تلسکوپ فضایی جیمز وب اکنون به طور کامل در فضا مستقر شده و به سمت مقصد نهایی که برایش در نظر گرفته شده در حرکت است و ماموریت های دیگری نیز دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - کار برای تلسکوپ فضایی جیمز وب تازه شروع شده است. روز شنبه، هشتم ژانویه رصدخانه جدید ناسا و بزرگترین تلسکوپ فضایی که تا به حال ساخته شده، آخرین بخش آینه اصلی خودش را با موفقیت باز کرد تا آنچه که ناسا به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مراحل استقرار این تلسکوپ در فضا نامیده، رقم بخورد.

به گزارش اسپیس؛ تیم مأموریت جیمز وب اکنون توجه خود را معطوف هدایت تلسکوپ به مقصد نهایی خود کرده، در حالی که بخش‌های کلیدی این تلسکوپ را برای انجام کار‌های نجومی فعال نگه می‌دارد.

انتظار می‌رود جیمز وب تا ۲۳ ژانویه به محل ورودی خودش برسد و برای آخرین بار موتور‌های خود را برای رسیدن به مدار مورد نظر روشن کند. جیمز وب در نقطه لانگراژ ۲ و در فاصله ۱.۵ کیلومتری از سیاره زمین و در مدار خورشید قرار خواهد گرفت. اگر این تلسکوپ به نقطه پیش بینی شده برسد؛ به دلیل اینکه تقریبا با خورشید، زمین و ماه هم تراز است؛ می‌تواند از حداقل سوخت برای ماندن در این نقطه استفاده کند.

اما این فقط همین یک مانور در فضا نیست که تیم‌های کنترل باید اجرا کنند. جیمز وب هنوز عملیات‌های راه اندازی پیچیده زیادی در پیش دارد و ناسا به طور ویژه به تراز کردن آینه و آماده سازی ابزار‌های این تلسکوپ به عنوان نقطه عطف کلیدی دیگری در چند هفته آینده اشاره کرده است.

تیم ماموریت جیمز وب

نقطه L۲ مکانی ایده آل برای جیمز وب

جان دورنینگ، معاون مدیر پروژه جیمز وب در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا، شنبه به خبرنگاران گفت: "در حالی که جیمز وب برای روشن کردن موتور آماده می‌شود، اعضای تیم ماموریت، ۱۵ روز آینده را صرف تراز کردن ۱۸ بخش مجزای آینه اصلی می‌کنند تا به صورت یکپارچه عمل کند. "

دورنینگ افزود: "همچنین باید بگویم که جیمز وب در یک هفته آینده شروع به روشن کردن تجهیزات خودش خواهد کرد؛ و پس از اینکه وارد نقطه L۲ شدیم، وقتی تجهیزات به اندازه کافی سرد شدند، مهندسان شروع به روشن کردن همه تجهیزات تلسکوپ خواهند کرد. "

نقطه L۲ یک مکان ایده آل برای جیمز وب برای انجام کار‌ها است. به لطف فاصله زیاد از خورشید و یک محافظ خورشیدی، جیمز وب در تاریکی مورد نیازش برای دریافت امواج مادون قرمز فعالیت خواهد کرد. طول موج‌های فروسرخ به تلسکوپ این امکان را می‌دهد تا از میان غبار به اجرام مانند سیاره‌های فراخورشیدی جوان یا فضای داخلی کهکشان‌های دوردست نگاه کند. جیمز وب به ابزار علمی مجهز است که مشاهدات در طول موج‌های مرئی، مادون قرمز نزدیک و مادون قرمز میانی (۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرومتر) را امکان پذیر می‌کند.

جیمز وب در فضا

پیکربندی آینه ها در حال انجام است

۱۸ بخش از آینه‌های اصلی جیمز وب اکنون باز شده اند و در حالت پیکربندی قرار دارند و برای تنظیم شدن آن‌ها لازم است یک فعالیت چند مرحله‌ای انجام شود. استقرار آینه از امروز آغاز خواهد شد. در این فرآیند هر بخش از آینه اصلی و آینده دوم تلسکوپ توسط شش محرک، حرکت داده می‌شوند. بین ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد تا همه بخش‌های آینه تقریباً نیم اینچ به جلو بروند و این کار آن‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توان تراز نوری دقیق را انجام داد.

هم ترازی اولیه حدود سه ماه طول می‌کشد و پس از آن تلسکوپ، آماده دریافت نور خواهد بود. این زمانی است که تلسکوپ اولین تصویر آزمایشی خود را به عنوان بخشی از فرآیند هم ترازی ثبت می‌کند. ناسا هشدار داد که این تصاویر اولیه به احتمال زیاد تار خواهند بود، زیرا تلسکوپ هنوز به طور کامل تراز نشده است. برای تصحیح پیکربندی، تصویربرداری و آزمایشات بیشتری لازم است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ممکن است تصاویر ارسالی جیمز وب تار باشند

مهندسان پس از ارسال تصاویر تشخیص می‌دهند هر بخش چقدر باید جابه‌جا شود که این فرآیند Wavefront نام دارد. در طول انجام این فرآیند، مهندسان تلسکوپ را به سمت ستاره‌ای درخشان گرفته و ۱۸ تصویر ثبت می‌کنند که هر تصویر از یکی از ۱۸ بخش آینه اصلی است. تراز کردن آینه ۴۰ روز پس از پرتاب انجام می‌شود و تکمیلش تا چند ماه به طول می‌انجامد.

کمی حساسیت تاریخی در مورد تصاویر تار از تلسکوپ‌های فضایی وجود دارد. تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۰ با نوعی نزدیک بینی که دلیل آن نقص مهندسی بود، به فضا پرتاب شد و این نقص اصلاح شد. هابل در مدار پایین زمین کار می‌کرد و فضانوردان امکان تعمیر آن را در فضا داشتند. اما این کار برای جیمز وب امکان پذیر نیست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۳:۲۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
با یکی از دوستانم که در دوران کودکی برای چند ثانیه کوتاه موجودات فرازمینی رو دیده بود صحبت می کردم ، خیلی دوست داشت اولین تصاویر از وجود حیات فرازمینی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ارسال بشه تا به گفته خودش دیگه به خاطر تعریف کردن این ماجرا مسخرش نکنن
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی
۱۰:۳۱ ۲۸ دی ۱۴۰۰
بسیار عالی .آرزوی موفقیت می کنم برای تیم اجرای جیمز وب .پیشرفت علم مایه مباهات است .برای هر کشوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
واقعا بینظیره واقعا یک تلسکوپ غول خدا کنه همه چیزهاش درست کار بکنه تا ما از این جهان بزرگمون بیشتر بدونیم
Turkey
فضایی
۱۹:۰۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
دیدن سیارات داری حیات البته اگه وجود داشته باشه
بی نظریه
امید وارم که درست کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
من خیلی دوست دارم که بدونم تو این جهان بهشت و جهنمی هست یا نه یا کی داره مدیریت میکنه این جهان هستی رو شاید جیمز وب بتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
کنترل فضا !کسی چه میدونه این تلسکوپ چه نقشه های شومی برای رقبای آمریکا در زمین داره !
کارش فقط رصد کهکشان‌های دور دست نیست

از الان دارن بحث برخورد شهاب سنگ ها رو با زمین مطرح می‌کنند!
یو هو یه روز دیدی انبوهی از شهاب سنگ های بزرگ با چین برخورد کرد!حالا بیا ثابت کن کار کی بوده!

البته اگر آمریکا سعی کنه میتونه بشریت را از مادی گرایی نجات بده ولی فعلا نمیکنه
علم و تکنولوژی آمریکا فعلا برای منافع سرمایه داران است
خدا کنه استراتژی و جهان‌بینی شون عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
متنفرم از بدبینی این ایرانیان ....بابا چقدر شما منفی باف وفیلم سازین آخه...این همه دانشمند سالیان سال زحمت کشیدن وشما با این اراجیف میخوایین چی بگین آخه....یه خورده عمیق فکرکنیدخواهشا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
گام بعدی جیمز تحویل یک مشت دروغ مثل چندین دهه ی گذشته و حتما تصاویر ارسالی جیمز وب تار است چون مثل سفر به ماه دروغ است
Iran (Islamic Republic of)
حسین کامرانی
۱۹:۰۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰
زنده باد علم .. تا کور بشه چشم حسودهایی مثل تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
خواهشا نظرنده شما....برو تو عالم بدبینیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
همینطور دنبال زندگی در کرات دیگر
Germany
ناشناس
۰۲:۵۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
در مجموع ۱۴۴ فعالیت برای بازگشایی و استقرار کامل جمیز وب طراحی شده بود که این ۱۴۴ فعالیت با موفقیت به طور کامل انجام و در فضا مستقر شد و در حال حرکت به سمت اهداف برنامه ریزی شده است ، و در این ۱۴۴ فعالیت یک بار هم سوال نکرد با پای چپ وارد شود یا با پای راست ... موفق باشید !
Iran (Islamic Republic of)
علی رضایی
۰۸:۲۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰
چه ربطی داره؟ مشکل دین داری دنبال بهانه های واهی هستی.
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۱۱:۰۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
اقا یه لطفی کن دیگه نظر نده خداوکیلی ، خیلی سطح فکرت پایینه جناپ
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۳:۴۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
باپای راست وچپ برای تقرب جویان خالق هستی گفتندنه اشیاءوفرزندان نامشروع.میلیون هاسال قبل سفینه های غول پیکرجهان رادرمی نوردیدن حالاهم هستندامریکای اوباش هنوزنیامده داره افول میکندقرآن هم می فرمایدتمدن های سابق ازبشرفعلی قویتروپیشرفته تربودن .شمابه عالم ماده جهت کشفش خوشیددرحالی که عالم ماءوراشگفت انگیزترازعالم ماده است گرچه خدادرعالم ماده هم نمونه ای برای قدرتش خلق کرده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۰۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
دقیقا بهتره به جای یه مشت خرافات بریم و یکم در مورد علم تحقیق کنیم که هرچیزی که تو زمان حال داریم به خاطر پیشرفت علم اتفاق افتاده حتی همین کامنت گذاشتن ما
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۱ دی ۱۴۰۰
باید مأموریت اصلی اش روشن کردن تکلیف این ماده تاریک باشه دومیشم سیاه چاله ها و آخر سرم قضیه امواج جاذبه رو روشن کنه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۹:۵۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
واقعا جیمز وب یک تلسکوپ غولی برای خودش این همه دانشمند و این همه کشور که سرمایشون گذاشتن رو جیمز وب ده میلیارد دلار یادتون باشه ما تو عصر علم تکنولوژی هستیم من منتظرم که جیمز وب چه سیاراتی رو کشف میکنه و ماده تاریک و انرژی تاریک که خدا کنه جیمز وب بتونه اینارو ببینه و ببینه که از چی تشکیل شدن و این جهان واقعا چند میلیاد سال نوری وسعت داره
آخرین اخبار