رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: امسال ۶۰ هزار اصله نهال گونه جنگلی اکالیپتوس در نهالستان این شهرستان تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - مجید نظری گفت: تعداد ۶۰ هزار اصله نهال شامل اکالیپتوس می باشد که در نهالستان این شهرستان برای غرس در جنگل های گچساران و شهرستان همجوار تولید شده است.

او گفت: از این میزان نهال های جنگلی تولید شده در نهالستان این اداره ۱۵ هزار اصله نهال تاکنون غرس شده است.

نظری با اشاره به اینکه بخشی از جنگل های شهرستان هرساله به دلایلی مانند آتش سوزی دچار آسیب می شود،گفت: هرساله بخشی از جنگل های شهرستان با غرس نهال ترمیم می شود.

او گفت: عملیات جنگل کاری با نهال و بذر در۶۰ هکتار از جنگل های این شهرستان امسال اجرا شده یا در دست اجراست که در این میزان اراضی گونه‌های بادام و بلوط کاشت می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: بیش از هزار و ۱۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان از سال گذشته تاکنون در آتش سوزی های دچار آسیب جدی شده است.

نظری با بیان اینکه از این میزان آتش سوزی ها بیش از ۵۳۵ هکتار آن امسال بوده است گفت: این میزان جنگل و  مراتع در مناطق خامی، نارک، آبریگون و کوه پهن طی پنج فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

او گفت: ۲ هزارو ۶۷۲ هکتار جنگل دست کاشت در این شهرستان تاکنون ایجاد شده که از این میزان ۶۲ درصد آنها در چند سال گذشته بوده است.

نظری گفت: طرح احیا و توسعه جنگل‌های گچساران در مناطق کمبل، پشکان و پربالی که در معرض بیشترین میزان فرسایش خاک هستند اجرا شده و درختان کنار، کاج، سرو و کهیر که با آب و هوای منطقه سازگاری دارد در این جنگل‌ها غرس شده است.

او بر اهمیت توسعه فرهنگ درختکاری و جنگل کاری و حفظ و حراست از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: برای اجرای طرح های توسعه جنگل کاری و مرتع‌داری باید از ظرفیت مرتعداران و جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: گچساران سرانه جنگلی کمتری نسبت به سایر مناطق کهگیلویه و بویراحمد دارد و بخشی از درختان جنگلی این شهرستان سالانه بر اثر عواملی مانند آتش سوزی و قاچاق چوب از بین می رود تبدیل کاشت درخت به یک فرهنگی عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

نظری گفت:  بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است.

او گفت: گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۳ تن محیط بان کار حفاظت از مناطق حفاظت شده این شهرستان را بر عهده دارند.

درختان بلوط، ارزن،بنه،کیکم و بادام کوهی از مهمترین گونه های گیاهی منطقه گچساران است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.