روسیه و ایران در موضوعات منطقه دیدگاه‌های مشابهی دارند و این به عنوان انگیزه‌ای قوی برای گسترش مشارکت‌های راهبردی دو جانبه عمل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای وین در دور هشتم خود قرار دارد، آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، امروز (چهارشنبه) در راستای سیاست همگرایی و اولویت روابط با همسایگان، به مسکو، پایتخت روسیه سفر کرد.

روابط ایران و روسیه با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تقویت شده است و ایران، روسیه را یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود می‌داند. روسیه و ایران در مورد موضوعات مختلف استراتژیک در منطقه دیدگاه‌های مشابهی دارند و این به عنوان انگیزه‌ای قوی برای گسترش مشارکت‌های راهبردی با روس‌ها عمل می‌کند.

سیاست رویکرد به شرق ایران و اهمیت روابط با روسیه

الجزیره در گزارشی با اشاره به سفر آقای سید ابراهیم رئیسی به روسیه نوشت: «سفر رئیسی به روسیه، دستیابی به توافقنامه بلندمدت راهبردی را تسریع خواهد کرد و روسیه تلاش می‌کند توازن سیاسی و نظامی در منطقه ایجاد کند.»

در ادامه این گزارش آمده است که روابط روسیه و ایران مبتنی بر توافقنامه‌ای است که هر پنج سال تمدید می‌شود و حد و مرز همکاری‌های امنیتی بین دو کشور را ترسیم می‌کند و مانع از بروز هر نوع تنش بین آن‌ها می‌شود. در این سفر همچنین قرار است روابط نظامی هم مطرح گردد.

این گزارش به موضوعات دیدار مقامات روسیه و ایران در مسکو پرداخت و مدعی شد: «تهران فهرست خریدی دارد که روی میز روسیه قرار گرفته و منتظر اجرای آنهاست. ایران تمایل دارد ناوگان هوایی خودش را با خرید جنگنده‌های نسل چهارم نوسازی کرده و توانایی نیروی زمینی را هم تقویت کند. اما عده‌ای در داخل خواهان آن هستند که تعامل با روسیه محتاطانه باشد.»

ازطرفی دیگر نیز فرِد ویِر، تحلیلگر مسائل سیاسی در مسکو، درباره تمایل روسیه به کشور‌های شرقی گفت: «پس از سال ۲۰۱۴، زمانی که اعمال تحریم‌های ضد روسیه آغاز و تنش‌های ژئوپولتیک تشدید شد، روسیه فهمید که تعامل با کشور‌های غربی مشکلات زیادی دارد، اما اگر به سمت شرق متوجه شود، کشور‌هایی با دیدگاه‌های دوستانه خواهد یافت که پیش شرط‌های حقوق بشری برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند. به همین علت می‌توان با این کشور‌ها تعامل و داد و ستد انجام داد. این روند در شکلی گسترده با چین انجام شد و انتظار  می رود در روابط با ایران نیز شاهد چنین روندی باشیم.»

نشریه ژئوپولیتیک نیز در مقاله‌ای به سیاست‌های آقای رئیسی و سیاست رویکرد به شرق ایران پرداخت و نوشت: در گذشته بعضی از مقامات ایران به سمت غرب گرایش داشتند اما پس از بدقولی‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها در توافق برجام، دولت جدید ایران تصمیم به تغییر اولویت‌ها در سیاست خارجی خود گرفت و توجه خود را بر تقویت سیاست‌های منطقه‌ای قرار داد و به جنبه‌های سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه متمرکز شده و از آن‌ها برای تأثیرگذاری بر مواضع بین المللی استفاده می‌کند.

ژئوپولیتیک معتقد است که رئیس جمهور ایران به دنبال ایجاد تعادل در روابط خارجی تهران است و در حالی که تصمیم به حفظ روابط و مدیریت تنش با غرب دارد، به دنبال اجرای سیاست خارجی در محور آسیایی و مهمتر از همه در همسایگان خود است.


بیشتر بخوانید:


موسسه سرمایه گذاری آمریکا هم در گزراش خود به افزایش همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه‌های سیاسی اقتصادی و نظامی در سال‌های اخیر اشاره کرد و نوشت که در زمینه اقتصادی، روسیه در تلاش است تا به ایران کمک کند تا تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه این کشور را پشت سر بگذارد. طبق گزارش‌ها، ایران و روسیه به توافقی در مورد استفاده از پول ملی خود به جای دلار آمریکا در تجارت دوجانبه نزدیک شده‌اند.

آرائیک استپانیان، یکی از اعضای هیئت رئیسه آکادمی مسائل ژئوپلیتیک معتقد است که روسیه همیشه روابط مطلوبی با ایران داشته است و این دو کشور همیشه مسائل دوجانبه را به شیوه‌ای سازنده از طریق گفتگو و امتیازات متقابل حل می کنند.

یکی از عوامل پویایی روابط مسکو و تهران، تهدید و خصومت آمریکاست. این دو کشور منافع راهبردی مشترک بلند مدتی برای مهار یکجانبه گرایی آمریکا دارند و این یکی از عوامل مهم در تعیین آینده خاورمیانه است. روسیه یک بازیگر کلیدی برای کمک به ایران درمقابله با سیاست های آمریکا در خاورمیانه است.

از دیگر مصادیق سیاست رویکرد به شرق میتوان به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اشاره کرد. عضویت ایران در شانگهای روابط همکاری تهران با چین و روسیه و همچنین سایر کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله هند، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان را تقویت می‌کند.

قدرت جهانی روسیه، چالش غرب است

به گفته کارشناسان، مهم است که روسیه در کجا مداخله یا سرمایه گذاری می‌کند. زیرا نفوذ این کشور در سراسر جهان مهم است و یک چالش مستقیم برای غرب و مخصوصا، آمریکا محسوب می‌شود.

روسیه یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و عضو سازمان‌های بین المللی بزرگ از جمله گروه ۲۰، همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، شورای اروپا و سازمان تجارت جهانی است.

این کشور همچنین از لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی بوده و بخش عظیمی از منابع طبیعی جهان را تامین می‌کند. صنایع برتر این کشور عبارتند از استخراج نفت و گاز طبیعی، کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری و تولید به عنوان سایر محرک‌های اقتصادی به ویژه نفت و گاز طبیعی بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند.

 روسیه همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات نظامی در جهان پس از آمریکاست و روز به روز در حال مدرن سازی سلاح‌های  خود است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که تولیدکنندگان تسلیحات روسی سلاح‌های منحصر به فردی تولید می‌کنند که اغلب مشابه آن در جهان وجود ندارد. یکی از مهم ترین اهرم های قدرت روسیه تسلیحات اتمی این کشور است.

همچنین غربی‌ها نیز خود به قدرت روسیه در جهان اذعان کرده اند. چندی پیش از این نیز ژنرال جان هایتن، نائب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در اظهاراتی عنوان کرد که روسیه پس از مدرن سازی نیرو‌های مسلح خود دارای قدرت نظامی باورنکردنی شده است.

تهیه و تنظیم: فاطمه دخیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
احتمالا برای حمله به اوکراین(99 درصد)نیاز به هم پیمان برای اقتصادش داره . بیشتر به تله شبیه هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
شعار نه شرقی نه غربی انگار فقط یک شعاره و برای عوام فریبی هست. وگرنه در اصل همه می دانند که اوضاع از چه قراره.
Iran (Islamic Republic of)
Hgh
۲۳:۵۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
بدبختانه ما برای اینکه به غرب باج ندهیم باید چند برابر آن را به چین و روسیه و شرق باج بدهیم و تازه تحریم هم باشیم و این در شرایطی است که همین کشورهای همسو پول‌های بلوکه شده ملت ایران پس نمی‌دهند
اون شمار اول انقلاب، نه شرقی نه غربی کجاست؟
ایران کشور قوی و ثروتمندی است و احتیاج به زیر استعمار هیچ کشوری ندارد حالا چه استعمار غرب و چه استعمار شرق
اما اگر قرار به استعمار است
استعمار غرب که حداقل خدا را قبول دارند و منافع بیشتری برای ملت ایران دارد و هم ایران درگیر تحریم و هزارن مشکل اقتصادی نمی‌شود بهتر از استعمار شرق کافر و بی خدا هست که به هیچ چیز اعتقاد ندارند و فقط و فقط به فکر منافع خود هستند و در طول تاریخ این ادعا ثابت شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
درست اینه که دولت کاری کنه که شرق و غرب واسه به دست آوردن بازار ایران با هم رقابت کنند نه اینکه فقط بازار رو بده به دست چین و روسیه اونا هم هر کالایی رو به ایرانیا بندازن.
نمیدونم واقعا چرا باز داریم از ی طرف دیگه بوم میافتیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
صغری کبری نچینید خیلی خوشگل افتادیم تو دامن کمونیست جای هیچ بحث و حدیثی نبست.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۱:۲۳ ۲۹ دی ۱۴۰۰
فقط رونق تجارت و ترانزیت در دریای کاسپین و ساخت انواع کشتی سازی ها در سواحل شمالی و ساخت بندرهایی بزرگ و رشد و پویایی تجارت و ترانزیت در دریاچه خزر هر چه بیشتر و بهتر.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۲۱:۱۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
غرب و شرق هیچکدام به فکر ما نیستند این باهوشی و تلاش ایران و ایرانی و سیاستهای درستش هستند که ایران را می‌سازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
این تفسیرها همه اش کشکه، ما مستعمره روسیه هستیم چرا خودتان را وما را می خواهید گول بزنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
چین وروسیه بدنبال کشورهای منزوی می گردند تا بچاپانند!! سهم ایران از دریای خزر چی شد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
از شعار نه شرقی نه غربی. فقط نه غربیش مونده! قسمت شرقش حل شده خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
ای وای بر ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
پس شعار نه شرقی و نه غربی کجا رفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۹ دی ۱۴۰۰
آقایی که تحلیل کردی شاید شرقی ها بدتر هم باشند چون کمونیست اند ،، مثلا. غربی ها. که مسیحی اند چرا از هیچ جنایتی در خاور میانه فروگذاری نمی کنند ،،
انگلیسی ها هشت ساله با فروش تسلیحات نظامی از جمله. بمب‌های خوشه‌ای. به عربستان سعودی چه جنایت‌هایی در یمن انجام میدن. ،، هر جنایتی که آمریکایی ها میکنند انگلیس هم در کنار آنهاست ،، و حتی فرانسه و آلمان. با فروش تسلیحات نظامی به عربستان و امارات نمیذارن . جنگ یمن تموم بشه ،،
کره جنوبی و امارات و ترکیه هر سه تاشون نوکر آمریکان ،، تو جنگ داعش که دست پرورده آمریکا و انگلیس بود ،، ترکیه بیشترین کمک را به داعش کرد ،، امارات هم با کمک به عربستان شریک جرم دردناک این جنایات است ،، ،، بهر حال چین و روسیه و ایران هر کدام در توافقات بدنبال منافع متقابل خودهستند. ،، ، ایران در دولت جدید به کسی باج نمی‌دهد پس روابط ما با دنیا بر اساس احترام متقابل است
چه جنایت‌هایی نیست که تو یمن
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۲۱:۲۰ ۲۹ دی ۱۴۰۰
شرقیها هم چندان پاک نیستند بزرگوار همینها به موقع اش هم کاسه و هم پیاله آند.
هیچگاه چین و روسیه ،امریکا و قدرتهای دیگر را به ایران نمی‌فروشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
از شما ها بیشتر از این انتظار نمیره چون مغزی ندارید که فکر کنید. اما رحمم میاد بهت بذار راهنماییت کنم. اگه با آمریکا باشی فقط مجبوری به همون باج بدی و بقیه ازت حساب میبرن، ولی اگه با اون نباشی باید به یه دنیا باج بدی! اینه فرق ایالات متحده کبیر با بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
خیلی دوست دارم بروم روسیه ولی پول لیر ندارم
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۹ دی ۱۴۰۰
نه شرقی نه غربی کجا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۹ دی ۱۴۰۰
همه دنیا با همدیگه در تعاملن . چرا چرت و پرت میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۹ دی ۱۴۰۰
چرا رییس جمهور روسیه جهت خوش آمد گویی ریسس جمهور ایران به فرودگاه نیامد روسیه به ملت ایران بی احترامی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
مگر وقتی پوتین یا هر کس دیگری هم آمد رئیس جمهور ما آمد استقبالش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
برای خوش امد گویی معمولا وزیر خارجه میره . در غیر اینصورت کسی دیگه میره .
رئیس جمهور برای استقبال نمیره فرودگاه . اول تحقیق کن بعد نطق کن
Iran (Islamic Republic of)
مهران پیراسته نیک
۱۷:۱۲ ۲۹ دی ۱۴۰۰
برو بابا روسیه خودش داره تحریم میشه مثل چین این قیافه گرفتن داره بعدشم اونا خودرو هاشون و موتورسیکلت‌ به ما میدن ما هم موادغذایی می‌دهیم البته‌ اگر دولت بزار جنس های روسیه بیاد یا اگر هم اومد تعرفه های سنگین میزارند که مردم نخرند که این تعرفه گذاری به خصوص روی جنس های کشورهای که عضو شانگهای هستند ضد حقوق بشر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
قدرت جهانی روسیه چالش غربه؟؟؟؟!!!!! حاجی یه چیزی بگو تو مغزمون بگنجه! روسیه ١٠ ساله یه سوخو ۵٧ نمیتونه عملیاتی کنه چون پول نداره و دقیقا طی همین بازه زمانی آمریکا چندصد فروند اف ٣۵ عملیاتی کرده! اونوقت روسیه برای آمریکا چالشه؟ دروغ هم میخوای بگی حداقل جوری بگو باور کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۹ دی ۱۴۰۰
تو خیلی نادانی روسیه از ثروتمندترین کشورهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۹ دی ۱۴۰۰
وقتی طالبان آمریکارو به چالش میکشه، چطور ممکنه روسیه که قدرت اتمی هم داره اینکارو نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
آقای دانای کل اگه ثروتمنده پس چرا نمیتونه از این باتلاقی که تحریم ها براش ساختن دربیاد؟
و آقایی که میگی طالبان (خخخخخ) آمریکا رو به چالش کشیده!!!!!!
یعنی هنوز نفهمیدی طالبان دست نشانده آمریکاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
چین وروسیه در عرصه بین المللی با ایران همسو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۹ دی ۱۴۰۰
به کوری چشم نوکر ها وکلفت ها کاسه لیس های امریکا وغرب : رفع انسداد های زمینی ودریا ی وهوایی باعث رونق تجاری خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
والا دیدیم چجوری باعث رونق شدن
شدن دزدهای سر گردنه و از تحریم بودن ما به نفع خودشون دارن استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۹ دی ۱۴۰۰
با رفع موانع صادرات و واردات وهموار شدن مسیر تجارت در آسیای میانه وچین وروسیه تحریم امریکا وغرب را به چالش وتمسخر کشیده ایم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
پیوستن به طرح یک کمربند ویک راه ویکی شدن با کشور های منطقه خود به خود امریکا وغرب را منزوی می کند !!!
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس علوم سیاسی وروابط بین الملل
۱۶:۵۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
حقیقت و واقعیت این است که : غرب وامریکا چه بخواهند وچه نخواهند اتحاد روسیه وچین شکل گرفته وغربی ها دوست دارند ایران منزوی باشد و گرفتار دلبستگی هاوترس هاواحساسات قدیمی وبا روسیه وچین یکی نشود !!!واین فرصت خدا دادی را فدای اطلات وفهم غلط کند و در نیمه اشتباه تاریخ بایستد !!!!ونسل بعدی باز غبطه بخورد !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۳۰ دی ۱۴۰۰
بله پروفسور عزیز و چین و روسیه هم با یک تهدید آمریکا مارو بین زمین و هوا ول میکنن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۲۴ ۲۹ دی ۱۴۰۰
متاسفانه شرقیها چندان روابط اقتصادی و روابط تجاری و ترانزیت و تجارت کمی را در بین هم و زنجیره خوب تجاری و ترانزیتی و همکاری صنعتی و پژوهشی مشترک را آنچنان که باید در بین خود ،رشد ندادند.
امیدواریم هر دو کشور همسایه سود تجارت و ترانزیت و همکاریهای دانشی و پژوهشی و صنعتی و سیاحتی و توریسم را از هم ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۹ دی ۱۴۰۰
احسنت
جنگنده نسل پنجم سوخو 35
پدافند های پیشرفته S400
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
روسیه در صنعت هوایی و فضایی از برترین هاست و حتی برتر از غربیان که همه حتی بچه ها هم این را میدانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
حاجی اون بالا هم گفتم دروغ میگی یه چیزی بگو باور کنیم
روسیه از غرب در صنعت فضایی بالاتره؟ خدایی چی میزنی؟ اگه بالاتره چرا یه شرکت مثل اسپیس ایکس نداره؟ چرا یه تلسکوپ نمیتونه مثل جیمز وب بسازه؟ چرا ارتش فضایی نداره؟ چرا نمیتونه به تسخیر مریخ فکر کنه؟ هرچند میدونم جواب منو چرت و پرت میدی و اصلانم مهم نیست. مهم واقعیته که ایالات متحده کبیر در آینده کرات دیگه رو هم تسخیر خواهد کرد. اونوقت خواهی دید قدرت واقعی کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
میخواهید بدانید ساستهای داخلی و خارجی یک کشور درست بوده یا نه ؟ وضعیت آن کشور را با یک یا دو یا سه دهه پیش با کشورهای همترازآن کشور بسنجید برای مثال 30سال پیش کره جنوبی ، امارت و ترکیه کجا بودند و ما کجا بودیم وضعیت فعلی ما در مقایسه با خود مشخص نمیشود . پس بدون تعارف باید قبول کنیم نتیجه ساستهای غلط باعث پس رفت و عقب ماندگی کشور شده است و یک نکته مهم اینست که تحریمهای فلج کننده فعلی نیز نتیجه سیاستهای غلط هست چون میتوانستیم با اتخاذ ساستهای درست مانع از تحریم های فعلی شویم . پس نباید با تعصب و بدون تحلیل رویکرد به شرق را مایه افتخار قلمداد کنیم چون کشورهای دیگر مثل چین و روسیه در ماهیت هیچ فرقی با غرب و آمریکا ندارند و همه آنها فقط به فکر منافع خودشان هستند و مصلحت در ساست آنها هیچ جایگاهی ندارد و شاید شرقی ها بدتر هم باشند چون کمونیست هستند و دین را افیون توده ها میدانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
حرفت مفت است نازنین اولا آنها هر چند با غرب خوب بودند ولی دشمنی غربیان با این دو کشور اندک بود و اینکه سیاست ایران چسبیدن به شرق کامل هم نبود ،حالا شرق دارای بیش از نیمی از جمعیت جهان و بسیاری از فناوریها و دانشها و ثروت‌های جهان است.
اینقدر غرب پرست هم نباش نازنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
از گذشته بیا بیرون !!!!ترس را رها کن روسیه با آن همه قدرت از گذشته اومد بیرون تو نمی خواهی بیایی بیرون!!چین اومد بیرون !!!تو و ارباب ترامپ محکوم به ماندن در گذشته هستید !!!!!
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
شما برای کی منطق مینویسی اینا اول و اخر من هستند صبر کن قدرت افزون بشن هیچ قانونی را گردن نمینهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۹ دی ۱۴۰۰
کاملا صحیح فرمودی؟!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد صادق رحیمی
۱۹:۰۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
هیچ ربطی به رابطه با کسی داشتن و نداشتن نیست.
الان مصر بهترین روابط را دارد با غرب خوب؟ که چی؟
پیشرفته است.
هند هم با روسیه خگب است هم با آمریکا و... مقایسه اش با چین احمقانه است آن قدر که چین برتر و قدرتمند تر است.
آخرین اخبار