عضو هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: حجم تولیدات استنادات علمی در ایران هماهنگ با نیاز‌های جامعه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان -  گلشنی گفت: انگیزه چاپ مقالات دانشگاهی در گروی ارتقا و ترفیع استادان است و توجهی به نوآوری و نیاز‌های کشور ندارد.

به گفته اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، نمونه‌های فراوانی در زمینه سوق پیدا کردن پایان نامه‌ها به سمت ارتقای رتبه وجود دارد و این عامل باعث شده که ارتباط استادان با دانشجویان در حوزه انتشار هرچه سریعتر مقاله انجام شود.

او گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از نیاز‌ها و مسائل کشور در زمینه مقاله نویسی دانشگاه‌ها غفلت شده است و اساسا تولید مقاله نمی‌تواند بازنمای واقعی پیشرفت علمی باشد.

مسئولان دانشگاهی معتقد هستند که پایان نامه‌های فعلی دانشگاه‌ها باعث افت کیفیت آموزش، معطل ماندن حل مسائل کشور، کاربردی نشدن پژوهش‌ها در سایه چیرگی مقاله محوری، تضعیف مهارت محوری و بیکاری فارغ التحصیلان، افزایش تقلب علمی و ... می‌شوند.

گلشنی گفت: علی رغم حجم زیاد تولید مقاله، وضعیت کشور در شاخص‌های کیفی و فناوری مانند تبدیل علم به ثروت، ارتباط دانشگاه با صنعت، حل مسائل و رفع نیاز‌های کشور در تناسب با این حجم تولید علمی نیست.

ایران در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۶ تعداد مستندات علمی را در جهان داشت؛ اما در شاخص نوآوری رتبه ۷۱ را دارا بود و با وجود بیش از ۶۰ هزار مقاله و سند علمی رتبه ۱۵ را کسب کرد و سهم محصولات و خدمات فناورانه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به یک درصد بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.