وانگ یی: برخی نیرو‌های خارجی خواهان صلح در منطقه ما نیستند

وزیر امورخارجه چین در مکالمه تلفنی با همتای قزاقستانی خود، بر حمایت پکن از دولت قزاقستان در برابر مداخلات خارجی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) پس از شدت گرفتن اعتراضات در قزاقستان گفت که چین مایل است در راستای اجرای قانون و همکاری امنیتی به قزاقستان کمک کرده و با «مداخله نیرو‌های خارجی» مبارزه کند.

به گزارش رویترز، این سخنان در مکالمه تلفنی بین «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین و «مختار تیلو بردی» همتای قزاقستانی او مطرح شد.

وانگ به تیلوبردی گفت: «آشفتگی‌های اخیر در قزاقستان نشان می‌دهد که وضعیت آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های شدیدی روبرو است و این یک بار دیگر ثابت می‌کند که برخی از نیرو‌های خارجی خواهان صلح و آرامش در منطقه ما نیستند».

اعتراضات قزاقستان هفته گذشته و به دلیل افزایش قیمت بنزین آغاز شده است. این اعتراضات در مدت کوتاهی به خشونت کشیده شد و در این مدت چندین ساختمان دولتی در قزاقستان به آتش کشیده شدند. دستور تیراندازی به معترضان صادر شد.

مقامات قزاقستانی عوامل آموزش‌دیده خارجی را عامل افزایش خشونت‌ها می‌دانند. قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان پیش‌تر از نیرو‌های حافظ امنیت صلح روسیه درخواست کرده بودند برای حفظ ثبات منطقه، مدتی در قزاقستان حضور یابند. رئیس جمهور قزاقستان با اعلام اینکه نظم و آرامش به این کشور بازگشته است گفت: ناآرامی‌های هفته گذشته در این کشور کودتا بوده است.

کارشناسان می‌گویند چین نگران است که بی‌ثباتی در قزاقستان واردات انرژی و هم‌چنین امنیت در منطقه غربی سین‌کیانگ را تهدید کند. تلویزیون دولتی چین اعلام کرد شی جین پینگ با هر نیروی خارجی که قزاقستان را بی ثبات می‌کند و به دنبال ایجاد «انقلاب رنگی» است، مخالف است.

«انقلاب‌های رنگی» قیام‌هایی هستند که توسط آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی برای تغییر رژیم کشور‌ها در جهت منافع غرب شکل می‌گیرند.

لی مینگجیانگ، استاد دانشکده مطالعات بین‌المللی اس. راجاراتنام در سنگاپور گفت: چین نمی‌خواهد آمریکا با استفاده از این ناآرامی‌ها نفوذ خود را در قزاقستان و آسیای مرکزی افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار