ذخیره ۲ میلیون متر مکعب آب در سد و مخازن تغذیه مصنوعی باشت

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: ۲ میلیون مترمکعب آب در سازه های تغذیه مصنوعی این شهرستان با بارندگی های اخیر ذخیره شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - سید حمید حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: این میزان آب در سازه های تغذیه مصنوعی آبدهگاه، سد تنگ تیز، چاه تلخ، آشیری و ده بزرگ و پشت کوه باشت ذخیره شد.

او گفت: از این میزان آب ذخیره شده یک میلیون متر مکعب در طرح تغذیه مصنوعی آبدهگاه، ۲۰۰ هزار متر مکعب در چاه تلخ، ۲۵۰ هزار متر مکعب در پشت کوه باشت، ۱۵۰ هزار متر مکعب در آشیری ده بزرگ و ۴۰۰ هزار متر مکعب در سازه تغذیه مصنوعی تنگ تیز باشت ذخیره شد.

حسینی گفت: طرح تغذیه مصنوعی آبدهگاه از ۱۷ حوضچه تغذیه مصنوعی در منطقه آبدهگاه باشت ساخته شده که بر اثر بارندگی های ۲ روز گذشته این حوضچه ها پر شده است.

او گفت: طرح تغذیه مصنوعی آبدهگاه با ظرفیت یک میلیون متر مکعب آب از سازه های مهم آبخیزداری در باشت است.

حسینی با اشاره به اینکه  ظرفیت سد تنگ تیز باشت  هم اکنون پر شده است، گفت: این سد ۶۰۰ هزار متر مکعب آب ظرفیت دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید ۱۵ متر و طول سرریز ۴۰ متری با دبی دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است.

او هدف از ساخت این سد از سوی منابع طبیعی و آبخیز داری را تقویت آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک اعلام کرد و گفت: وجود این مخزن آبی در آب و هوای منطقه نیز تأثیر مطلوبی دارد.

حسینی گفت: ذخیره آب در سازه های آبخیز داری برای غنی شدن سفره های زیر زمینی، مراتع و تامین آب کشاورزی مردم منطقه مفید است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: تقویت سفره های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و کاهش  خسارت های سیلاب از مزایای احداث طرح های آبخیزداری است.

حسینی از ساکنان حاشیه سد و مردم این شهرستان خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد تنگ تیز خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

او گفت: بارش‌های شدید در شهرستان باشت و منطقه بالادست سد تنگ تیز سبب افزایش و بالا آمدن آب اطراف این سد و نیز افزایش آب پشت سد شده است.

حسینی گفت: این سد می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است.

او گفت: ۱۵هزارو ۴۰۰ متر مکعب طرح آبخیزداری در مناطق مختلف این شهرستان تاکنون اجرا شده است.

میزان میانگین بارندگی بلند مدت ۲۵ ساله در باشت  ۶۳۴میلیمتر است.

شهرستان۲۲هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.