سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از جمع آوری ۱۳۲۴ لاشه پرنده در تالاب میقان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک - سیدمهدی مصطفوی گفت: جمع آوری و دفن اصولی لاشه پرندگان در تالاب میقان اراک در حال انجام است و فعالیت‌ها در این زمینه به شرح زیر تشریح می شود:

پایش مستمر تالاب میقان در حال انجام است و تاکنون ۱۳۲۴ لاشه توسط یگان حفاظت محیط زیست جمع آوری و دفن اصولی لاشه‌ها به همراه آهک پاشی بصورت روزانه انجام شده است.

تیم‌های پایش محیط زیست به صورت مستمر تمام منابع آبی و سایر مناطق تحت مدیریت استان را در خصوص این بیماری رصد می‌کنند و تاکنون به جز منطقه تالاب میقان، موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

در تالاب میقان اراک ۲۰۶ گونه پرنده (آبزی و کنار آبزی) زیست می‌کنند که بیشترین تلفات مربوط به غاز‌های خاکستری است و چندین گونه اردک، مرغابی، تنجه، خوتکا و... هم در میان پرندگان تلف شده مشاهده می شوند.

با توجه به وسعت ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان و شرایط سخت محیطی و کمبود امکانات، جهت پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفلوانزا و جمع آوری لاشه‌ها چند کیلومتر باید داخل آب و لجن زار تردد کرد و امکان استفاده از قایق نیست.

با توجه به پایین بودن سطح آب و لجن زار شدن حاشیه تالاب کار برای جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر دشوار شده است که به همین منظور از چند روز گذشته با استفاده از دستگاه تراکسور اقدام به پایش و جمع آوری لاشه‌ها شده است.

کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب با مشارکت و هماهنگی دستگاه‌های متولی در حال انجام و تردد به محوطه تالاب میقان اراک با بروز این بیماری ممنوع شده است.

سیدمهدی مصطفوی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان به آن‌ها دست نزنند و مراتب را برای پیگیری لازم به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.