شهرستان مرند دارای ۴۲۰ هزار راس گوسفند و بز است

معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از وجود ۹۰ هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات این شهرستان خبرداد و گفت: شهرستان مرند دارای ۴۲۰ هزار راس گوسفند و بز است که بیش از۲۰۰هزار راس آن در بخش یامچی پرورش داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -  علی صیادی معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه نژاد ماکویی در حال حاضر در منطقه یکانات و در روستا‌های امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می‌شود گفت: میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آن‌ها در این نژاد مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن چهار تا پنج سال، تا ۱۲۰ کیلوگرم و وزن لاشه آن‌ها به ۶۵ کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفاً جهت پروار بندی پرورش می‌یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان به ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم می‌رسد.

منطقه یکانات بخش یامچی شهرستان ویژه مرند، زیستگاه اصلی گوسفند نژاد ماکویی در استان آذربایجان شرقی است.

گوسفند نژاد ماکویی به جهت بهره وری بالای تولید گوشت و تولید شیر و با دارا بودن پشم سفید مرغوب با تار‌های بلند جزء بهترین نژاد‌های گوشتی و پشمی ایران محسوب می‌شود.

ه منطقه یکانات به جهت مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب و نزدیکی به شهرستان ماکو از توابع استان آذربایجان غربی برای پرورش گوسفند نژاد ماکویی مستعد است.

نژاد ماکویی از جمله نژاد‌های پشمی و گوشتی ایران است که پشم آن‌ها با ظرافت خاصی با تار‌های بلند و بدنشان کاملا سفید بوده و جهت رنگرزی و بافت فرش‌های ایرانی بهترین نقش را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.