مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد از تسهیل شرایط پرداخت وام های خرد در استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - علی نمازی گفت: در بخشنامه جدید بانکی سیستم اعتبار سنجی جایگزین اخذ ضامن تسهیلات خرد برای افراد "واجد شرایط" می‌شود.

او گفت: شرایط پرداخت تسهیلات خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به دستور رئیس جمهور و تأکید وزیر اقتصاد از نظر دریافت وثایق و ضامن برای متقاضیان واجد شرایط، آسان شده است.

او می‌گوید: همان روند پیشین پرداخت تسهیلات خرد در بانک ها، برابر ضوابط بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و آیین نامه‌های داخلی خود بانک ها، به قوت خود باقی است، ولی با این تفاوت که شرایط اخذ ضامن و وثیقه از متقاضی واجد شرایط آسان شده و برای دریافت وام خرد، نیازی به ارائه ضامن رسمی نیست و گواهی کسر از حقوق کافی است.

نمازی گفت: در حال حاضر و بر طبق مصوبه وزارت اقتصاد، جامعه هدف طرح، در مرحله اول، کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش‌های عمومی، دولتی و خصوصی دریافت کننده حقوق هستند و در مراحل بعد، سایر اقشار جامعه نیز مشمول طرح می‌شوند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد گفت: ضوابط پرداخت تسهیلات به مشمولین طرح، برای کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهاد‌های عمومی غیر دولتی و سایر شرکت‌های معتبر بخش خصوصی، (صرفاً از همان شعبه بانکی که حقوق خود را دریافت می‌کنند)، تا سقف ۵۰ میلیون تومان، بدون ضامن با نامه کسر از حقوق و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز بدون نیاز به ارائه ضامن و با نامه کسر از حقوق به همراه اخذ چک یا سفته است.

او همچنین گفت: کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی از کارگاه ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک گرفته تا متوسط نیز، چنانچه نزد بانک دریافت کننده حقوق خود، (به تشخیص بانک) دارای رتبه اعتباری A و B باشند، برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی نیاز به ضامن ندارند و با ارائه نامه کسر از حقوق، همراه اخذ سفته یا چک می‌توانند اقدام کنند و همین افراد برای گرفتن وام ۱۰۰ میلیون تومانی علاوه بر موارد فوق، باید یک نفر ضامن نیز ارائه کنند.

نمازی گفت: البته اگر رتبه اعتباری افراد مذکور، بنا بر تشخیص بانک، برابر C ارزیابی شود، چه برای وام ۵۰ و چه ۱۰۰ میلیونی، باید یک نفر ضامن معتبر و نیز سفته یا چک، حسب مورد، به بانک ارائه کنند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد گفت: در بخشنامه وزارت اقتصاد، تصریح شده، اعطای تسهیلات بدون ضامن، تنها توسط آن شعبه بانکی باید صورت بگیرد که فرد از آن حقوق دریافت می‌کند و حتی شامل یک شعبه دیگر همان بانک هم نمی‌شود و تعیین رتبه اعتباری افراد و دسته بندی شرکت‌های بخش خصوصی به عنوان بزرگ، کوچک و متوسط صرفاً توسط خود بانک انجام می‌گیرد.

او گفت: اعتبار افراد براساس سامانه اعتبارسنجی شرکتی است که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند، محاسبه می‌شود و بر مبنای وصول چک پرداخت اقساط وام‌هاست.

نمازی گفت: میزان چک‌های وصول شده، پرداخت به موقع تسهیلات مستقیم و غیر مستقیم شاخص‌های تعیین رتبه افراد است و چنانچه فردی چک برگشتی داشته باشد یا در پرداخت اقساط وام تعلل کند و یا ضمانت فردی را برعهده گرفته باشد و شخص در پرداخت تسهیلات تعلل کند رتبه اعتباری کم می‌شود.

او گفت: شهروندان می‌توانند شکایات خود را در سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع به آدرس bazresi.mefa.ir ثبت کنندو به تمامی شکایات رسیدگی می‌شود.

نمازی می‌گوید: بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران، توسعه تعاون و بانک قرض الحسنه مهر ایران از جمله بانک‌هایی هستند که بخشنامه تسهیلات آسان به آن‌ها ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.