چرا برخی تسهیلات بانکی به توقف تولید منجر می‌شود؟

معاون وزیر صمت گفت: تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی ناقص است بنابراین تولید به نقطه سربه‌سر نمی‌رسد و واحد دچار مشکل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس و مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت امشب با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری به بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی پرداختند.

سید مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت با اشاره به تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش گفت: تامین مالی به صورت ناقص در سیستم بانکی صورت می‌گیرد. عموماً بانک‌ها در تامین مالی سرمایه در گردش با چالش مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه عموما تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ها ناقص اتفاق می‌افتد افزود: طرح ممکن است توجیه فنی نداشته باشد، ما نمی‌توانیم بگوییم که همه طرح‌ها توجیه اقتصادی فنی دارد.

نیازی با اشاره به اینکه تامین مالی سرمایه در گردش ناقص است بنابراین تولید به نقطه سربه‌سر نمی‌رسد و واحد دچار مشکل می‌شود ادامه داد: ممکن است نوع مدیریت و نوع کالا‌هایی که انتخاب می‌شود مسائلی را در قیمت تمام شده و رقابت پذیری ایجاد کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت با اشاره به اینکه اگر بنگاه‌ها زودتر به صاحب اصلی شان برنگردند با توجه به شرایطی که در بانک تعیین می‌شود عملاً ممکن است به چرخه تولید باز نگردند خاطرنشان کرد: قانونگذار به درستی ستادی را تشکیل داده است تا به صورت موردی تمام آنچه را که ایجاد می‌شود، بررسی کند. اگر واقعاً شرایط استمرار تولید برای واحد تولیدی وجود دارد و دچار بدهی معوق شده می‌تواند بدهی را از حالت معوق خارج کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد موضوعاتی که بنگاه‌ها با آن درگیر هستند به تامین مالی برمی‌گردد عنوان کرد: در زمانی که ثبات اقتصادی داریم دچار این عوارض نمی شویم، اگر تحلیل را به شیوه اقتصاد کلان انجام دهیم در دوره‌هایی که نوسان اقتصادی داریم این چالش‌ها بیشتر بروز پیدا می‌کند و یک عارضه بیرونی به صورت عمومی تحلیل می‌شود.

نیازی با اشاره به اینکه نقدینگی خواهی در حال افزایش است گفت: برای کالایی که امسال تولید می‌شود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته منابع بیشتری باید پرداخت شود، اگر بنگاهی نیاز ارزی بیشتری داشته باشد این ۵۰ درصد بیشتر می شود.

راهکار نظام اعتبارسنجی را برای اعطای تسهیلات دنبال می کنیم

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت با اشاره به نرخ سود تسهیلات بانکی افزود: بازپرداخت تسهیلات ۸ میلیاردی، ۳۸ میلیارد می شود و بنگاه در بازپرداخت دچار مشکل می‌شود. لذا راهکارهایی مانند نظام اعتبارسنجی و اهلیت سنجی را با دوستان بانک مرکزی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعامل بسیار گسترده ای میان نظام بانکی و بانک مرکزی شکل گرفته است ادامه داد: بانک مرکزی دستورالعمل شیوه تامین مالی را هفته گذشته ابلاغ کرده است لذا با هفت بانک تعاملاتمان را شروع و تفاهماتی را منعقد کردیم که انشاالله عملیاتی و نهایی می‌شود.

نیازی با اشاره به اینکه تسهیلات بر اساس نظام فاکتوری پرداخت می‌شود گفت: اگر روش تامین مالی اتفاق می‌افتاد انحراف نقدینگی به بخش تولید کاهش پیدا می‌کرد.

واحد تولیدی نباید تعطیل نشود

سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به اینکه ممکن است به هر دلیلی تولیدکننده و یا مالک واحد تولیدی نتواند اقساط خود را به بانک برگرداند گفت: آن چیزی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در هر صورت اهتمام ما باید این باشد که واحد تولیدی تعطیل نشود و در تولید اختلال ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه اگر منابع از بانک خارج شود و برنگردد، برای فعالیت‌های تولیدی دیگر منابعی نمی ماند ادامه داد: تلاطمات اقتصادی در اقتصاد ایران زیاد است و ممکن است بنگاه‌ تولیدی نتواند اقساط خود را پرداخت کند و حتی اگر مقصر هم باشد، نباید واحد تولیدی تعطیل شود.

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به اینکه هدف طرحی که امروز دو فوریت آن به تصویب رسید این است که در فرآیند تولید اختلال ایجاد نشود و مانع تعطیلی بنگاه‌ تولیدی شویم.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از بنگاه ها قبل از اینکه بانک ورود پیدا کند تعطیل می شوند و نباید بانک را مقصر بدانیم افزود: بنگاهی که در حال تولید است، اگر مالک دچار هر نوع تخلف شده باشد نباید به گونه‌ای برخورد کنیم که سرنوشت واحد تولیدی دچار مشکل شود.

وی با اشاره به اینکه اگر ریسک سیستم بانکی را بالا ببریم وثیقه خارج از طرح می گیرند گفت: مجموعه تصمیم‌گیری‌ها و قانونگذاری ها باید به این صورت باشد که در پیشگیری از تعطیلی کارخانه‌ها به نقطه بهینه برسیم .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۵۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
همینکه چالش اشتغال هست یعنی رانت خوارزیادشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
ایا خشت اول آن سیستم ربایی بانکها نیست اخر چرا یکی مدیر و مسعول در این حیطه که مثل روز روشن هست حاضر به ورود نیست و اما حاضرند نسخه ههای پچیده به هم را دنبال کنند . ایا طرح مسکن دولت با این سیستم ربوی بانک و گرفتن سود 18 درصد (دولت تاز میخواد زیر بار نزول بانک هم بره برا اجرای طرح خودش) از جوان و مستاجر و کارگر کارمند هم به نتیجه خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
جسارت بانک بدلیل شفاف نبودن حد ومرزها و زیر ذره بین نبودنشان و اینکه میدانن برای مملکت ارایه خدمت دهنده اند! و گرفتن سود مرکب و نذول که میشود گران شدن اداره کشور و یا اقتصاد مملکت و مردم را مثل باتلاق در خود فرومیبرد!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
تقریباً یکسال ونیمی هست بخاطرکمک به تولیدداخل جهت ثبت نام سواری یکساله ثبت نام کردیم الان سواری شده3برابرحالا سواری بهمون نمیدن هیچ اعتراض به قیمت میکنیم میگن وجه اولیه40میلیونت روبردار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
علت اصلی بی برکتی در تولید ظلم کارفرماها البته تعداد ۵۰ درصد آنها به حق و حقوق کارگر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
علت اصلی بی برکتی در تولید ظلم کارفرماها البته تعداد ۵۰ درصد آنها به حق و حقوق کارگر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۰۸ دی ۱۴۰۰
ایا خشت اول آن سیستم ربایی بانکها نیست اخر چرا یکی مدیر و. مسعول در این حیطه که مثل روز روشن هست حاضر به ورود نیست و اما حاضرند نسخه های من دراوردی دربیا اورند . ایا طرح مسکن دولت با این سیستم ربوی بانک و گرفتن سود 18 درصد (دولت تاز میخواد زیر بار نزول بانک هم بره برا اجرای طرح خودش) از جوان و مستاجر و کارگر کارمند هم به نتیجه خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
آقایان چرا حقایق را نمی گویید. من دهها نفر را می شناسم با بهانه تولید ، وام گرفتند ولی در دلالی خودرو و مسکن و دلار و خرید خانه در ترکیه خرج کردند و بعد ازچند سال به( دروغ ) ادعای ورشکستگی و شکایت از بانک!!!!! لطفا حقایق را منتشر کنید و مردم را آگاه کنید
آخرین اخبار