معاون وزیر نیرو:

سرانه‌ مصرف آب را باید به پایین‌تر از سرانه موجود برسانیم

جانباز گفت: شرایط اقلیمی کشور ایجاب می‌کند که سرانه‌ مصرف آب را به پایین‌تر از سرانه موجود برسانیم.

حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید از طرح ملی انتقال آب از سد کوچری به ساوه در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: شرایط اقلیمی کشور که اکثر نقاط آن با تنش آبی مواجه اند ایجاب می‌کند که سرانه مصرف آب را به پایین‌تر از سرانه موجود برسانیم.

جانباز در خصوص تمهیدات صرفه جویی در مصرف با توجه به کمبود آب افزود: از لحاظ فنی آمادگی داریم تا با کاهش هدر رفت در شبکه‌های شهری، سامانه‌های انتقال و سامانه‌های تصفیه، صرفه جویی کنیم.

او اضافه کرد: تمهیدات مدیریتی در حوزه صرفه جویی مصرف آب در حال اجراست که اعمال مدیریت در حوزه فشار آب در شهر‌های کشور از طریق شبکه‌های هوشمند بین توزیع در دستور کار جدی وزارت نیرو قرار دارد و با کاهش فشار در زمان‌هایی که مردم نیاز کمتری دارند، سعی در جلوگیری از میزان هدر رفت آب نموده تا مخازن آب گیری شوند.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: حدود ۵۷ درصد از مشترکین کم مصرف و خوش مصرف هستند و تقریبا ۲۶ درصد شامل الگو می‌شود و بقیه که مجموع آن‌ها کمتر از ۸ درصد است، جزو مشترکین پرمصرف اند که با اقدامات فرهنگی و فضای عمومی، شاهد رعایت الگوی مصرف از سوی خانوار‌ها در کشور هستیم.

او در خصوص طرح ملی انتقال آب از سد کوچری به ساوه هم گفت: این طرح علیرغم مشکلات اقتصادی فعال است و با تمهیداتی، چون استفاده از تصفیه خانه مشترک و تقسیم هزینه‌ها به سایر نقاط طرح، موجب سرعت بخشیدن به آن شده است.

جانباز افزود: برخی از طرح‌های حوزه آب با دستور وزیر نیرو جزو پروژه‌های ویژه در کشور محسوب شده و تمهیدات لازم نیز برای افزایش سرعت آن‌ها در نظر گرفته شده و تلاش خواهیم کرد برای تسریع در پروژه‌ی آبرسانی ساوه از طریق تامین لوله‌های مورد نیاز که بیش از ۶۵ درصد هزینه‌های پروژه را شامل می‌شود روی عملیات اجرایی متمرکز شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: حدود ۱۰۰ کیلومتر از لوله گذاری پروژه‌ی آبرسانی به شهر ساوه باقی مانده که برای تکمیل آن به حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تمهیدات اندیشه شده، وزارت نیرو در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای تهیه لوله‌های انتقال آب مورد نیاز تامین و مابقی هزینه‌ها در ظرف کمتر از دوسال اختصاص پیدا خواهد کرد.

او همچنین با اشاره به لایحه بودجه تاکید کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم همانطور که دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ نگاه ویژه به حوزه اعتبارات آب داشته، در زمان بررسی بودجه در کمیسیون‌های مختلف مانند کمیسیون تلفیق، با وسعت نظر و به طور ویژه به این حوزه نگاه شود تا بتوانیم برخی از این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.