میزان برف موجود در ارتفاعات زردکوه بختیاری به طور بسیار محسوس کاهش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - معصومه نوروزی کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری ارتفاع برف موجود در ایستگاه هواشناسی چلگرد را کمتر از نصف میانگین بلند مدت اعلام کرد.

او گفت: ذخیره کنونی برف در این ایستگاه کمتر از ۳۰ سانتیمتر است در حالیکه میانگین بلند مدت ۶۲ سانتیمتر است.

کوهرنگ مهمترین کانون بارشی چهارمحال و بختیاری است که سرچشمه رودخانه‌های زاینده رود، کارون و دز است. میزان برف در ارتفاعات زردکوه به گفته شاهدان عینی در سال‌های گذشته، این موقع از سال به بیش از ۴ متر می‌رسید؛ اما ...

نقشه‌های هوایی از منطقه زردکوه، فروچاله‌های بدون برف و یخچال را نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته حجم عظیمی از یخچال‌ها را در خود جای داده بود، اما با وقوع بیش از یک دهه خشکسالی اکنون تمام منابع و ذخایر یخ در استان به تدریج ذوب و از دسترس خارج شده است.


بیشتر بخوانید


منطقه کوهرنگ از سردترین مناطق ایران است که به پایتخت برفی ایران شهرت دارد که متأسفانه با تغییر الگوی بارش از برف به باران این منطقه هم اکنون با کسری قابل توجه برف مواجه شده است.

ارتفاع برف برای راه اندازی پیست اسکی کوهرنگ باید به بیش از یک متر برسد، اما در حال حاضر شن و سنگ‌های کف پیست هم پیدا است.

بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

عکاس: همت بدری فرد

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.