هندوستان از ایران خواسته است مشخصات تولید و صادرکنندگان کیوی را در اختیار داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-  رحمان زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: مقامات کشور هندوستان از سازمان حفظ نباتات درخواست کرده است اسامی و مشخصات کیوی کاران کشور، شرکت های تولید و صادر کننده کیوی و سورتینگ داران ایرانی را در اختیار آنها قرار بدهند تا احتمالا صادرات این محصول از ایران به هندوستان دوباره از سر گرفته شود

۲۱ آذر  امسال بود که خبر برگشت یک یا دو محموله کیوی ایرانی از هندوستان رسانه‌ای و اعلام شد وجود ذرات سفید روی این کیوی‌ها، دلیل برگشت خوردن محموله‌های کیوی است.

سازمان حفظ نباتات کشور همان روز اعلام کرد وجود ذرات سفید روی پوست کیوی به دلیل آفت سپردار سفید توت است و در محصولات دیگر مانند گردو، هلو، شلیل هم وجود دارد و وجود این آفت می‌تواند یکی از دلایل استفاده نکردن از سموم در نولید این محصول باشد.

مسئولان ایرانی همان زمان از هندی‌ها خواسته بودند با حضور در کشورمان از باغ‌های کیوی بازدید کنند تا در جریان سلامت کامل میوه‌ها قرار بگیرند اما متأسفانه این کشور جوابی به این دعوت نداده است.

روند صادرات کیوی به کشور‌های اروپایی، آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس با وجود مشکلی که هندوستان ایجاد کرده بود همچنان ادامه داشت و به گفته مقامات گمرک ۷۸ هزار تن کیوی در هشت ماهه نخست سال از ایران صادر شد که فقط ۲۴ هزار تن آن روانه هندوستان شده  در حالیکه میزان صادرات کیوی ایران به هندوستان در مدت مشابه پارسال۱۴ هزار تن بوده است.

به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران ۵۵۰ کامیون و تریلر کیوی تاکنون از مازندران به خارج از کشور صادر شده است که هیچکدام از محموله‌ها برگشت نخورده اما با کارشناسان و کلینیک‌های گیاه پزشکی هماهنگی شده است تا دقت لازم را در کنترل کیفی میوه داشته باشند.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.