یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد هسته کره زمین که نقش مهمی در ممکن ساختن حیات بر روی این سیاره دارد، زودتر از آنچه تصور می شد در حال سرد شدن است.

باشگاه خبرنگاران جوان - هسته مذاب زمین به حفظ حیات در سیاره ما کمک می‌کند، اما دانشمندان کشف کرده اند که این هسته ممکن است سریع‌تر از آنچه پیش بینی می شد سرد شود.

براساس گزارش AS.com؛  دانشمندان کشفی انجام داده‌اند که آن‌ها را به این باور می‌رساند که گرمای هسته زمین ممکن است سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد در حال کم شدن باشد که این می‌تواند پیامدهای ویرانگری داشته باشد.

این کشف زمانی اتفاق افتاد که پروفسور موتوهیکو موراکامی و همکارانش از مؤسسه علوم کارنگی موفق به اندازه‌گیری رسانایی حرارتی بریگمانیت شدند. این ماده معدنی بخش عمده ای از لایه بین گوشته زمین و هسته مذاب آن را تشکیل می‌دهد. رسانایی حرارتی بریگمانیت حدود 1.5 برابر بیشتر از آنچه که بر اساس یافته های آن‌ها فرض شده، است.

چگونه گرمای هسته زمین بر زندگی تأثیر می گذارد

زمین از زمان شکل گیری حدود 4.5 میلیارد سال در حال سرد شدن تدریجی بوده است. در ابتدا فقط یک گلوله از مواد مذاب بود، اما با گذشت زمان مواد سنگین‌تر در هسته جمع شدند و مواد سبک‌تر به سطح بالا آمدند.

یک پوسته شکننده جامد شد و در نهایت به صفحات تکتونیکی تبدیل شد که قاره ها و کف اقیانوس ها هستند. بین هسته بسیار داغ و پوسته، گوشته چسبناکی قرار دارد که صفحات تکتونیکی را به اطراف حرکت می‌دهد و مناظر جغرافیایی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که ما با آن آشنا شده‌ایم.

پروفسور موتوهیکو موراکامی می‌گوید:« نتایج ما می‌تواند دیدگاه جدیدی در مورد تکامل دینامیک زمین به ما بدهد». فروپاشی مواد رادیواکتیو در هسته آهن نیکل آن را مذاب نگه می دارد و گرما از آن به سمت بیرون به سمت سطح رانده می شود. انتقال انرژی حرارتی از هسته، گوشته را در حالت چسبناک نگه می دارد و امکان ایجاد تکتونیک صفحه و آتشفشان را فراهم می‌کند.

سرد شدن هسته کره زمین سریع تر از حد تصور

اثر ژئودیناموی درون زمین منبع اصلی میدان مغناطیسی سیاره ماست که از ما در برابر تشعشعات کیهانی محافظت می‌کند. همچنین از زمین در برابر تشعشعات و ذرات ساطع شده از خورشید محافظت می‌کند. بدون آن سپر محافظ، زندگی روی زمین وجود نداشت، نه تنها به دلیل بمباران تشعشعات، بلکه جو نیز از بین می رفت.

بنابراین، اگر هسته زمین سرد و جامد شود، این امر تکامل مداوم سطح زمین را متوقف می‌کند و بدتر از آن، زندگی در سیاره آبی کوچک ما بسیار دشوار می شود. یافته‌های پروفسور موراکامی و تیمش می‌تواند به این معنا باشد که تا زمانی که این اتفاق بیفتد، باید دوباره محاسبه شود

پروفسور موراکامی به ETH Zurich گفت: از آنجایی که بریگمانیت با سرعتی سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد، 1.5 برابر بیشتر سرد می شود، این یک دیدگاه جدید در مورد تکامل دینامیک زمین ارائه می‌دهد. این یک اثر ضربه‌ای برای محاسبات انتقال حرارت فازهای معدنی پایدار در مرز هسته و گوشته خواهد داشت.

 چرا هسته زمین سریعتر سرد می شود

هنگامی که بریگمانیت سرد می شود به ماده معدنی دیگری به نام پست پروسکایت تبدیل می شود که گرما را حتی موثرتر هدایت می‌کند. همانطور که پست پروسکایت به ماده معدنی غالب در مرز هسته-گوشته تبدیل می شود، فرآیند خنک سازی می تواند تسریع بیشتری داشته باشد. پروفسور موراکامی می‌گوید« نتایج نشان می‌دهد که زمین، مانند دیگر سیارات سنگی عطارد و مریخ، بسیار سریع‌تر از حد انتظار در حال سرد شدن و غیرفعال شدن است».

پروفسور موتوهیکو موراکامی می گوید «ما هنوز اطلاعات کافی در مورد این نوع رویدادها نداریم تا بتوانیم زمان آن‌ها را مشخص کنیم.» او به نیوزویک گفت: «مقیاس زمانی مناسب برای این بحث باید میلیون‌ها یا حتی میلیاردها سال باشد.» بسته به محاسبات، به احتمال زیاد خورشید می تواند سیاره ما را قبل از آن که در 5 میلیارد سال آینده به یک غول سرخ تبدیل شود، ببلعد. به همین ترتیب، به طور متوسط در هر 20 میلیون سال، زمین مورد اصابت جسم، شهاب سنگ یا دنباله‌داری قرار می‌گیرد.

سرد شدن هسته کره زمین

تأثیری که تغییرات آب و هوا و رفتار انسان ها بر محیط زیست می گذارد، برای آینده بشریت و تمام زندگی که ما آن را روی زمین می شناسیم، بسیار حائز اهمیت است. یک مطالعه بزرگ توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت نشان داد که زمین ممکن است در آستانه ششمین رویداد انقراض جمعی خود باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
بالاخره معلوم نشد دچار گرمای زمین هستیم یا سرمای ان !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
با سلام
هر كسی با یک نگاه به پرتوهای خورشید از پشت ابرها متوجه میشه که خورشید نه زیاد دوره و نه زیاد بزرگتر از زمین هست! پرتوهای نور از پشت ابرها رو اگر دقت کنید و با محاسبات سر انگشتی حساب کنید و همچنین با تست بر لامپ و ایجاد پرتو نور لامپ مثل خورشید متوجه میشید که خورشید نه بزرگه بیش از حد و نه خیلی دوره بلکه خیلی نزدیک هست و شایدم کوچکتر از زمین باشه عین لامپ زمینی و این امر تعارض بسیار زیادی با نظریه های دانشمندان در مورد فاصله زیاد و بزرگی خورشید داره این مورد اول! مورد دوم اگر خورشید فاصله خیلی زیادی با زمین داره سرعت سایه ها و پدید امدن شب و روز نیز باید کند بشه ولی میبینم که سایه به سرعت رد میشه و این نیز دلیلی بر کم بودن مصافت خورشید با زمین هست! و مورد سوم اینکه ثابت شده در فلان روز در خرداد ماه هر سال افق خورشید بر روی کعبه قرار میگیره یعنی خانه خدا از چهار طرف سایه داره و جاها دیگه مثل شهر ریاض یا مدینه منوره که نزدیک خانه خدا هستن از یک طرف فقط سایه دارن و اگر دیوار خانه خدا که حدودا ۱۰ متر از سطح زمینش ارتفاع داره و همچنین ادعا بشه که خورشید خیلی بزرگ تر از زمین و فاصله زیادی با زمین داره نباید برای دیوارهای ۱۰ متری سایه بسازه و این امر با فرضیه های علمی در تعارض است. ی جای کار دانشمندان اشکال داره امیدوارم تونستم مطلبمو برسونم و سوء برداشت نشه از این پیامم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
یعنی اگه این ایده بدست دانشمندان برسه می‌تونه یه انقلاب ایجاد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
ابر از بعضی جاها نارکتره از همون جا پرتو خورشید عبور می کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
کمر علم نجوم رگ به رگ شد با این نظریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
خدایی چه استدلال جالبی لامصب تا حالا کجا بودی کلا همه چیزهایی که تا حالا گفتن چرت بوده دمت گرم اگاهمون کردی :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
قطعا این ایده رسیده به دست دانشمندان و میدونن ولی مثل داستان گالیله با یک نظریه زبونشو بریدن و قتل عامش کردن چیزی نظریه داد که خورشید دور زمین نمیچرخه بلکه زمین و ماه دور خورشید میچرخن که منجر به قتلش شد و مسیحیان اونو به کفر متهم کردن الانم این نظریه دستشون رسیده ولی قبول اون خیلی سخته و حتی منجر میشه که ناسا باعث بشه افراد قائل به این قضیه ترور بشن پس زمان این امر رو ثابت خواهد کرد و دروغهای ناسا و دانشمندان رو برملا خواهد کرد. پیشهدد میکنم داستان گالیله رو مطالعه کنید.

ضمنا پرتو نور ربطی به نازکی ابرها نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
یعنی ده نفر مثل تو توی زمین باشه
نیاز به فرازمینی جماعت نیست همین ده نفر دنیارو نابود میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
عمار جان شما مغزت رو موش خورده؟
خوشید از زمین کوچک تره و به زمین هم نزدیکه؟
میخوای این و چطور ثابت کنی در حالی که چند ماه طول میکشه یک سفینه به خوشید برسه؟
(اونایی که مثبت دادن خدایی خرن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
هسته ی زمین از دست ما خارج است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
به نظر من نابود کننده زمین انسانها هستند وقتی که دست به حفاری زمین می زنند الماس در می آورند باید خطر داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
هر روز این غربی های تروریست و دزد یک مشت چرت و پرت تحویل ملتها میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
حواسم نبود مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
یکی از راههای مهم نجات کره زمین از مرگ زود رس همکاری با فرازمینی هست .اگر فرازمینی ها توان استفاده بهینه انرژی را دارتد مخصوصا در این برحه از زمان که وجودشان علنی و نیاز ما بیشتر شده .درنگ جایز نیست والسلام
Iran (Islamic Republic of)
پارسا رضائی
۱۰:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
تو برو باهاشون سلام علیک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
فیلم تخیلی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
باید یه سری آینه بین نزدیک خورشید قرار داد تا چند درصد جلوی نور خورشید رو بگیره که کمتر به زمین نور برسه و زمین گرمتر نشه
Iran (Islamic Republic of)
یه آدم
۰۸:۰۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
ینی عاشق اوناییم که لایک کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
میخ این آینه رو باید کجا بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
بهتره چند تا آینه بفرستیم فضا و یه چند درصد جلوی نور خورشید رو بگیریم تا زمین زیادی گرم نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
البته این مغناطیس زمین یه دردسرم داره اونم اینه که شهاب سنگا رو بیشتر از بقیه سیارات به طرف خودش میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
این دانشمندای گرام اول صبر کنن ببینیم آمریکا میذاره تا صد سال بعد بشری تو کره زمین زندگی کنه بعد نگران صد میلیون سال آینده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
والا ما نفهمیدیم کره زمین به سمت گرم شدن حرکت میکنه یا به سمت سرد شدن. هر یدفعه یه چیز میگن.
Iran (Islamic Republic of)
ماگما
۲۱:۲۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
آگاهیتو ببر بالا فرقشونو متوجه میشی...گرم شدن زمین مربوط به جو زینه به خاطر آلاینده هاست سرد شدن هسته زمین مربوط به سن زمینه و یک سیر طبیعیه مثل پیر شدن آدم ان شااله که تکلیف مشخص شد
Turkey
ناشناس
۰۴:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام دوست گرامی، آنچه که گفته می شود زمین در حال گرم شدن است؛ اتمسفر زمین است که تحت تاثیر گازهای گلخانه ای گرم می شود، ولی آنچه که گفته می شود زمین در حال سرد شدن است هسته درون زمین است که گرمایش آن از شکافت مواد رادیواکتیو تامین می شود و منبع اصلی زمین گرمایی بوده و باعث ایجاد مواد مذاب است که ما بصورت ماگما و یا در فوران آتشفشانها به شکل گدازه روی زمین مشاهده می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
باید گرمای جو زمین به زیرزمین منتقل بشه خخخخ
آخرین اخبار