باشگاه خبرنگاران جوان - در ادامه بررسی ها، به طور میانگین بانک گردشگری ۱۹۸ روز، موسسه اعتباری توسعه ۳۹۸ روز، بانک سپه ۳۲۳ روز، بانکملت ۱۵۸ روز، بانک توسعه تعاون ۳۵۷ روز، بانک پارسیان ۱۹۳ روز، بانک صادرات ایران ۲۵۷ روز و بانک سینا ۲۶۰ روز را برای پاسخدهی زمان صرف کرده اند. البته بانک مسکن با میانگین استاندارد ۱۰ روزه به درخواستها پاسخ داده است.
یعنی در جدولی که منتشر شده مدیرعاملان ۳۰ بانک متخلف شناخته شده اند. چرا که زمان بندی پاسخگویی به سوالات و درخواستها بیش از ۱۰ روز بوده و این نشان دهنده تخطی از قانون ابلاغ شده است.
در ماده ۲۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفته شده است، ارتکاب عمدی اعمال زیر جرم است و دستگاه های خاطی مجرم شناخته می شوند:
الف ـ ممانعت از دسترسی به اطلاعات برخلاف مقررات این قانون.
ب ـ هر فعل یا ترک فعلی که مانع انجام وظیفه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یا وظیفه اطلاع رسانی مؤسسات عمومی برخلاف مقررات این قانون شود.
و مرتکب این تخلف، به پرداخت جزاء نقدی از سیصدهزار (۳۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصدمیلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با توجه به میزان تأثیر، دفعات ارتکاب جرم و وضعیت وی محکوم خواهد شد.
اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران "قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" است که دستگاه های مختلف را برای پاسخگویی به مردم و همچنین شفاف سازی اطلاعات ملزم می کند. این قانون با 23 بند دستگاه ها را به طرق مختلف به بیان اطلاعات شفاف، پاسخگویی به سوالات، ابهامات و مشکلات عمومی است.
این قانون دارای خلاصه مفاد ذیل است: |
۱ تعاریف: اطلاعات- اطلاعات عمومی- اطلاعات شخصی- موسسات عمومی- موسسات خصوصی |
این سامانه با آدرس ( https://iranfoia.ir/web/guest/home) یکی از ابزارهای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات محسوب میشود. به این ترتیب که مردم میتوانند در بستر این سامانه درخواست اطلاعات کرده و سازمانهای فعال به درخواستهای ثبت شده، برای دسترسی به اطلاعات پاسخ میدهند.
نحوه پاسخگویی در این سامانه به سه بخش پاسخ کافی نیست، از این پاسخ رضایت دارم و پاسخ بی ارتباط است دسته بندی شده است. به عنوان مثال وزارت کشور با 83 مورد "پاسخ کافی نیست" در صدر این موضوع قرار گرفته است. در کنار آن وزارت نیرو با ۷۵۱ مورد رضایت در پاسخگویی در صدر رضایتها قرار گرفته و استانداری هرمزگان با ۲۰۳ پاسخ بی ارتباط نیز در صدر این جدول قرار گرفته است.
مردم چگونه می توانند برای ثبت درخواست و اطلاعات وارد این سامانه شده و درخواست خود را ثبت کنند؟
ابتدا در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ثبت نام میکنید (ثبت اطلاعات شخصی و اطلاعات شماره تماس) تا کد فعالسازی ارسال شود. با مشخص شدن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شده و امکان ثبت درخواست برای هر سازمانی که فعال است فراهم میشود. ثبت و درخواست دسترسی به اطلاعات در حال حاضر هیچگونه هزینهای ندارد و تمام فرایند ثبت درخواست، دریافت اطلاعات، ثبت اعتراض وپاسخ به آن تحت این سامانه به صورت رایگان صورت میگیرد.
در این سامانه میتوان دسترسی به اطلاعات (هر نوع داده از جمله صوت، تصویر، فیلم، نوشته، نشانه، نقشه، اعداد و یا ترکیبی از آنها که در اسناد مندرج باشد) را درخواست کرد. منظور از اطلاعات، دادههایی است که در اسناد مندرج باشد یا به صورت نرمافزاری ذخیره شده و یا با هر وسیله دیگری ضبط شده باشد.
درخواستهایی نظیر:
شکایت از عملکرد سازمان، پیگیری شکایت ثبت شده در سازمان، درخواست وام، درخواست دریافت یارانه، بسته معیشتی، تأیید یا تکذیب اخبار، اعلام موضع رسمی دستگاه نسبت به موضوع خاص جزء کارکرد این سامانه نیست و درخواست دسترسی به اطلاعات محسوب نمیشود و پاسخی برای این نوع از درخواستها در این سامانه قابل ارائه نیست.
در ادامه فرآیند بررسی، در صورتی که پاسخ ارسالی برای متقاضی منجر به شکایت شود، دبیرخانه کمیسیون برای بررسی درخواست شکایت و پاسخ ارائه شده مشورت و راهنمایی لازم درخصوص پاسخگویی در مجرای قانون را انجام میدهد.
دراین صورت امکان ثبت یک بار شکایت از سوی متقاضی در سامانه فراهم است و ارایه پاسخ به اعتراض با نظارت دبیرخانه کمیسیون برای متقاضی ارسال خواهد شد. چنانچه پاسخ به درخواست، منفی باشد، باید مستند قانونی وعلت ممنوعیت دسترسی به متقاضی اعلام شود.
بعد از اینکه مردم درخواست و یا شکایت خود را در این سامانه ثبت کردند، مسئول یا مدیر پاسخگویی که توسط بالاترین مقام دستگاه و سازمان تعیین میشود به درخواستهای اطلاعات مردم در سامانه پاسخ میدهد.
پس از ثبت درخواست، مدیر پاسخگویی سازمان آن را مشاهده و درصورت در اختیار داشتن اطلاعات از طریق سامانه پاسخ را برای متقاضی ارسال خواهد کرد.
انتهای پیام/
چون خیلی تلاش کردند که مثل خودشان بشود نشد منهدم کردنش
از بانک های ربوی چه انتظاری دارید؟
قانون بانکداری اسلامی باید به درستی اجراشود.
پرداخت جزاء نقدی از سیصدهزار (۳۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصدمیلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال !!!!!!
حقوق ماهانه این مدیران حداقل بین 30 تا 50 میلیون تومان است حالا شما چه مبلغ جریمه در نر گرفته اید ؟؟؟؟؟ مردم را ... فرض نکنید . قانون گذار باید جریمه مدیران را حداقل 100 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان قراردهد آن وقت خواهید دید مدیر پاسخگو هست یا نه
کاش مسؤلان چیزایی رو ک حکم میکنن پیگیرهم بشن.
چندوقت پیش وزیر اقتصاد دستوداد بانک ها باید برای وام دادن, یه نسخه ازقرارداد ب متقاضی بدن..ما دوهفته پیش وام ودیعه گرفتیم ازبانک شهر ولی دریغ ازاینکه یک برگه بعنوان سندقراداد ب ما بدن..حتی برگه ای ک بدونیم دقیقا هرماه چقد باید قسط بدیمم ندادن.. تو اخبار هزارتا چیز دستور میدن ولی کدوم ارگان انجام میده؟؟!!!! انگار ن انگار
آیا در جمهوری اسلامی ایران مسئولی داریم که دزد نباشد؟
در همه اختلاس ها پای یک بانک در میان است.
در تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران پای بانک در میان است.
در این میان کارمندان بانک با بالاترین میزان دریافتی و منابع مالی و دریافتی های عجیب و غریب باعث بروز احساس تبعیض در ادارات و ... میشوند و خودشون روی بدن های نحیف و خون دل بقیه مردم کاخ ها رو بنا میکنند.
که راحت زندگی انسان های شریف رو به زهر مار تبدیل کردند
خجالت بکشید مردم
مدیرانی که مجرم بانکی هستند بچه دارن؛ زندگی دارن
میخوان رفاه برای خانواده تو سفره بیارن
خاک تو سر مردمی که مخالف و دشمن رفاه دیگران جز خود هستند
اگه خودشون هم قدرتی داشته باشن ازش استفاده نمیکنند
مطمئن باشید که این سوء استفاده نیست
چون قانونی دارن کار میکنند
منتها نظرات بی ارزش مردم، باعث این بگیر ببند ها شده
خاک تو سرتون مردم
خاک
#درود_ بر_مدیران_به_ظاهر_فاسد_به_حق_نیازمند
مدیر عامل ماهی دویست سیصد میلیونحقوق میگیره کو سی تومنش رو هم میده بیخیال
در ضمن بانکها خانه امن مسئولین و محل چپاول بیت الماله
همیشه با خودتون فکر کنید اگر شما جای اون رئیس بانکه بودید باز هم از این افاضات میکردید
7 سال است از بانک ها خداحافظی کرده ایم 25 نفرهمکار هر کدام 2 تومان هر ماه جمع می کنیم و به قید قرعه کشی به یکی از اعضا پرداخت می کنیم و بعد از اینکه همه وام دریافت کردند دوباره دوره بعدی را شروع می کنیم و نیازی هم به ضامن و پرونده و ... نیست .
هر کسی جای خودشو باید داشته باشه
بانکها از ضعف قوانین ونابود نظارت به فکر سود آوری شخصی واقتصادی خودشان هستند..وکسی به فکر مردم بیچاره و فقیر نیست
اصلا بدنبال این نیستند که کار راه بیفتد ومشکل حل شود وگرنه از کار مردم باز شود..مردم به شدت ناراحت هستند..پارتی بازی خیلی زیاد..بی احترامی به توده مردم فراوان است..همه مدیران بانک به جز اندکی مشکل اساسی در نگاه به مردم دارند..