باشگاه خبرنگاران جوان - حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
واگذاری نحوه آموزش در شهرهای قرمز به دانشگاههای معین
علی خاکی صدیق معاون آموزش وزارت علوم گفت: با هماهنگی ستادهای استانی، آموزش در شهرهای با وضعیت قرمز مجازی خواهد شد.
خاکی صدیق می گوید که نحوه آموزش در شهرهای قرمز به دانشگاههای معین واگذار شده است.
پیش از این وزارت علوم اعلام کرده بود که همه کلاس های آموزشی دانشجویان در نیم سال دوم حضوری برگزار می شود.
کشورهای اروپایی بیشترین تبادلات علمی را با ایران دارند
حسین سالار آملی گفت: بیش از ۹۳ هزار دانشجوی بین المللی در ایران تحصیل میکنند که سهمیه وزارت علوم در این زمینه ۴۸ هزار دانشجو است.
تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۵۸ هزار دانشجوی بین المللی از زیر مجموعههای وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در ایران تحصیل میکردند؛ اما در دوران کرونا به علت گسترش دورههای نیمه حضوری و غیر حضوری تعداد این دانشجویان افزایش یافته است.
او گفت: دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند، باید حتما دارای مدرک دیپلم باشند و رشته دانشگاهی آنها در ایران هم متناسب با معدل دبیرستانشان تعیین خواهد شد.
طبق گفته مسئولان وزارت علوم دانشجویان بین المللی در ایران بایستی حتما زبان فارسی را فرا بگیرند که به همین علت حدود ۱۷ مرکز آموزش زبان فارسی در داخل کشور راه اندازی شده اند و امکانات یادگیری زبان و ادبیات فارسی به صورت مجازی هم فراهم شده است.
دانشجویان بین المللی از کشورهای مسلمان و منطقه مانند عراق، افغانستان، سوریه و لبنان در ایران تحصیل میکنند که در این زمینه آمار بیشتری از دانشجویان، متعلق به کشورهای آسیای میانه است.
کشورهایی مانند چین، روسیه، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و سنگاپور بیشترین تبادلات علمی را با ایران دارند.
نحوه شرکت دانشجویان انصرافی در کنکور ۱۴۰۱ اعلام شد
با توجه به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹، پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ میتوانند در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام و شرکت کنند.
متقاضیان مذکور و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ باید تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ با تکمیل فرم شماره ۲ و تایید دانشگاه محل تحصیل، انصراف قطعی خود را اعلام کنند.
در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.
دانشجویان دوره روزانه که بدون انصراف تا تاریخ مقرر ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، در آزمون سراسری قبول شوند؛ متخلف محسوب شده و اجازه ثبت نام در رشته جدید را ندارند.
دانشجویانی که انصراف میدهند، حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبلی خود را ندارند و دانشجویانی که در سالهای قبل، انصراف قطعی داده و به تحصیل بازنگشته اند، برای شرکت در آزمون سراسری امسال، فقط کافی است بند ۳۲ تقاضانامه ثبت نام را علامت بزنند.
دانشجویان دورههای غیر روزانه نوبت دوم، پیام نور، مجازی، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و شهریه پرداز به شرط نداشتن منع نظام وظیفه، میتوانند همزمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام کنند و در صورت قبولی، باید از رشته قبلی انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل خود ارائه دهند.
بعد از انقلاب ۷۰ هزار سند علمی بین المللی منتشر شده است
محمد علی زلفی گل گفت: کشور ایران در زمینه علم، فناوری و نوآوری رشد زیادی داشته است.
رتبه علمی ایران در جهان ۱۵ است و در بدو پیروزی انقلاب اسلامی سالانه حدود ۵۰۰ برون داد علمی داشته ایم و هم اکنون بیش از ۷۰ هزار سند علمی بین المللی منتشر شده است.
وزیر علوم افزود: رشد علمی ایران پس از انقلاب نتیجه تلاش دانشجویان و استادان و دانشمندان ایرانی است.
تعداد دانشجویان در بدو پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۷۰ هزار نفر بوده است و هم اکنون بیش از ۳ میلیون دانشجو در ایران تحصیل میکنند.
زلفی گل بیان کرد: مقطع دکتری قبل از انقلاب اسلامی در کشور دایر نبوده و از سال ۱۳۶۵ دانشگاههای ایرانی توانسته اند دانشجویان دکتری تربیت کنند که این موضوع باعث پیشرفت علمی کشور شده است؛ چرا که هر پایان نامه دانشجویی باعث رفع مشکلات جامعه میشود.
بعد از انقلاب اسلامی در زمینه فناوری شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری و شهرکهای علمی تحقیقاتی شکل گرفته است.
سکان دار وزارت علوم اضافه کرد: انقلاب ایران به علت اینکه فرهنگی بوده است، در زمینه رشد فرهنگ به ویژه حاکم شدن آن در کشور موفق بوده ایم و در بخش تولید و ترویج و مصرف علم که باعث رفاه در جامعه میشود پیشرفت مناسبی داشته ایم.
به گفته مسئولان دانشگاهی، میزان رشد علم در کشور کافی نیست و باید با تلاش فراوان برای دانش آموختگان دانشگاهی بستر سازی انجام شود تا آنها به شغل مناسب خود دست یابند.
انتهای پیام/