رییس اداره درمان بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خدمات درمانی و تشخیصی به پنج هزار و ۶۲۸ بیمار خاص و صعب‌العلاج امسال در محدوده زیر پوشش این دانشگاه ارائه شده است.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - محمدرضا نجفی‌زاده گفت:  بیماری‌های خاص  هزینه‌های سنگین اقتصادی، روانی و اجتماعی بر خانواده‌ها، بیماران و نظام سلامت تحمیل می‌کنند که خوشبختانه از طریق بسته‌های حمایتی وزارت بهداشت و نیز پوشش بیمه‌ای، تا حد زیادی از سنگینی بار آن‌ها کاسته می‌شود.

او می گوید: این بسته حمایتی شامل مواردی، چون بستری، خدمات تشخیصی، تصویربرداری، آزمایش، توانبخشی، دارو، مشاوره و دندانپزشکی است .

به گفته رییس اداره درمان بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان   پیش از این بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، ام اس، سرطان و پیوند اعضا تنها به عنوان بیماران خاص و صعب العلاج به شمار می‌رفتند که در سال‌های اخیر بیماری‌های دیگری شامل روانی، اوتیسم، بیماری‌های متابولیک، CF و EB (پروانه‌ای) نیز به این گروه افزوده شده‌اند.

اوبا اشاره به اخرین آمار و ارقام مبتلایان به بیماری‌های خاص در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: هم‌اینک یک‌هزارو ۵۳۴ بیمار تالاسمی، ۹۴۹ بیمار هموفیلی، ۶۱۸ بیمار ام اس، ۴۸۹ بیمار دیالیز خونی، ۲۴ بیمار بال پروانه‌ای (eb) ۵۸ بیمار cf با و ۱۵متابولیک در این دانشگاه در حال دریافت خدمات هستند.

نجفی‌زاده گفت: خدمات مذکور در هر نوع از بیماری‌ها مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی معاونت درمان وزارت بهداشت است و تمامی بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج ایرانی و همچنین اتباع بیگانه (که از اقامت مجاز و قانونی برخوردار است) که تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند را شامل شده و از حمایت‌های این بسته برخوردار است.

رییس اداره درمان بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می گوید: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل برای جلوگیری و مبتلا نشدن به بیماری‌های خاص همچون تالاسمی و هموفیلی، انجام مشاوره قبل از ازدواج و آزمایشات غربالگری قبل و حین بارداری است که این موضوع در خانواده‌هایی که سابقه بیماری‌های خاص و اصطلاحا ژنتیکی دارند موکدا توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار