کارگردان «سفر به بلاد شاپور» گفت: این مستند تاریخی که اسرار ناگفته ای از تاریخ ایران در کهگیلویه و بویراحمد را به تصویر کشیده از شبکه جهانی جام جم پخش می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، امید عبدالهی کارگردان «سفر به بلاد شاپور» گفت: این مستند اسرار ناگفته ی زیادی از تاریخ دیار سرزمین برف و آفتاب استان کهگیلویه و بویراحمد بلادشاپور قدیم را به نمایش خواهد گذاشت.

او گفت: این مستند در نخستین پخش سراسری خود در روز سه شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰ عصر به وقت تهران به روی آنتن شبکه جام جم سیمای جمهوری اسلامی خواهد رفت.

عبداللهی گفت: این مستند تاریخی وجذاب برای ایرانیان مقیم اروپا از ساعت ۱۲ ظهر همان روز به وقت وین و ایرانیان مقیم آمریکا هم در ۰۴:۳۰ بامداد به وقت لس آنجلس روی آنتن خواهد رفت.

او گفت: در این اثر تاریخی با نمایش صحنه های جذاب از حقایق تاریخ کهن این دیار مخاطب را در سفر به دل تاریخ همراهی خواهیم کرد.

عبداللهی مدت زمان ساخت این فیلم را یک سال اعلام کرد و گفت: این مستند با همکاری تیمی پژوهشی از دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، اصفهان، شیراز و یاسوج و با استفاده از منابع دست اول تاریخی ساخته شد.

او گفت: مستند ۶۲ دقیقه ای سفر به بلاد شاپور سفر خود را از ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد آغاز و با گذر از دوران هخامنشی و اشکانی با رساندن به عصر ساسانیان صحنه هایی جذابی از تاریخ را برای مخاطب به نمایش می گذارد.

به گفته عبداللهی این مستند با نشان دادن اسراری از تاریخ تحولات و تغییر نام های چندین باره استان کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ، فرم نهایی خود را پیدا می کند.

این کارگردان می گوید: در این مستند داستان هایی از چگونگی اطلاق نام هایی از جمله کهگیلویه و بلادشاپور به این سرزمین تا روایت برخی قیام ها و مقاومت های مردمان آن در برابر حاکمان جور و نیروهای متجاوز بیگانه در طول تاریخ در کنار سفر به طبیعت زیبا و چهارفصل استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه باستانی بلادشاپور، برای مخاطبان روایت خواهد شد.

مستند سفر به بلاد شاپور دهمین اثر مستند امید عبدالهی و پنجمین اثر مستقل این فیلمساز و مستندساز گچسارانی است که در آن با ارائه تصاویری جذاب از طبیعت و تاریخ شهرها و روستاهای گمنام استان کهگیلویه و بویراحمد، مخاطبان خود را با این منطقه از جنوب غرب ایران آشنا می سازد.

مستند بلند سفر به بلادشاپور به سفارش سیمای استان های صداوسیمای جمهوری اسلامی طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در شبکه استانی دنا به تولید رسیده است.

تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی این اثر فاخر تلویزیونی را امید عبدالهی بر عهده داشته است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دماوند
۱۹:۱۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام. مستندی عالی بود. سپاسگذاریم