جشنواره چهاردهم هنر‌های تجسمی فجر، همزمان در تهران و ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - سید عباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: جشنواره چهاردهم هنر‌های تجسمی فجر همزمان در تهران و ۳۰ استان کشور روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ساعت ۱۷ با حضور هنرمندان در بخش‌های طوبای زرین (مسابقه هنر‌های تجسمی) بخش کیوریتوریال با عنوان کاتب و بخش نظامی گنجوی افتتاح می‌شود.

مجموعاً ۴۳۴۵ هنرمند با ۱۰۸۶۲ اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند که این رقم رشد ۳۴ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان و رشد ۴۰ درصدی تعداد آثار را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد.

در حوزه نقاشی ۳۲۴۰ اثر از سوی ۱۳۱۷ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه عکاسی ۲۰۳۳ اثر از سوی ۸۴۷ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه گرافیک ۱۱۴۹ اثر از سوی ۴۸۶ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه تصویرسازی ۱۱۲۰ اثر از سوی ۴۶۱ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه خوشنویسی ۷۲۰ اثر از سوی ۳۲۹ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه نگارگری ۶۰۰ اثر از سوی ۳۱۰ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه هنر‌های جدید ۳۴۶ اثر از سوی ۲۰۱ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه کاریکاتور ۴۶۹ اثر از سوی ۱۸۵ شرکت‌کننده منتشر شده است.
در حوزه مجسمه ۳۲۷ اثر از سوی ۱۷۹ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه سرامیک ۱۲۵ اثر از سوس ۶۷ شرکت‌کننده ارائه شده است.

در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر همچنین تعداد ۲۵۶۰ شرکت‌کننده زن حضور داشتند که در مقایسه با تعداد آقایان (۱۷۸۵) عدد قابل توجهی است.

تعداد شرکت‌کننده‌ها از سایر استان‌ها ۲۸۷۲ نفر و از استان تهران ۱۴۷۳ نفر است. بر اساس این آمار استان تهران سهم قابل توجهی از شرکت‌کنندگان را از میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

سید عباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: شاهد رشد ۳۴ درصدی در تعداد هنرمندان و رشد ۴۰ درصدی در تعداد آثار نسبت به دوره گذشته هستیم.

بنا به گفته او در بین شرکت‌کنندگان این دوره، ۲۵۶۰ خانم و ۱۷۸۵ مرد هستند. ۱۴۷۳ هنرمند از استان تهران شرکت کرده‌اند و ۲۸۷۲ هنرمند هم از دیگر استان‌های کشور که استان خراسان رضوی بعد از تهران با ۳۷۵ هنرمند، اصفهان با ۳۲۶ هنرمند و البرز با ۲۴۲ هنرمند در رده‌های بعدی هستند.

میرهاشمی همچنین اظهار کرد: در رشته نقاشی ۱۳۱۷ هنرمند نقاش ۳۲۴۰ اثر ارسال کردند. در رشته عکاسی ۸۴۷ عکاس با توجه به تک عکس و مجموعه عکس ۲۰۳۳ اثر به جشنواره فرستاده‌اند. در رشته گرافیک هم ۴۸۶ طراح، ۱۱۴۹ پوستر را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

در رشته‌های دیگر هم، ۴۶۱ تصویرساز ۱۱۲۰ اثر ارسال کردند و در رشته خوشنویسی ۳۲۹ خوشنویس ۷۲۰ تابلو در شاخه‌های مختلف خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره فرستادند. در رشته نگارگری هم ۳۱۰ هنرمند ۶۰۰ اثر را برای انتخاب ارسال کرده‌اند.

همچنین در بخش ایثار و فداکاری که در فراخوان جشنواره به‌عنوان بخش ویژه دیده شده است، ۴۶۳ هنرمند، ۷۳۳ اثر در رشته‌های مختلف ارسال کرده‌اند.

گفتنی است پس از اعلام اسامی هنرمندان به تفکیک رشته‌ها در سایت جشنواره، جلسات انتخاب آثار با حضور دبیران و داوران به‌تناوب برگزار می‌شود و پس از این مرحله آثار ورودی به نمایشگاه اعلام خواهد شد.

به گفته میرهاشمی جشنواره می‌تواند تلاش‌هایی انجام دهد که پایه‌های پژوهشی داشته باشد و هر چه باعث شناساندن هنر‌های تجسمی به جامعه شویم، سلیقه جامعه ارتقا می‌یابد و موجب می‌شود هر چیزی را به عنوان هنر نپذیرد.

سعی کردیم فراز و فرود‌های ادوار پیشین را بررسی و موضوعات جدید را شناسایی کنیم و سعی کردیم جشنواره را به جایگاه خودش برسانیم.

دبیرخانه از مهرماه آغاز به کار کرد و ۱۰ رشته هنری را در نظر گرفتیم که بیشترین درصد رشد مشارکت در رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی بود.

میرهاشمی درباره خلأ‌های جشنواره می‌گوید؛ واحد بهره‌برداری نداریم. خیلی از آثار حاضر در جشنواره قابلیت تکثیر و فروش دارد و در حوزه حجم می‌دانیم که قابلیت دارد آن اثر در معماری شهری ما دخیل باشد. به همین دلیل با شهرداری مذاکره کرده‌ایم تا آثار پس از پایان جشنواره به خانه برنگردند. اگر این اتفاق بیفتد، آن وقت می‌توانیم بگوییم که موفق بوده‌ایم.

در حالی که روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه، اسامی هنرمندان راه یافته به چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر اعلام شد، حسن روح‌الامین اعلام کرد که در این دوره جشنواره تجسمی فجر حضور ندارد و از اعلام اسمش در لیست هنرمندان راه یافته به جشنواره، اظهار تعجب کرد.

وی همچنین این عدم حضور را به منزله تحریم جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ندانست.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر درباره واکنش حسن روح‌الامین به حاضر نبودنش در جشنواره گفت: اثر ایشان در بخش ایثار و فداکاری و خارج از مسابقه است و اثر ایشان از گنجینه انجمن انقلاب به امانت گرفته شده‌است.

امیر راد، دبیر هنری جشنواره گفت: امسال یک بخش کیوریتوریال تحت عنوان «کاتب» به کیوریتوری جمشید حقیقت شناس داریم و آن را قرار داده‌ایم که در دوره‌های بعدی بتوانیم نوع نگاهمان را به این شیوه داشته باشیم.

در بخش نظامی گنجوی، تمرکز روی هنر‌های جدید است. همچنین ۱۵ مقاله به ۱۴ هنرمند سفارش داده شده است که موضوعات «اقتصاد هنر، زنان در هنر و بازار‌های هنری» اهم آن‌هاست.

دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خاطرنشان کرد: بزرگداشت کفشچیان مقدم و کامبیز درمبخش را در جشنواره امسال داریم.

با افراد زیادی تماس گرفتیم، اما از حضور در جشنواره به دلایل مختلف از جمله حضور نداشتن در تهران، تفاوت سلیقه و... امتناع کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.