با استفاده از روشی متفاوت کشف شدند.

هروه بوی، اخترشناس آزمایشگاه اخترفیزیک بوردو، و سرپرست این پروژه تحقیقی می‌گوید که کشف بسیاری از سیاره‌های سرگردان در فضا بدون دسترسی به آرشیو داده‌های نجومی و پلتفرم علمی آزمایشگاه داده‌های اختر NOIRLab امکان‌ پذیر نبود. این داده‌ها شامل ۲۴۷ تصویر از تصویرگر مادون قرمز با میدان بسیار گسترده و ۲۲۱۴ تصویر از تصویربردار پورت جانبی فروسرخ می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.