ماهواره TESS ناسا یک سیاره فراخورشیدی با دمای سرد را رصد کرد و پیش بینی می‌ شود که در ماه فوریه نیز دیده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - گروهی از ستاره شناسان و دانشمندان، سیاره‌ای پنهان به اندازه مشتری را در منظومه شمسی دوردست کشف کرده اند و به دنبال فرصتی برای دیدن دوباره آن هستند.

به گزارش اسپیس، این سیاره که TOI-۲۱۸۰ b نامگذاری شده، نسبتاً به زمین نزدیک است و تنها ۳۷۹ سال نوری از آن فاصله دارد؛ اما چیزی که این کیهان را در میان نمونه سیارات فراخورشیدی غول پیکر شناخته شده خاص می‌کند، این است که ۲۶۱ روز طول می‌کشد تا به دور ستاره میزبان خود بچرخد.

تیم کاشف این سیاره، از داده‌هایی که ماهواره سیارات فراخورشیدی «تس» جمع آوری کرده بود، استفاده کردند. TESS، سیارات فراخورشیدی را با یافتن شیب‌های بسیار کوچک و تکرارپذیر در روشنایی ستاره که ناشی از مسدود کردن مقدار کمی از نور آن حین عبور از بین فضاپیما و ستاره ها است، شناسایی می‌کند. همچنین در حالی که دوره مداری TOI-۲۱۸۰ b کاملاً تأیید نشده، دانشمندان پیش بینی می‌کنند که ماهواره تس دوباره در ماه فوریه این سیاره را ببیند.

برداشت هنرمند یک از سیاره فراخورشیدی TOI-2180 b

جزئیاتی درباره سیاره فراخورشیدی TOI-۲۱۸۰ b

سیاره فراخورشیدی TOI-۲۱۸۰ b تقریباً سه برابر بزرگتر از مشتری است و براساس گزارشی که توسط دانشگاه نیومکزیکو منتشر شد، حاوی تقریباً ۱۰۵ جرم از عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم است. این تفاوت چگالی می‌تواند نشان دهد که سیاره TOI-۲۱۸۰ b متفاوت تر از مشتری شکل گرفته است.

یکی از موارد عجیب دیگر، دمای سیاره است که به طور متوسط ۱۷۰ درجه فارنهایت (۷۷ درجه سانتیگراد) تخمین زده می‌شود. در حالی که TOI-۲۱۸۰ b گرم تر از مشتری و زحل است، اما در مقایسه با بسیاری از سیارات فراخورشیدی عظیم دیگر کاملاً سرد به نظر می رسد. به گفته محققان، این تفاوت دما هنوز درک نشده، اما می‌توان با مشاهدات سایر رصدخانه‌ها مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که به تازگی به فضا پرتاب شده، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. پل دالبا، نویسنده ارشد این مطالعه نه تنها به دلیل منحصربه‌فرد بودن آن، بلکه به دلیل دمای پایین ناشی از چرخش طولانی‌ به دور ستاره مادر، این سیاره را «خنک» توصیف کرد.

دانشمندان همچنین امیدوارند که TOI-۲۱۸۰ b را برای یافتن حلقه‌ها یا قمر‌هایی که در میان غول‌های گازی در منظومه شمسی رایج است، مطالعه کنند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار