وزیر امور خارجه قزاقستان:

ناآرامی‌ها در قزاقستان یک حمله تروریستی ترکیبی است

وزیر امور خارجه قزاقستان گفت ما با یک حمله تروریستی ترکیبی با مشارکت نیرو‌های داخلی و خارجی و با هدف بی‌ثباتی و کودتا در کشور مواجه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - ارلان کارین، ناآرامی‌ها در قزاقستان را یک حمله تروریستی ترکیبی خواند که با مشارکت نیرو‌های داخلی و خارجی با هدف سرنگونی دولت انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: « ما با یک حمله تروریستی ترکیبی با هدف بی‌ثباتی و کودتا در کشور مواجه هستیم. مشخص است که نیروهای داخلی و خارجی قصد توطئه دارند چرا که شرکت کنندگان در حملات تروریستی  هم شهروندان قزاق بودند و هم شهروندان خارجی. ما شاهد حملات اطلاعاتی نیز بودیم.»

کمیته امنیت ملی این کشور در بیانیه ای از بازداشت دو گروه افراطی در آلماتی که اعضای آن در شورش‌های دسته جمعی شرکت داشتند و وزارت کشور قزاقستان از بازداشت ۷ هزار و ۹۳۹ نفر در ارتباط با ناآرامی‌های این کشور خبر دادند.

کارین می‌گوید: «توصیف رویداد‌های قزاقستان به عنوان تلاشی برای انجام یک انقلاب رنگی یا مخملی صحیح نیست، زیرا چنین سناریو‌هایی در قزاقستان با توجه به شرایط خاص در این کشور بی‌اثر خواهد بود. کشور ما مقاومت کرده و اقدامات قاطع رئیس جمهور از جمله تصمیم او برای دعوت از نیرو‌های حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی توطئه بی‌ثباتی در کشور را خنثی کرد.»

وال استریت ژورنال امروز از آمادگی روسیه برای اعزام نظامیان جدید به قزاقستان خبر داد. مسکو روز گذشته هم تعدادی از نظامیان خود را با هماهنگی با دولت قزاقستان به برخی شهر‌های بزرگ این کشور از جمله آلماتی فرستاد تا در برگرداندن نظم و آرامش به این کشور به نیرو‌های داخلی کمک کنند.

از یکشنبه هفته پیش ناآرامی‌هایی در قزاقستان شروع شده که بعد از مدت کمی به درگیری خشونت آمیز کشیده شد. با اینکه ابتدا مردم این کشور به افزایش نرخ گاز معترض بودند، اما با بازگشت نرخ‌ها به قیمت قبلی و استعفای دولت این کشور اوضاع آرام نشد.

سلطان جمال الدینوف، معاون وزیر دفاع قزاقستان با تروریست خواندن گروه‌های معترض، تاکید کرد که تا نابودی کامل همه گروه‌های تروریستی، به مبارزه ادامه خواهند داد.

پاتریک آرمسترانگ، دیپلمات سابق کانادایی با بررسی ابعاد این آشوب اعلام کرد که نشانه‌هایی مانند گروه‌های مسلح، یک رئیس خارج نشین، فعالیت سازمان‌های غیردولتی غربی و حرکت‌های ژئوپلیتیک همگی موید یک انقلاب رنگی به سبک غرب در این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار