روسیه اعلام کرده آماده است گروهی از نظامیان این کشور را به همراه برخی تجهیزات نظامی به منظور کمک به دولت قزاقستان به این کشور اعزام کند.

 باشگاه خبرنگاران جوان -به نقل از وال استریت ژورنال، روسیه از آمادگی برای اعزام نظامیان جدید به قزاقستان خبر داد. مسکو روز گذشته هم تعدادی از نظامیان خود را با هماهنگی با دولت قزاقستان به برخی شهر‌های بزرگ این کشور از جمله آلماتی فرستاد تا در برگرداندن نظم و آرامش به این کشور به نیرو‌های داخلی کمک کنند.

روسیه اعلام کرد حدود ۷۵ هواپیمای ترابری نظامی برای انتقال حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی آماده هستند تا در صورت درخواست دولت قزاقستان برای کمک به نیرو‌های امنیتی به این کشور اعزام شوند.

در همین حال کاخ کرملین اعلام کرد: امروز قرار است ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با جومارت توکایف، همتای قزاقستانی خود درباره بررسی اوضاع در این کشور گفتگو کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: برخی یگان‌های نظامی روس به منظور حفاظت از زیرساخت‌های این کشور و حفاظت از غیرنظامیان در برخی نقاط قزاقستان از جمله فرودگاه آلماتی مستقر شده اند.

از یکشنبه هفته پیش ناآرامی‌هایی در قزاقستان شروع شده که بعد از مدت کمی به درگیری خشونت آمیز کشیده شد. با اینکه ابتدا مردم این کشور به افزایش نرخ گاز معترض بودند، اما با بازگشت نرخ‌ها به قیمت قبلی و استعفای دولت این کشور اوضاع آرام نشد.

پاتریک آرمسترانگ، دیپلمات سابق کانادایی با بررسی ابعاد این آشوب اعلام کرد که نشانه‌هایی مانند گروه‌های مسلح، یک رئیس خارج نشین، فعالیت سازمان‌های غیردولتی غربی و حرکت‌های ژئوپلیتیک همگی موید یک انقلاب رنگی به سبک غرب در این کشور است.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم این آشوب را منازعه شدید محور روسیه و چین از یک سو با محور غرب به ریاست آمریکا و از سوی دیگر بر سر مناطق نفوذ خود در اروپای مرکزی یا آسیای میانه خوانده است.

سعید العبیدی، رئیس دفتر خبرگزاری المیادین در روسیه نیز اعلام کرد که با توجه به اتفاقاتی که در قزاقستان در حال رخ دادن است و با توجه به فعالیت گسترده سازمان سیا در این کشور آمریکا پشت این اغتشاشات قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۶:۳۶ ۲۱ دی ۱۴۰۰
پشت همه ناامنی ها در جهان ،امریکا،اروپا و اسراییل ایستادند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
مرگ بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
مرگ بر خودت و كل خانواده ات. البته من طرفدار روسيه نيستم ولي وقتي آمريكا -اسرائيل - ال سعود هست. اين سه شيطان هستند. مرگ با كشوري كه منافع تقريبا مشتركي داريم. از همه همسايه ماست. و از همه مهمتر در امور داخلي ما دخالتي ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ دی ۱۴۰۰
نظرم مثبت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۰ دی ۱۴۰۰
مرگ برامریکای کثیف که باعث میشه توکشورهای دیگه دخالت کنه وکودتارنگی راه بندازه. پوتین هوشیار شده که اگه کاری نکنه قزاقستان ازدست رفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۰ دی ۱۴۰۰
قزاقستان هم مرز با روسیه و چین هست و همچنين مرز آبی با ایران دارد که در سمت شمال شرقی دریا خزر واقع شده است
از روز دوم اعتراضات گروهایی مسلح شروع به تیراندازی به سمت پلیس کردن و اعتراضات مسالمت‌آمیز به سمت نابودی مراکز دولتی و خانه‌های مردم و تیراندازی های گسترده به سمت ماموران امنیتی و پلیس رفت

از آنجایی که کاخ سفید هر گونه نقش داشتن در مسلح کردن آشوبگران رو رد میکنند و چون که آمریکایی‌ها در انتقال داعش به قزاقستان می‌گویند نقشی ندارند

آمریکا و غرب به دنبال ایجاد ناامنی در کشورهای مجاور روسیه و چین و ایران است تا آنها را از صحنه حذف کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۰ دی ۱۴۰۰
کاخ سفیدمگر میادبگه کودتا وشورش کارمن هست؟ این یانکیهای احمق منطقه رو به آشوب میخواهندبکشندالان پوتین جلوشون ایستاده وکار درستی کرده. دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۰ دی ۱۴۰۰
ایران باید بره کمک هر چند نیاز نباشه
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۰:۵۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
قزاقستان طلازیادداره فقط همین.الباقی رابه زمان میرزاکوچک خان در ایران ربط بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۰ دی ۱۴۰۰
لعنت به آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
خیلی خوب می شود سرویس های غربی سرگرم قزاقستان شوند چون هم مرز چین و روسیه است شانس موفقیتی ندارد ولی توانشان تحلیل می رود.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۱۵ ۲۰ دی ۱۴۰۰
ردپای آمریکای جهانخوار را دراین آشوبها جستجو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
هدف امریکا اشوب در مناطق مختلف جهان هست و این نشانه بارز همپاشیدگی کشورها هست هدف اصلی چین و روسیه هست که هر دو کشور باید نظم همسایه تودشون را اولویت بدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۰ دی ۱۴۰۰
اگه جمهوریا میخوان نوکری آمریکا رو قبول کنن همون بهتر که فورا برگردن به شوروی
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۲:۱۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰
حتما بررسی میکنیم فوری برگردن.
آخرین اخبار