صندوق نجات کودکان سازمان ملل اعلام کرد که در پی تحولات اخیر و مشکلات سکتور صحی افغانستان، موارد ابتلا به بیماری ذات‌الریه در این کشور افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - صندوق نجات کودکان سازمان ملل متحد در گزارشی گفته‌است که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی ۱۳۵ کودک بر اثر بیماری ذات‌الریه در افغانستان جان باخته‌اند.

در گزارش این سازمان آمده است اکثر این کودکان در شفاخانه یا در مسیر رسیدن به شفاخانه جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته این سازمان در پی تحولات اخیر و مشکلات سکتور صحی افغانستان، موارد ابتلا به بیماری ذات‌الریه در افغانستان افزایش یافته و کودکانی را که قادر به دسترسی به مراکز درمانی نیستند می‌کشد.

ارزیابی صندوق نجات کودکان، نشان می‌دهد که مشکلات مالی بزرگ‌ترین مانع برای مراقبت‌های بهداشتی در افغانستان است.

بر اساس معلومات صحی، کودکان مبتلا به ذات‌الریه شدیدا سرفه‌ دارند و در حالی که برای نفس‌کشیدن تلاش می‌کنند، قفسه سینه‌شان به سرعت بالا و پایین می‌رود، رنگ چهره‌شان تغییر می‌کند، متورم و تیره می‌شوند.

به دلیل نپرداختن معاش کارمندان صحی، شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها در سراسر افغانستان تعطیل شده‌ و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند و هنگامی که کودکان بیمار نیاز به درمان دارند، به درهای بسته درمانگاه‌ها برمی‌خورند.

صندوق نجات کودکان می‌گوید فروپاشی سیستم صحی که عمدتا ناشی از مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و توقف کمک‌های جامعه جهانی است، هزینه‌های مرگباری برای کودکان افغانستان به همراه داشته‌است.

گفتنی‌ است که با سقوط حکومت به دست طالبان حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌ افغانستان در بانک‌های جهانی منجمد شد که این امر بر مشکلات اقتصادی و فقر مردم افغانستان افزود.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار