در روز‌های گذشته چند تصادف زنجیره‌ای مرگبار در جاده‌های کشور اتفاق افتاده است، به این بهانه به معرفی چند جاده پرخطر در کشور پرداخته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان -  داستان تصادف‌های وحشتناکی که حتی به اعلام عزای عمومی منجر می‌شود انگار پایان ندارد و هر از گاهی شاهد تصادف‌های خونینی در جاده‌های کشور هستیم که باعث داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. متاسفانه از اول دی تا کنون چند تصادف زنجیره‌ای خونین در جاده‌های کشور داشته ایم که حتی به اعلام عزای عمومی در خوزستان منجر شده است. اوایل دی ماه بود که تصادف پنج دستگاه خودرو در جاده قدیم اهواز به آبادان، ۱۰کشته به جا گذاشت.

در صبح روز بیستم دی ماه هم ۵۹ خودرو در محور بهبهان رامهرمز چنان به هم کوبیدند که در آخرین آمار پنج کشته و ۴۱ مصدوم به جا مانده است. به گفته مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز در روز‌های ۱۸ و ۱۹ دی هم ۲ تصادف زنجیره‌ای دیگر به دلیل غلظت بالای مه صبحگاهی در محور آبادان و اهواز به رامهرمز اتفاق افتاده بود که در محور آبادان ۷ خودرو و دیگری ۲۸ خودرو با هم برخورد کردند. ۲۱ دی ماه هم براثر تصادف بین یک دستگاه سواری پیکان با دو دستگاه کامیون و تریلر در محور فیروز آباد به الشتر ۴ نفر جان باختند و یک نفر هم مجروح شد. در این گزارش سعی کرده ایم در کنار بررسی آمار مرگ و میر‌های جاده‌ای به جاده‌هایی اشاره کنیم که در چند سال اخیر به دلیل تصادف‌های خونینی که در آن‌ها رخ داده به جاده مرگ مشهور شده اند.


بیشتربخوانید


آمار مرگ و میر‌های جاده‌ای

جاده‌های ایران در ردیف مرگبارترین جاده‌های جهان قرار دارد. بررسی برخی داده‌های آماری نشان می‌دهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته و در قیاس با امن‌ترین کشور‌های جهان از نظر میزان حوادث جاده‌ای، گاه سالانه تا ۱۰ برابر موارد مرگ و میر بیشتری در این زمینه به ثبت می‌رساند. آمار‌های سال ۱۴۰۰ هنوز منتشر نشده، اما در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۳۹۶ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. استان‌های فارس، تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین سهم را در کشته‌های تصادفات در سال ۱۳۹۹ داشته‌اند.

جاده‌های مرگبار
بانگاهی به جدول فوت ناشی از تصادف در پزشکی قانونی می‌بینیم که فارس با ۱۲۴۱ فوتی در صدر استان‌های حادثه خیز رانندگی قرار دارد. بعد از فارس تهران با ۱۲۱۰ فوتی، سیستان و بلوچستان با ۱۰۰۵ فوتی، اصفهان با ۹۹۱ فوتی، کرمان با ۹۸۴ فوتی، خراسان رضوی با ۹۳۱ فوتی و خوزستان با ۸۶۳ فوتی قرار دارند. با این حال در کشور جاده‌هایی وجود دارند که آمار تصادفات و مرگ و میر در آن‌ها به قدری بالاست که به جاده‌های مرگ معروف شده اند. در ادامه به معرفی تعدادی از این جاده‌ها پرداخته ایم.

۱- جاده وهن آباد
وهن آباد منطقه‌ای نزدیک به رباط کریم تهران است. یکی از مسیر‌های پرتردد این ناحیه آن گذرگاهی ا‌ست که به شهر قم می‌رسد و متاسفانه از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشورمان محسوب می‌شود و هر سال چندین تصادف منجر به فوت در این جاده اتفاق می‌افتد. نور نامناسب و نبود دید کافی رانندگان از دلایلی است که درباره حادثه خیز بودن این جاده ذکر شده است.

جاده‌هایی که بوی مرگ می‌ دهند! + تصاویر

۲- محور بندرعباس به لار
این مسیر ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و جالب است بدانید که هیچ گونه آبادی، پمپ بنزین، استراحتگاه یا تعمیرگاهی در نزدیکی آن به چشم نمی‌خورد. بعضی از قسمت‌های این محور از وضعیت بدی برخوردار است و حتی خط‌کشی و علایم راهنمایی نیز ندارد؛ همین عوامل باعث شده تا محور بندرعباس به سمت لار یکی از مرگبارترین محور‌های کشور برای رانندگی در شب باشد.

۳- جاده شهر بجنورد
در شهر بجنورد جاده‌ای به نام گلستان وجود دارد که بسیار خطرناک و مرگبار است. بومیان مناطق اطراف بیان کرده‌اند که هر هفته حوادثی مرگبار در این جاده رخ می‌دهد و دیدن خودرو‌های واژگون و آسیب دیده در این محور برای آن‌ها امری عادی است. نبود روشنایی کافی و ساخت نادرست و اشکالات مهندسی موجود در این محور از مهم‌ترین دلایل مرگبار بودن این مسیر است.

جاده‌هایی که بوی مرگ می‌ دهند! + تصاویر

۴- جاده کیاسر
کیاسر محوری است که ساری را به سمنان متصل می‌کند. شاید در نگاه اول تصور کنید که این جاده خطرناک نیست، اما جالب است بدانید که بزرگ‌ترین معضل این مسیر بارش برف است. هر سال بارش برف در کیاسر، حادثه آفرین است و خساراتی جبران ناپذیر به بار می‌آورد. در جست و جو‌هایی که داشتیم هر سال هنگام بارندگی تصادف‌های وحشتناکی در آن رخ داده است. گفته می‌شود این جاده بیشترین عارضه نخاعی در تصادفات را داشته است.

جاده‌هایی که بوی مرگ می‌ دهند! + تصاویر

۵- جاده تهران به مشهد
مسیر تهران-سمنان- مشهد نیز یکی دیگر از محور‌های حادثه‌ساز کشور است. طول این مسیر ۹۰۰ کیلومتر است که به دلیل تردد زیاد خودرو‌ها و یکنواخت بودن جاده حادثه‌ساز می‌شود. در حقیقت علت اصلی قرار گرفتن این محور در فهرست جاده‌های خطرناک کشور به دلیل خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان از یکنواخت شدن و طولانی بودن محور تهران، سمنان، مشهد است. متاسفانه تا به امروز حوادث زیادی در این جاده رخ داده و جان افراد بسیاری را گرفته است.

جاده‌هایی که بوی مرگ می‌ دهند! + تصاویر

۶- جاده‌های خوزستان
جاده‌های استان خوزستان، از جمله دلهره آورترین جاده‌های موجود در کشور هستند. جاده‌هایی که تاکنون نتوانسته اند ساعتی خالی از خون را تجربه کنند. جاده‌هایی مملو از ماشین‌های سنگین و سبک که در بیشتر مواقع با حادثه‌های مرگبار در آن‌ها رو به رو می‌شوید. جاده‌هایی که روزانه میلیارد‌ها میلیارد جا به جایی ارزی در مسیر‌های بین استانی آن دارد صورت می‌گیرد، ولی همزمان جان هموطنان مان را هم می‌گیرد. به گزارش ایرنا از ابتدای سال تا کنون ۵۱۰ نفر در تصادفات جاده‌ای این استان جان خود را از دست داده اند.

جاده‌هایی که بوی مرگ می‌ دهند! + تصاویر

آن چه باید اتفاق بیفتد
به‌طورکلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است و هر کدام نقشی در میزان تصادف و شدت آن دارد. همچنین مطالعات انجام شده در کشورمان نشان می‌دهد عوامل عمده تصادف، بی توجهی به جلو، رعایت نکردن حق تقدم، رعایت نکردن فاصله طولی، سبقت و سرعت غیرمجاز است که دو مورد آخر بیشترین سهم را در تصادفات منجر به فوت داشته است، اما از استاندارد نبودن جاده‌ها و نا ایمن بودن خودرو‌ها هم نباید غافل شد. روز گذشته رئیس پلیس راهور اعلام کرد که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان هیچ کدام از ایربگ‌های خودرو‌ها باز نشده بود!»

چه باید کرد؟
از آن جایی که حوادث رانندگی و جاده‌ای و تلفات ناشی از آن هزینه‌های مادی و معنوی زیادی بر جامعه تحمیل و بخش‌های گوناگون و دستگاه‌های مختلف قوای مجریه، قضاییه و مقننه کشور را درگیر می‌کند باید فکر بنیادی برای آن کرد. قطعا استاندارد سازی جاده‌ها می‌تواند نقشی در کاهش تلفات داشته باشد. از سوی دیگر باید خودروساز‌های داخلی را ملزم به بالا بردن ایمنی خودرو‌ها کرد، چون هم اکنون به دلیل انحصاری بودن آن‌ها نشانی از بهبود کیفیت دیده نمی‌شود. البته از آن جا که هیچ کاری بدون مشارکت جدی آحاد جامعه به موفقیت کامل نمی‌رسد، لازم است علاوه بر ایمن سازی راه‌ها و جاده‌ها و بهبود کیفیت فنی خودروها، آموزش عمومی، فرهنگ سازی و بالا بردن سطح مهارت و سپس اعمال قانون درباره متخلفان بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد تا سبب کاهش محسوس حوادث شود. در حقیقت بیشترین لطمه و آسیب در تصادفات جاده‌ای به خانواده‌های دغدار وارد می‌شود و باید از مسئولان خواست برای کاهش تصادفات جاده‌ای تلاش و تمهیدات بیشتری داشته باشند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
برخی مسعولین بی کفایت که به فکر خرابیه جادها نیست که درست کنن همین خرابیها باعث تصادف میشه باید بهفکر جاده بود که ماشین سنگین توجادهای که سواری میرونه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۵ دی ۱۴۰۰
مراغه هشترود
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۱۳:۴۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
و سایر جاده ها......
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۲:۴۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
پول میخواد تا خرجش کنند
-
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
جاده همدان غارعلصدر هم خطرناک ، متاسفانه مسئولین بی خیالا"و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده هشترود به مراغه از قلم افتاده که هرروز تصادف داره و هر هفته حداقل دو سه تا فوتی صدرصدی . کسی هم نیست به داد مردم بیچاره برسه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده های کاشمر هم تلفات زیاد میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده بندرعباس داراب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
خطرناکتر از جاده، عاملیه که باعث سکته قلبی راننده ها پشت فرمون میشن! به نظرتون چه چیزی باعث افزایش چشمگیر سکته قلبی شده؟! کاش عاملش واکسن باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
متأسفانه متأسفانه، مردم عزیز گمان می کنند عامل اصلی فجایع جاده ای طراحی جاده ها و نقاط حادثه خیز است، هرچند منکر آن نمی توان بود اما تا زمانیکه آحاد مردم خود را ملزم به رعایت قوانین نکنند، این مسئله حل نخواهد شد. قطعا امکان اینکه تمام جاده ها را دوبانده کنیم نه عقلی است و نه عملی.
از آنجا که تجربه نشون داده، بعضی ها با تخلفات رانندگی به ویژه در اثر عجله در جاده های کشور، فاجعه به بار می آورند، معقول ترین امر، افزایش شدید جریمه های رانندگی جهت افزایش ایمنی جاده ها می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
از جاده های استان مرکزی هم چیزی نگفتید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
خطرناک ترین جاده.ایذه به دهدز درخوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده سمیرم _یاسوج معروف به جاده مرگ هستش که متاسفانه روزانه چندین تصادف مرگ بار داره بخاطر پیچ های زیاد و تونل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
پس جاده نهاوند نگفتی ماهم انسانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده ارومیه به منطقه مرگور در آذربایجان غربی نسبت به جمعیت یکی از خطرناک ترین جاده در ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده ارومیه به منطقه مرگور در آذربایجان غربی نسبت به جمعیت یکی از خطرناک ترین جاده در ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
بیاین گلستان جاده بندر ترکمن به آق قلا به فاصله ده کیلومتر جاده شانه نداره و حدود یک متر شانه را کندن الان ۲۰ ساله میخان بسازنش هنوزم میخان بسازنش اراده مسولان قویه ولی یه صدساله وقت میخان ارادشونو به عمل تبدیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده های کاشمر رو نگفتین
جاده شادمهر به کاشمر و جاده سبزوار به کاشمر جاده دوطرفه باریک شامل سواری، تریلی و اتوبوس قتلگاه است
از دهه هفتاد نمایندگان دارن قول میدن این جاده ها را درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده یک طرف موضوع رانندگی وحشی گونه بعضی ها طرف دیگر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سالهاست مرگ میر جاده ای در ایران بالاست کسی اهمیت نمی دهد در حالیکه اکثرا افراد جوان عیالوار فوت می کنند تبعات و مصایب زیاد ایجاد می کند انگار برای کسی مهم نیست در حالیکه فوتی های کرونا کمتر و اکثرا افراد سن بالا هستند رسانه ای می کنند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
نقش خودرودر تصادفات وآسیب های ناشی از تصادفات بالاست این همه تصادف را نمی توان به عامل انسانی ربط داد خودروهای ایرانی هیچ استاندارد ی ندارند وگرنه نیاز به انحصار نبود وتوان رقابت داشتندکیفیت خودرو درچندسال اخیربا وجود افزایش گزاف قیمت ها کاهش بسیارزیادی پیدا کرده آیا زمان برخوردبا خودروسازها فرا نرسیده؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
مه = مرگ
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
جاده بوی مرگ ندارد!
این رانندگانی هستند که رعایت قوانین را رعابت نمیکنند و بوی مرگ تولید میکنند.
آهسته برانید که اندر پس دیوار
هستند کسانی که بگویند مرو تند!.
در جاده اتوبان اتومبیل هایی مشاهده میشود که برای صرفه جویی در وقت (برای نرفتن بدور برگردان ) در جاده چهار بانده در جهت مخالف رانندگی میکنند و بروی خود نمیاورند.
حالا هی بریم بگیم و اااا ی ی ی که سوییس و فلان کشور چه خوبه!
اصلاح خود بهتر است .
ذباله هم لطفا توی جاده نریزیم برای ما مردم بهتر است.
کنار جاده برای خرید بادمجان وسط جاده نگه نداریم.
پیک نیک هم در جای مخصوص خود نه هرجایی که عشقمان کشید.
خدا همه مصدومان رانندگی بد را شفا دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
از جاده هشترود به مراغه نگفتین هرروز چند تا تصادف منجر به مرگ اتفاق می افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
از جاده هشترود به مراغه نگفتین هرروز چند تا تصادف منجر به مرگ اتفاق می افته
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۱۳:۴۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
عموجون خودت گفتی!
دقت کن! اولین پیام....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
از جاده هشترود به مراغه نگفتین هرروز چند تا تصادف منجر به مرگ اتفاق می افته