مرمت سومین چاهخانه باغستان سنتی قزوین

معاون میراث‌فرهنگی قزوین از مرمت سومین چاهخانه در باغستان سنتی قزوین در قالب پروژه مشارکتی با مالک خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: به‌دنبال اجرای پروژه‌های مرمت مشارکتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای حفظ و احیای آثار ارزشمند تاریخی – فرهنگی، سومین چاهخانه باغستان سنتی در سال جاری با مشارکت مالک و تحت نظارت کارشناسان فنی اداره‌کل مرمت و احیاء شد.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین افزود: در پرژه مرمت و احیاء این چاهخانه که در محله لوته باغستان سنتی قزوین واقع‌شده اقدام‌هایی، چون پی‌ریزی، دیوارچینی، اجرای طاق چوبی، مرمت بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه انجام شده‌است.

بنای چاهخانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بنا‌ها اطاقی به ابعاد چهاردرچهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوار‌های پهن و طاق ضربی هستند.

چاهخانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله هستند و چاهخانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاهخانه و سال ساخت در آن ذکر شده‌است.

فضای چاهخانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده‌است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار